Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hartman masker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hartman masker

Ik ben bezig om een hartman masker te maken als hulp bij het focussen. Ik heb al een template gemaakt en heb daarbij eigenlijk zomaar een afmeting genomen voor de gaten.

Is er een ideale verhouding voor de afmeting van de gaten en je aperture of maakt dat niet zo heel veel uit?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Re: Hartman masker

Origineel geplaatst door borix
    Ik ben bezig om een hartman masker te maken als hulp bij het focussen. Ik heb al een template gemaakt en heb daarbij eigenlijk zomaar een afmeting genomen voor de gaten.

Is er een ideale verhouding voor de afmeting van de gaten en je aperture of maakt dat niet zo heel veel uit?
    Zo groot mogelijk (zonder over de centrale obstructie te komen, en binnen een cirkel even groot als de apertuur - niet de opening van de buis) en best drie driehoeken met dezelfde oriëntatie - dan zijn er diffractiepieken die je kunt aligneren.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mmh... ik heb nu redelijk kleine (in vergelijking met de apertuur) dus ga maar even een nieuwe template maken.

Commentaar

Bekijk deze site even
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
          Bekijk deze site even
          Haha daar was ik juist mee bezig. Bedankt.

Heb alleen een vraag over de templates die de site genereerd. Of eigenlijk over de driehoeken. Ik heb net een template met 3 gaten gemaakt maar de driehoeken hebben niet dezelfde orientatie. Ze staan alledrie een andere kant op gericht (dus niet alle punten dezelfde kant op). Is dit goed of niet?.

Commentaar

Re: Hartman masker

Origineel geplaatst door sixela
            Zo groot mogelijk [..]
            Zelf heb ik dat niet gedaan. Voor m'n refrector (d=15 cm) heb ik twee ronde gaten met één driehoek genomen. Bij mijn keuze van de gat-diameter had ik twee criteria: 1. groot genoeg, 2. zo ver mogelijk naar de rand van het beeldveld. Ik denk dat je nog wat beter kunt scherpstellen als je de gaten dicht bij de rand houd.

Om met m'n kijker op een heldere ster (bv magnitude 2) de webcam of dslr te focusseren bleek een diameter van 4 cm groot genoeg. Het gelijkbenige driehoekje heb ik een dezelfde oppervlakte gegeven als de cirkels. En natuurlijk zitten de cirkels en driehoek onder hoeken van 120 graden ten opzicht van elkaar, vanuit het centrum gezien.
            Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Heb er gisteren eentje uit stevig karton geknipt. ik wil er uiteindelijk eentje van stevig plastic of hout maken maar eerst maar eens uitproberen of het werkt.

De 3 gaten zijn (uit het hoofd) zo'n 7 cm en heb ze zo ver mogelijk naar de rand geplaatst. Daarnaast heb ik een strook van ongeveer 0,5 cm over elk gat geplaatst. Stroken zijn naar midden gericht en ze dienen om diffractie lijnen te genereren. Ben ik ergens op het internet tegengekomen dat dat ook zo kan. Ben benieuwd.

Weet iemand trouwens of je dat masker ook voor de maan kan gebruiken?

Voor planeten werkt het masker waarschijnlijk op zelfde manier als bij sterren maar de maan is veel groter dus werkt dat? Ik zal het vanzelf zien maar gebruikt iemand hem ook voor de maan en hoe dan eigenlijk?

Commentaar

Ik heb vroeger mijn Hartman masker wel eens op de maan gericht.
                Resultaat.: ik bleef gewoon de maan zien alleen wat minder lichtsterk.

(Ps. 7 cm aperture en 3 gaten van ca. 15 mm aan de rand)

Commentaar

Werken...
                X