Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kutter - first light (overdag)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kutter - first light (overdag)

Bij gebrek aan heldere momenten na zonsondergang heb ik vanmiddag de Kutter dan maar op het dakterras opgesteld en op een bouwkraan in de verte (ca 1 1 km) gericht. Ik weet nog niet precies hoe ik de Kutter moet collimeren als ik geen ster bij de hand heb, dus dat is op het oog gebeurd. Bij een openingsverhouding van f/25 zou dat trouwens best een redelijk resultaat moeten geven en dat leek ook zo: ondanks openingsverhouding en somber weer een behoorlijk mooi beeld. Ook veel details te zien, tussen de momenten van slechte schoorsteen-seeing door. Er zat trouwens een binoviewer op (ik heb de kijker geoptimaliseerd voor binoviewergebruik) met 20mm oculairen, dus een vergroting van 136x.
    Ter vergelijking heb ik de Megrez 80 SD ernaast gezet met een TV 3-6 mm zoom voor vergrotingen tussen 83x en 167x. Tja, en wat kun je dan precies vergelijken? In de eerste plaats leek het beeld in vergelijking groter in de Kutter, bij alle vergrotingen in de Megrez. Men zegt wel dat dat een effect is van de binoviewer. Ook is de inkijk bij een 20mm oculair een stuk prettiger dan bij de TV zoom.
    Dan het beeld. Allereerst is mij nu voor het eerst echt opgevallen dan de Megrez een kleurfout heeft. Tegelijkertijd heeft het beeld in de Megrez (vooral bij 83x en 100x) en frisheid en helderheid dat bij de Kutter ontbreekt. Dat geldt vooral bij die onderdelen van het beeld waar het contrast groot is, bijvoorbeeld bij de spanten van de kraan tegen de achtergrond van de lucht. Bij onderdelen met minder contrast, bijvoorbeeld gradaties grijs in een groter oppervlak, is de Kutter weer in het voordeel. Ook is in de Kutter meer kleur te zien (maar dan de kleur die het onderwerp echt heeft, niet de brekingskleur). Zonder enige twijfel zijn in de Kutter (veel) meer details te zien dan in de Megrez. Zo ontdekte ik in de Kutter (door de spiegeling van het cabineglas heen) dat er iemand in zat. Eenmaal ontdekt was het dan in de Megrez ook wel te zien (maar dat vind ik logisch sinds de lezing van Jan van Gastel op de Deepskydag).

Wat het allemaal zegt weet ik ook niet precies. Je vergelijkt tenslotte een ananas met een passievrucht om maar eens iets te noemen. Alleen al het verschil in opening is behoorlijk. Voor echte conclusies maar eens wachten op heldere nachten. Maar voorlopig ben ik ieder geval een tevreden mens. En last but not least: de kijker is af vr de oppositie van Mars, later deze maand! Binnenkort weet ik beter wat hij kan.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Blijft een mooi ontwerp die kutter en ik hoop dat je er veel plezier mee hebt.

Ik heb wel en vraagje. Waar heb je de spiegels gevonden???
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Gefeliciteerd met deze vrucht van noeste vlijt. Dat hij zoet moge smaken! Ga je filmpjes van Mars maken, en dan de foto's bewerken? Moet errug goed kunnen worden!
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Ben erg benieuwd naar je waarnemingen op Mars!

Vraagje: wat is nu precies het voordeel van een Kutter tov een Newton of een refractor?

Commentaar

Een Kutter is 'unobstructed' en heeft daarom bij dezelfde opening een beter contrast. Nou zijn tegenwoordig de Newtons zo goedkoop dat je dat gemakkelijk kunt compenseren met wat meer opening.
          Voor de stroom aan goedkope China-telescopen kon je nog zeggen dat een voordeel was dat de spiegels makkelijk zelf te maken zijn: lange brandpuntsafstanden, weinig slijpen, grote tolerantie.

Voor mij is het enige echte voordeel dat bij f/25 de simpelste oculairen het (in de bino) goed doen. En misschien het werken met een zeldzaam type telescoop. En ook wel het feit dat ik als jongetje al kwijlde boven Thieme's Sterrenboek waarin wordt uitgelegd hoe je hem moet maken. En misschien nog wel iets dat ik werkendeweg nog ga ontdekken?
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

compenseren met meer opening, dan ga je willen dat je grotere scope toch unobstructed is :-)

en wat is brekingskleur?
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
            X