Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klussen met kijkers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klussen met kijkers

Nog wat nuttige links voor de doe het zelver
    Lidl telescoop (skylux-tuning)
    C8 Tuning
    203sc en Lxd500 tuning (Ruud!)
    HEQ-5 en C8 Tuning, DIY Dew zapper en veel meer
    CG5 Tuning
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

CG-5 tuning (o.a. vervanging van smeervet):

http://www.astronomyboy.com/cg5/
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Heel goed Norbert ik had de site al maar je hebt hem goed afgeleverd
      ik ga nu eerst nieuw poten maken en ik heb gisteren een van de gewichten (met de hand doormidden gezaagd minder topzwaar
      ben nog niet toe aan een rebuild maar toch leuk dat je aan me denkt
      Alles komt goed

Commentaar

Mooi zo. Het vet zit er al in (lithiumvet)..
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

JAAAAAAAA!!!! vandaag mijn Bob's Knobs binnen gekregen zitten er al op dat is even een stuk fijner leverd snel onze Rob Lefeber van ROBTICS gisteren besteld vandaag in huis (BEDANKT ROB)
          Voor de zelf bouwers het is een moer MET KNOP met een teflon ringetje over de draad om de lengte van de draad op de zelfde afstand te krijgen als de orginele kruis schroeven ik zal nog even uitzoeken wat voor draad het is.
          De echte knoppen kosten 18,50 zonder verzendkosten ach je kunt je afvragen of je daarvoor zelf moet gaan klussen maaaaaar we zijn op de wereld voor mekaar te helpen nietwaar.
          Alles komt goed

Commentaar

ik heb zo'n lidl scoop (de eerste van de rij van norbert) maar kan echt geen duits waar kommet in het artikeltje op neer?

en ehm ik zit er over te denken om een nieuwe scoop te kopen (zoals jullie weten) maar zijn er ook nog wat handige aanpassingen mogelijk aan mijn lidl scoop om deze een stuk beter te maken? ik heb alle orginele materialen nog
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Origineel geplaatst door MThomas
              ik heb zo'n lidl scoop (de eerste van de rij van norbert) maar kan echt geen duits waar kommet in het artikeltje op neer?

en ehm ik zit er over te denken om een nieuwe scoop te kopen (zoals jullie weten) maar zijn er ook nog wat handige aanpassingen mogelijk aan mijn lidl scoop om deze een stuk beter te maken? ik heb alle orginele materialen nog
              Jazeker. Je kan het statief vullen met vogelzand voor de stabiliteit.
              De focusser slopen en de fieldstop eruit halen. En de focusser bekleden met spul zodat je minder last hebt van strooilicht.
              Is met mijn telescoop ook gebeurd. Of het beter is weet ik niet uit ervaring, maar ik vermoed van wel.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                Origineel geplaatst door MThomas

Jazeker. Je kan het statief vullen met vogelzand voor de stabiliteit.
                De focusser slopen en de fieldstop eruit halen. En de focusser bekleden met spul zodat je minder last hebt van strooilicht.
                Is met mijn telescoop ook gebeurd. Of het beter is weet ik niet uit ervaring, maar ik vermoed van wel.
                Ehm hoe kan ik dat ding dan bekleden weet iemand hoe dat moet want ik denk dat dat bij mij best wel veel zou schelen. En dat met vogelzand vullen das eik wel een goed idee
                [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Het kan met gewoon matzwart papier uit de hobbywinkel. Maak een kokertje van dat papier dat precies in de focuserbuis past (wel mooi rond zodat ie goed tegen de rand aandrukt. Indien nodig vastplakken met een plakbandje. Maar als ie mooi past blijft ie zo wel zitten.

En wat dat statief betreft. Maak een eenvoudige houten versie van balkjes. Daar kan geen modificatie of duur metalen exemplaar tegenop.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ik denk dat mat zwart papiar niet voldoende zal zijn
                    bij een lage hoek reflecteert mat zwart nog altijd licht
                    dat kan je voorkomen door dat mat zwart een ruw oppervlak te geven
                    daarom is vilt zo populair
                    http://forum.astrostart.nl/viewtopic.php?t=626

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                      CG-5 tuning (o.a. vervanging van smeervet):

http://www.astronomyboy.com/cg5/
                      vervanging van smeervet , is dat nu ook al tuning? is het niet gewoon onderhoud?
                      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

er staat o.a.vervanging van smeervet

Commentaar

Ik wil het geen onderhoud noemen wanneer een splinternieuwe montering al een smeerbeurt nodig heeft. De montering wordt gewoon geleverd met kwalitatief bagger-vet, dakteer, zwarte pritt-prut. Dit direct vervangen maakt de montering pas echt bruikbaar voor fotografie.
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hey Jongens,

Heb na een lange tijd op fora gelezen te hebben de skylux gekocht als instapper in deze hobby.

Echter een van de redenen dat ik hem gekocht heb is dat er beweert werd dat er geen tweede ring binnen de tube is. Dit wordt gebruikt als truuk om hogere vergrotingen aan te kunnen met goedkope telescopen zonder abberatie te zien of zo? Echter ik heb in de buis gekeken en volgens mij zit er wel een in. En nog scheef ook?

Rara hoe kan dit?

Ik post morgen een picje hiermee. Andere vraag kan ik deze ring makelijk verwijderen? (IAW lenzen eruit, ring eruit, lens erop, zonder de uitlijning te vernaggelen?)

Mvg,

Noob Nick
                            Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Ik ben hier geen reclame voor mijn site aan het maken, maar kijk eens onder http://www.hemelspeurders.nl onder het kopje D.I.Y. (Do It Yourself)

Daar heb ik van alles aan zelfbouw en verbeter ideeen.
                              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
                              X