Ik wil een 150mm spiegel op een metalen plaat lijmen. Welke lijm of kit kan ik daarvoor het beste gebruiken? Gewoon een willekeurige siliconenkit van een bouwmarkt of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Aankondiging
Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel
Spiegel vastlijmen/kitten
Samenvouwen
X
-
Re: Spiegel vastlijmen/kitten
Origineel geplaatst door PrototypeIk wil een 150mm spiegel op een metalen plaat lijmen.
Siliconen voor aquaria zijn (uiteraard) geschikt om glas mee te bevestigen. Als het een optische spiegel is dan moet je die bevestigen op een cel, en als de cel een plaat is, met niet meer dan drie kleine (en 2mm dikke) klonters siliconenkit (gebruik afstandhouders terwijl de siliconenkit uithardt).Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.
-
Ehhh.. spiegelcel bedoelde ik inderdaad. Kon even niet op het juiste woord komen
Ik heb nog steeds een probleem met astigmatisme met mijn 150mm newton. Ik weet bijna zeker dat het probleem veroorzaakt wordt doordat deze spiegel niet goed op de metalen plaat (of spiegelcel, of hoe je het ook wil noemen) gelijmd zit. Ik wil de spiegel losmaken en weer opnieuw aan de plaat kitten in de hoop dat dit voor verbetering zorgt."Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.
Commentaar
-
Origineel geplaatst door PrototypeEhhh.. spiegelcel bedoelde ik inderdaad. Kon even niet op het juiste woord komen
Ik heb nog steeds een probleem met astigmatisme met mijn 150mm newton.
Draai de hoofdspiegel eens?Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.
Commentaar
-
Je moet een spiegel juist *niet* vastlijmen. Als de plaat enigszins buigt door bijvoorbeeld afkoeling, buigt de spiegel mee, dus: astigmatisme of andere vervorming. Een spiegel moet juist los liggen, op een goed gekozen aantal en precies geplaatste steunpunten.Jan
'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)
Commentaar
-
Origineel geplaatst door janvangastelJe moet een spiegel juist *niet* vastlijmen. Als de plaat enigszins buigt door bijvoorbeeld afkoeling, buigt de spiegel mee,
Een spiegel over een groot oppervlak vastkitten is inderdaad niet slim.Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.
Commentaar
-
Het klopt dat drie punten altijd in een vlak liggen. Maar als die drie punten zich op hetzelfde stuk metaal bevinden en de spiegel zit op die drie punten aan de plaat gekit, buigt de spiegel evengoed mee met de plaat. Ik weet niet in hoeverre de siliconenkit dit kan opvangen (ik ken siliconenkit goed, want ik heb er tientallen aquaria mee gelijmd, waaronder zeer grote). En waarom zou je een spiegel op zijn ondergrond vastlijmen? Ik zie daar geen enkele reden toe.Jan
'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)
Commentaar
-
Losjes.
Als je hem klemt kan het zijn dat hij gaat ''warpen''. Net als je een A4-tje ineen drukt.
Maar ook niet te veel speling, anders schuift je spiegel heen en weer en houd hij zijn collimatie niet doordat je brandvlak schuift in het horizontale vlak.150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!
Commentaar
-
Een hoofdspiegel moet helemaal los liggen. Met goedgekozen steunpunten onder en opzij gaat hij echt niet schuiven (ja, terug naar zijn goede positie misschien). Teveel speling is larie.
Je moet alleen je telescoop niet ondersteboven houden. Doen jullie dat wel eens?
Sommigen moeten alleen de montering een beetje aanpassen.Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd
Commentaar
-
Nee hoor, ik denk dat ik je niet begrijp Eric. Wat bedoel jij?
Ik bedoel dat teveel speling in het horizontale vlak (zie pijlen in de tekening).
Bij een equatoriaal opgestelde newton draai je de buis nog wel eens om zijn as om goed in het oculair te kunnen kijken, doen jullie dat wel eens?
En dan is te veel speling echt niet goed. Of mis ik wat?150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
Commentaar
-
Origineel geplaatst door EricBIk bedoel dat dit het zoveelste nadeel is van de equatoriale opstelling.
Origineel geplaatst door EricBSommigen moeten alleen de montering een beetje aanpassen.....
Maar ik heb wel een goed punt.150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
Commentaar
Commentaar