Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Baffle & fringekiller voor een 127mm F/6.5 achromaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• skywatcher
    antwoordde :
    Wat je zou kunnen doen is de boel terug ineensteken en eens door de focuser in de buis kijken .
    Ideaal zou zijn als je kijkt vanaf het beeldvlak .
    Je zou hiervoor een stuk glas of plastiek lichtjes mat kunnen maken en tegen de focuser houden en zo op een ver object scherp stellen .(wolken zou het het best zijn omdat die oneindig benaderen)
    Als het goed is zal je een beeld te zien krijgen .
    Eens dit gebeurd is kan je gewoon in de focuser kijken .
    Als je weinig of niet van de buis ziet aan de binnenkant ziet dan zit je wel snor .

Laat een reactie achter ::

• Steem
    antwoordde :
    Wederom bedankt. Heb zojuist de refractor uit elkaar geschroefd, en kwam tot de ontdekking dat er al 2 baffles inzitten. Ik kan aan de hand daarvan een derde baffle aanbrengen, maar zal dat enig nut hebben?

• skywatcher
    antwoordde :
    Zou je me wat meer kunnen vertellen aangaande het beeldvlak?
    Ste dat bovenstaande schema voor DSLR gebruik is
    Ik heb diezelfde schema nog eens gemaakt met een kleiner beeldvlak .(webcam)
    In die schema heb ik de originele baffels in het blauw gezet zodat je zelf het verschil kan zien in plaatsing en diameter .
    Als je met deze kijker een DSLR zou gebruiken dan zal je last ondervinden van vignetting .
    Het aantal baffels is ook afhankelijk van de diameter van de kijkerbuis .
    Maar dit is allemaal muggenziften .
    Hou rekening met de camera en het komt wel goed .

• Steem
    antwoordde :
    Heel erg bedankt Skywatcher! Hier kan ik wat mee. Ik ben van plan in totaal 3 baffles te maken. Zou je me wat meer kunnen vertellen aangaande het beeldvlak? Want ik wil de telescoop zowel visueel als fotografisch gebruiken. Echter, ik wil visueel geen nadelige effecten ondervinden (te klein beeldveld).

• skywatcher
    antwoordde :
    Steem misschien helpt dit ?
    Bij dit schematje is de eerste baffle die wordt geplaats de kruislijn van B-B' en C-A' .
    Om de volgende baffel positie en diameter te bepalen trek je de groene lijn die vlaks naast baffel 1 staat .
    Als ja van A' weer een lijn naar dat punt trekt weet je de posietie van baffel 2 .
    En zo kan je doorgaan tot alle baffels er staan .
    De lijn A'-B' is het beeldvlak , de grootte daarvan bepaal je zelf .(afhankelijk of je foto's gaat maken met de kijker of niet .

• Steem
    antwoordde :
    O ik was ook zeker niet van plan zomaar te werk te gaan! Ik ga eerst wat meer uitzoeken over baffles, en de desbetreffende persoon mailen over het inkorten van de focuser.

• EricB
    antwoordde :
    Zowel voor de baffles als voor (evt.) gefrut aan de focuserbuis zou ik zeker eerst een tekening op ware grootte maken.

• Steem
    antwoordde :
    @ Jefke. Dit kreeg ik te horen op Cloudynights van een Nederlander die dezelfde telescoop bezit en dat probleem had. Er zijn echter twee versies van deze kijker, maar zijn gok was dat mijn telescoop dezelfde versie is als de zijne. Ik ga me absoluut niet geheel toeleggen op de fotografie. De fringe killer en de baffles hebben natuurlijk ook visueel een positief effect, en het stuk focuserbuis dat er af moet maakt deze zeker nog niet te kort. Ik zat al een tijd te hopen op een heldere avond om weer eens te fotograferen. Nu kan ik straks mooi vergelijken hoeveel effect de aanpassingen hebben.

@ Japie. Leuk! Ik hou jullie zeker op de hoogte. Bedankt voor de link, zal hem morgen eens aandachtig doorlezen.

• Japie
    antwoordde :
    Ik denk dat het zeker niet onverstandig is.
    Er is volgens mij veel meer contrast uit te halen.

Vanaf morgen ben ik (als het goed is) de trotse bezitter van een 127mm Meade LXD55 refractor waarbij ik dus ook aanpassingen ga verrichten.
    Ik ben op het idee gekomen door Dit te lezen.
    Hou ons op de hoogte.
    En ik ben benieuwd of je inderdaad veel meer contrast ervoor terug krijgt.

Succes

• Jefke
    antwoordde :
    Ben wel benieuwd of je wat meer info kan vinden over het feit dat je soms licht verliest doordat de focuserbuis te lang is. Ga je je nu helemaal toeleggen op fotografie nu dat je uitstekende resultaten behaalt?

• Baffle & fringekiller voor een 127mm F/6.5 achromaat

Na mijn astrofografische avontuur van afgelopen donderdag kreeg ik wat concrete ideeen voor het aanpassen van mijn 127mm achromaat. Om de chromatische abberatie deels weg te filteren leek een fringe killer mij een logische stap, wat ook visueel zijn voordelen kan hebben. Maar vandaag op de Deepskydag was er een standeigenaar welke een 100mm Skywatcher naast een fringe killer had voorzien van baffles voor extra contrast. Ook geen verkeerd idee leek me zo, dus daar ga ik maar wat meer informatie over opzoeken. Tevens hoorde ik dat de focuserbuis van mijn kijker te lang is, en bij bepaalde focusafstand licht wegneemt doordat de buis in de weg zit. Dus ook hier ga ik maar eens naar kijken.

Heeft iemand verdere tips of kritiek/commentaar/vragen over mijn plannen? Dan hoor ik die graag!
Werken...
X