Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Balanceren hoogtelagers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Balanceren hoogtelagers

Omdat het slecht weer is ben ik een beetje aan het knutselen geslagen.
    Ik ben bezig met Rockerbox II (de originele van Lukehurst) en de hoogtelagers van Lukehurst samen met de dobdriver II tot een volgrockerbox te bouwen. Ik wil namelijk dolgraag eens gaan experimenteren met fotografie en voor planeetwaarnemen is een volginstallatie natuurlijk erg fijn.

Voor visueel waarnemen /onderweg kan ik dan weer de originele hoogtelagers/rockerbox gebruiken. Kwestie van 4 schroefjes.

De hoogtelagers zijn anders, het zwaartepunt ligt nu een stuk hoger omdat de Dieter Martini oorspronkelijk een lowrider is . Ik heb een voorzetje gedaan.
    Hoe bepaal ik nu het juiste punt om te boren? Alles opbouwen? En dan?
    Dank weer Gij helden der kijkinstallaties!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

alles opbouwen en dan horizontaal balanceren op een dun houtje oid. Dat balanspunt wordt dan het middelpunt van je hoogtelager(-cirkel) waar de middelste schroef moet komen te zitten.

Let wel op dat je je hoogtelager als een volledige circel moet zien die je moet centreren in je balanspunt!!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Inderdaad met een dun houtje o.i.d. Ik doe verder graag een stuk of wat bepaling (ook met het houtje een beetje gedraaid) om dan het gemiddelde / kruispunt van de lijnen te nemen
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Misschien een stomme vraag maar:
        Wat bedoel je met horizontaal balanceren op een dun houtje?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Je kijker neerleggen op zijn kant!
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

kijker plat op de tafel leggen en dan het houtje eronder schuiven en proberen waar hij in evenwicht hangt

Commentaar

Ja, maar dan heb ik niet het middelpunt toch? Hoe bepaal ik dan het verticale evenwichtspunt?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                Ja, maar dan heb ik niet het middelpunt toch?
                Het zwaartepunt ligt er dan wel vertikaal boven...en meestal neem je als rotatieas iets door de as van de telescoop.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ok, dan is het me helder. De rotatieas is dan het midden van de telescoop als het ware. Het is dus verticaal altijd het midden. Toch?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Ok, dan is het me helder. De rotatieas is dan het midden van de telescoop als het ware. Het is dus verticaal altijd het midden. Toch?
                    Wat bedoel je?

De rotatieas (dus de rechte lijn die het midden van de twee lagers verbindt) moet idealiter door het zwaartepunt en gaat uiteraard ook door het midden van de tube. Dus neem je als richtpunt inderdaad de kruising van het vlak boven het latje dat je telescoop (op zijn zijkant) balanceert en de telescoopas.

Met de tube horizontaal is de rotatieas inderdaad vertikaal in het midden (en horizontaal, waar het latje staat dat de telescooptube of spiegeldoos-truss-vanpsiegelring in horizontale toestand balanceert).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: Balanceren hoogtelagers

Even een oeroud onderwerp weer actueel maken

Volgens mij zit er nog een beetje een kip/ei probleem in deze kwestie.

Als je eenmaal het balanspunt van de scope zonder lagers gevonden hebt dan ga je lagers maken met de juiste diameter om het draaipunt op het balanspunt te krijgen. Maar je wilt die lagers niet een gehele cirkel maken, maar slechts dat deel van een cirkel wat je nodig hebt om op het teflon te blijven en 90 graden bewegingsvrijheid te krijgen.

Dat laatste betekend dat je, net als in de foto's, de lagers onder een hoek op je spiegelbox moet schroeven.
                      Echter zorgt die hoek er vervolgens voor dat er t.o.v. het draaipunt een groter deel van het lager aan de spiegelbox zijde zit, dan aan de kooi zijde, waardoor je dus weer een onbalans krijgt!

Het balanspunt van je scope bepalen met de lagers bevestigd helpt dan weer niet, want die lagers zijn te klein, waardoor ze in z'n geheel, of deels, achter het balanspunt van je toekomstige grote lagers vallen en de balans dus helemaal niet meer klopt

Snappen jullie het nog?

Nou denk ik dan Noppie hier op zoek is naar een manier om exact te bepalen hoe groot de nieuwe lagers moeten zijn om het eindresultaat in balans te krijgen, wie kan 'm dat vertellen?
                      Alles is circumkollasum...

Commentaar

Bas, je hebt helemaal gelijk. Ik zou er nooit aan beginnen als ik jou was.

Commentaar

Tja toch is het een probleem waar elke ATMer tegenaan gelopen moet zijn, hoe hebben jullie dat opgelost? Jan? Roel? Scorpio?
                          Alles is circumkollasum...

Commentaar

Berekenen, of nieuwe gaatjes boren als de balans niet blijkt te kloppen.

Je moet weten dat "het" punt waar de balans klopt in de praktijk niet echt bestaat: trek je oculairtrein uit de oculairhouder (zeg maar een Paracorr met 13mm Ethos) en het zwaartepunt beweegt en als je de hoofdspiegel lichtjes meer naar voren of naar achter collimeert gebeurt dat ook. En ook als je bijvoorbeeld een zeil over de telescoop trekt verandert de balans.

Dat los je op door lagers te nemen met genoeg statische frictie (dus groot genoeg, met de teflonglijders ver genoeg van elkaar.) Dan is er een grotere tolerantie. Wat je natuurlijk wilt is het rotatiepunt dicht genoeg brengen bji het zwaartepunt dat je niet het grootste deel van de tolerantie "opgebruikt" zodat je bij wisselen van oculairs in sommige standen van de telescoop toch problemen krijgt.

Commentaar

Werken...
                            X