Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kutter – bouwbeschrijving

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kutter – bouwbeschrijving

Voor het bouwen van de buis van de Kutter heb ik gekozen voor 3,6 mm triplex verstevigd met epoxy. Eigenlijk is dat mede omdat ik ervaring wilde opdoen met die materialen om een nog lichtere reisdobson te gaan bouwen. Om het dunne triplex gemakkelijk te kunnen monteren heb ik in de hoeken hier en daar stukjes houten lijst gebruikt. Dat levert samen met de epoxy ook veel stijvere verbindingen op. Op de foto van de hoofdspiegel is goed te zien hoe dat werkt.
    Het aspect lichtgewicht is in ieder geval goed gelukt: het totaal gewicht van de buis (met dovetail), spiegels, focuser en prisma is ongeveer 3 kilo. Het geheel is bijna 110 cm lang, dus 3 kg is helemaal niet slecht.

Het opvallende model, over de volle lengte 13 cm breed, heeft te maken met gemakzucht. Die breedte heb ik minimaal nodig om de hoofdspiegel kwijt te kunnen en door die breedte meteen voor het hele instrument aan de houden maakte ik het model veel simpeler en zorg er bovendien voor dat ik veel meer (gemakkelijk uitvoerbare) opties heb voor de montering. Nu heb ik uit hout (multiplex) en epoxy een zwaluwstaart gefabriceerd om de buis in ieder geval voorlopig op een aanwezige EQ-1 ½ te kunnen monteren, maar ook een dobsonmontering is zo geen enkel probleem. Het zou best kunnen dat die er snel gaat komen, want de buis vangt meer wind en heeft een grotere hevel dan de montering leuk vindt.

Een belangrijk deel van de stevigheid komt voor rekening van de vijf baffles die ik in het gesloten deel van de buis heb aangebracht. Ook die zijn met epoxy verlijmd en dat zorgt voor een constructie met een grote stijfheid. het voorste deel van de buis met de vangspiegel en het onderste deel met de hoofdspiegel zijn minder stijf, met name voor torsie en dat is weer niet zo erg omdat daar de belasting voornamelijk in één vlak plaatsvindt en in dat vlak is de stijfheid weer uitstekend.
    De baffles zorgen, geverfd met zwarte schoolbordenverf, overigens ook voor een onwaarschijnlijk donker interieur en dragen dus (hoop ik) hun steentje bij aan het uiteindelijke contrast.

De focuser is aangeschaft. Een kunststof 1,25”-model omdat ik voornamelijk met binoviewer wil gaan kijken en 2” en/of metaal meteen fors zwaarder is. De focuser is gebouwd op bevestiging in een buis en ik heb dus uit triplex een soort bevestigingsplaatjes moeten maken om de focuser in vast te zetten.

Aan de voorkant is de buis van boven open en daar zit een verhaal achter. Op de Duitse fora heeft een tijdje een discussie gewoed over de vraag of een Kutter nu wel of niet extra gevoelig is voor wat ‘omgevingsseeing’ werd genoemd. Voor de mensen die daarvan overtuigd waren moest de oorzaak wel liggen in het open ontwerp van de Kutter. Ik heb daar een tijdje over na lopen denken en volgens mij is het eerder andersom. Het standaardontwerp van de Kutter gaat uit van een dunne buis voor de vangspiegel, nauwelijks een centimeter meer in diameter dan de vangspiegel zelf. Dat betekent dat warme lucht die in de vangspiegelbuis terecht komt (bijvoorbeeld vanaf de hoofdspiegel als die nog niet aan de buitentemperatuur is aangepast en dus warmte afgeeft die vervolgens door het gat de buis in kan stijgen) in die smalle buis zit opgesloten en pal voor de vangspiegel gaat staan trillen. Bij mijn ontwerp zal dat niet gebeuren omdat de warme lucht snel en gemakkelijk de buis weer uit kan aan de kant waar ze van nature naartoe wil, de bovenkant. Nu maar hopen dat die theorie een beetje klopt.

Foto’s zijn ongenadig. Ik zie dat er links en rechts flink wat schoonmaakwerk te doen staat.
    2
    Ja, smullen
    0,00%
    0
    Nee, bespaar me
    100,00%
    2
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Ja, smullen.

Knutselpartij van andere astronomen werken inspirerend en je ziet som erg vernuftige oplossingen voor verschillende problemen!

Wat is de grootte van je primaire spiegel Eric?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Heerlijk dit, Eric! Kutters worden nauwelijks meer gebouwd, dus het is des te interessanter om te zien hoe je te werk bent gegaan. Je oplossing voor omgevingsseeing klinkt zeer logisch, ik hoop dat het werkt!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Eric,
        Ziet er inderdaad uit om te kwijlen.
        Je laat ook zo hier en daar wat overpeinzingen door
        schemeren.
        Stel dat je met maantje in de rug hebt, levert dit dan geen problemen op in de vorm van vals licht bij het lucht gat
        wat je boven aan gemaakt hebt ??
        Zomaar een gedachte hoor

greetz steven

Commentaar

Eric,
          wat gaaf dat je hem gebouwd heb. Ik hoorde wel van je plannen, maar wist niet dat je al zover gevorderd was. Proficiat.
          PS: zullen we een keer mijn 3,6mm oculairtje hierin proberen?(Wat zou de vergroting dan zijn?)
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Bedankt voor de reacties.

@Patrick: het is een 110/2720, zeg maar de standaardmaat

@Steven: leuk dat je eraan denkt. Nee, daarvoor ben ik niet bang. Dat hele onderdeel is goed gezwart en als het licht het spiegeloppervlak raakt is het zover uit koers dat het nooit meer richting oculair kan weerkaatsen. Alleen de afgevlakte rand van de vangspiegel moet ik nog even met zwarte CD-stift bewerken om het helemaal af te maken.
            Er is wel een andere kwetsbare plek: om geen licht naar de hoofdspiegel te onderscheppen is de constructie aan de onderkant van de vangspiegel volledig open. Daardoor kan er licht net onder de vangspiegel langs zonder enige belemmering naar het brandvlak schijnen. De baffles houden het grootste deel tegen, maar niet alles. Nou heb ik wel het voordeel van de z-vormige stralengang: ik heb alleen een probleem als er een heldere lichtbron 10,5 graden onder mijn waarnemingsobject staat. Dat zal niet zo vaak het geval zijn.

@Harro: ja leuk, proberen wil ik altijd wel. Laten we wel een kalme mistige avond afwachten, want je oculairtje geeft een vergroting van 756x. En nog een klein detail: ik heb nog geen 10 cm verlengbuis (1,25") en die is wel nodig want ik krijg nu de zaak alleen met binoviewer in focus. Nu ik het schrijf zal ik eens een oproep plaatsen of iemand nog zoiets heeft liggen.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Werken...
            X