Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een extra volgmontering (yeah!) voor opperdob/robodob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een extra volgmontering (yeah!) voor opperdob/robodob

Afgelopen weekend heb ik onder andere wat gerotzooid aan een gemotoriseerde extra rockerbox.
    Ik heb de lukehurst wat ingekort (iets minder dan de helft), de rollagers lager aangebracht en de motoren bevestigd. Als 'mal' heb ik de rockerbox van Dieter Martini gebruikt.
    Vandaag heb ik m getest en het werkt. Ik heb nog geen metalen strip voor de hoogtelagers, dus ik heb de boel even ingetapet.
    Ik heb dus nu een onderstel waarop ik mijn dobson zet dat kan volgen, slewen, zoeken en later een goto functionaliteit kan hebben. Nu komt hopelijk fotografie door de 14" binnen handbereik. De veldrotatie moet ik op de koop toenemen.
    De Lukehurst, zoals ik m afgelopen zomer kocht is nu voor het grootste gedeelte gerecycled.
    De electronica heb ik in de rockerbox verwerkt (alles wat compacter omgesoldeerd).
    De besturingsunit is de Dob Driver II van tech2000.
    De voeding is een klein gelaccuutje dat ook in de rockerbox zit.

De volgende stappen zijn:
    Handvatten aanbrengen.
    Metalen strip aanbrengen.
    Lichter maken rockerbox.
    Bodemplaat voorzien van wieltjes met rem.

Oude laptop op de kop tikken
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

ziet er goed uit

ziet er goed uit Nop.

nu nog hopen op goed weer.
    The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
    met statief + volgmotoren.

Commentaar

Nop, dat ziet er zeer mooi uit!

Is er voor de veld rotatie geen oplossing? zoiets als deze:
      http://www.geocities.com/reaganjj/index.html

een extra platform waar je de dobson montering opzet?
      Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Knap !

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
          Nop, dat ziet er zeer mooi uit!

Is er voor de veld rotatie geen oplossing? zoiets als deze:
          http://www.geocities.com/reaganjj/index.html

een extra platform waar je de dobson montering opzet?
          D'r zijn ook goede software-derotators...je moet maar eens kijken op de Obsession site naar wat iemand met AstroArt doet (zonder platform).

Natuurlijk kun je dat alleen doen met individuele belichtingen van ongeveer een minuut (en waar veldrotatie niet te groot is).

Maar ja, een tweeassig platform laat je individuele belichtingen maken van ongeveer 80 minuten (en wil je meer dan één combineren, dan kun je nog een software derotator gebruiken).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Cool!

Maar hoe ga je nou switchen tussen metalen strip voor de volgrockerbox en formica voor de teflonrockerbox?
            Twee sets hoogtelagers?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Eentje is genoeg. De andere kant heeft geen motor, maar loopt gewoon over teflon. Ik heb bij Dieter een extra hoogtelager besteld, zonder formica.
              Ik kan dan makkelijk 1 hoogtelager vervangen als ik gemotoriseerd wil.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
              X