Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zelfbouw houten statief

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zelfbouw houten statief

ik denk aan een houten statief om zelf te bouwen, wat bieden verschillende houtsoorten tot verbetering.
    ik bedoel hiermee te zeggen, wat is het verschil in trillingen tussen grenen, eiken beuken of maranti(hardhout).
    en maakt het ook veel uit of ik hem vast of uitschuifbaar maak.
    ik heb gezien dat roel ook zoiets heeft gemaakt en moet zeggen dat dit er mooi uitziet
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

een foto zegt meer dan 100 woorden,
    materiaal : hout uit de bouwmarkt , voor sauna zelfbouw , licht maar heel stevig .
    statiefbasis is van een oud landmeterstatief , de aluminiumdelen zijn van de sloop . de montering is een AYO .
    let er vooral op dat alle verbindingen zonder speling zijn en alles heel stijf aanvoelt , daarom zou ik ook niet voor uitschuifbaar gaan , zolang het in de auto past. heel goed is ook het idee van woodmaster bij voorbeeld http://www.astrohome.info/Woodmaster.htm

Commentaar

Re: zelfbouw houten statief

Origineel geplaatst door peet
      ik denk aan een houten statief om zelf te bouwen, wat bieden verschillende houtsoorten tot verbetering.
      ik bedoel hiermee te zeggen, wat is het verschil in trillingen tussen grenen, eiken beuken of maranti(hardhout).
      Grenen is zeer vocht- en krimp-gevoelig, eiken zwaar evenals meranti. Beuken is stijf en in principe geschikt. Alle houtsoorten werken echter, wat je er ook aan doet. Van belang is dat het hout wat je gebruikt voldoende droog is en er is geen bouwmarkt die dat levert. Garantieplaat(Okumé) is zeer geschikt en vrijwel vormvast, ook buiten.

Commentaar

kijk, voor het gewicht maakt het me niet uit, ik las ook al iets over zand in het alu statief, om trillingen tegen te gaan, zou dat helpen?
        127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Lijkt me wel, andere optie is loodkorrels, worden verkocht in de betere HIFI zaken om speakers te ontkoppelen.

Commentaar

Werken...
          X