Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spiegel vastlijmen/kitten

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    #16
    Je moet hem ook niet *teveel speling* geven. De speling die je mag hebben is afhankelijk van de f/waarde van je spiegel. Is het teveel, dan is je collimatie om zeep. Je zult dus binnen de toleranties moeten blijven. De maximale afstand, streng gerekend, ligt op 0.0036*F^3, waar bij F de F/waarde is. Voor een F/8 dus 1.84 mm, voor een F/4 0.22 is het mm.
    http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

    Commentaar


      #17
      Foutje: laatste stukje laatste zin moet zijn: 'voor een F/4 is het 0.22 mm'.
      http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

      Commentaar


        #18
        Dat is nuttige info! Thanks!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

        Commentaar


          #19
          Origineel geplaatst door janvangastel
          Het klopt dat drie punten altijd in een vlak liggen. Maar als die drie punten zich op hetzelfde stuk metaal bevinden en de spiegel zit op die drie punten aan de plaat gekit, buigt de spiegel evengoed mee met de plaat.
          Neen. Die spiegel komt in het vlak waarin de drie punten hem forceren. De *rest* van de plaat is niet vast aan de spiegel dus het kan de spiegel geen moer schelen of die nu hol of bol is.

          Het enige dat (bij vertikale stand) wel invloed heeft is differentiŽle uitzetting van cel en spiegel, want die laterale kracht loopt niet door het zwaartepunt van de spiegel. Maar dat wordt goed opgevangen door siliconenlijm als het lijmpunt dik genoeg is (1-2mm) - siliconenrubber is nu eenmaal veel soepeler dan glas.

          Voor erg grote spiegels is vastlijmen ook niet goed weg van de vertikale stand omdat de lijmpunten dan (omdat ze weer niet in een vlak liggen waarin het zwaartepunt van de spiegel ligt) de spiegel kromtrekken, maar voor courante spiegels tot 18" hoef je je daar niet teveel zorgen om te maken; voor grotere en/of relatief dunne spiegels wel (en dan heb je beter een goede randondersteuning die ook nog eens goed geplaatst is).

          Natuurlijk, een driepuntscel is voor vele spiegels niet goed genoeg - vandaar dat men 18-puntscellen heeft en dergelijke - met vrijheidgraden zodanig gekozen dat de vorm van de celbasis weer geen belang heeft.

          Men kan nog fouten maken: de Lightbridge heeft een 27-puntscel die niet correct ontworpen is - het zijn negen driehoeken op een metaalplaat, en dat conformeert zich inderdaad (in tegenstelling tot drie driehoeken met elk drie driehoeken met elk drie punten) naar de basisplaat, omdat negen steunpunten (in tegenstelling tot drie) hyperstabiel zijn.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

          Commentaar


            #20
            @Jan: kijk daar kan ik wat mee!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

            Commentaar


              #21
              Origineel geplaatst door Patrick
              En dan is te veel speling echt niet goed. Of mis ik wat?
              Teveel speling is niet echt goed. Maar een vijfde tot een derde millimeter is geen probleem, en echt wel genoeg om de spiegel vrij te houden. En een vijfde millimeter is in de praktijk realiseerbaar (of het nu blokjes zijn of ťťn of meerdere slingers).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

              Commentaar


                #22
                Origineel geplaatst door sixela
                Neen. Die spiegel komt in het vlak waarin de drie punten hem forceren. De *rest* van de plaat is niet vast aan de spiegel dus het kan de spiegel geen moer schelen of die nu hol of bol is.

                Het enige dat (bij vertikale stand) wel invloed heeft is differentiŽle uitzetting van cel en spiegel, want die laterale kracht loopt niet door het zwaartepunt van de spiegel. Maar dat wordt goed opgevangen door siliconenlijm als het lijmpunt dik genoeg is (1-2mm) - siliconenrubber is nu eenmaal veel soepeler dan glas.
                Ik bedoel niet als de plaat al krom is, maar krom trekt als de spiegel erop zit. En ook in het geval dat jij noemt (differentiele uitzetting). Zo lang de siliconenkit de zaak opvangt is er natuurlijk geen enkel probleem. Maar omdat we in de nanometersfeer zitten: ik weet niet wanneer het fout gaat (hoewel het natuurlijk wel uit te rekenen is). Persoonlijk lijm ik dus niet op een plaat.
                http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

                Commentaar


                  #23
                  Kleine hoofdspiegels kunnen best gekit worden. Zorg wel dan dat je kitpunten gebruikt die gelijkmatig verdeeld zijn over de spiegelcel, en dat de kit overal gelijk is verdeeld ( dus elke dot kit van dezelfde hoeveelheid, en ook weer niet een cm dik, maar gewoon een klein toefje van 0,5 cm) .

                  Kleine hoofdspiegels zijn meestal 2+ cm dikte dat het niet uitmaakt of ze zijn vast gekit of op losse punten vasthangen, de kit gaat dan werken bij temp. verschillen, eerder dan de spiegel.

                  Wat wel uitmaakt is de soort kit. Aquarium kit houdt alleen op glas/glas,ijzer.

                  de soort kit die je het beste kan gebruiken is de Golden circle bouw siliconenkit nr: 499283 (grijze kit) elastisch, niet overschilderbaar ( dus elastisch) en deze heeft een perfecte hechting op allerlei soorten ondergrond( metaal, steen, glas, hout)
                  Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

                  Commentaar

                  Werken...
                  X