Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobson montering voor Skywatcher 200/1000

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dobson montering voor Skywatcher 200/1000

Nou, het moet er dan eindelijk van komen, mijn eerste bouwprojectje. Ik wil een dobson montering maken voor mijn Skywatcher 200/1000. Via mijn vader kon ik aan hout komen, dus dat scheelt alweer.
    Ik wou voor de draaischijf 2 schijven trespa op elkaar, met de gladde kanten naar elkaar toe. dit glijdt soepel, ook met wat gewicht erop. Eventueel kan ik er nog kaarsevet tussen smeren. Dan een behuizing van multiplex erop waar de scoop in komt te hangen. 1 kant open, in de 2 zijkanten halve cirkels zagen en 2 cirkels aan de zijkant van de scoop.
    In de onderstaande foto's zie je alleen het materiaal. Niks staat nog vast en er is verder nog niks aan gezaagd, maar dit is het idee.
    De schijven zijn 50 cm in doorsnee.
    Swingen op Buena Vista Social Club

Houdt je er rekening mee dat zoals je het nu het opgezet je alleen maar loodrecht in het zenit kan waarnemen ?

Commentaar

Haha, zoals het nu staat wel ja. Maar zoals ik al zei, er is nog niks aan gezaagd verder.
      Ik zat trouwens te bedenken dat ik ook nog een extra dovetail nodig heb, maar in eerste instantie, voor het test, maak ik er wel een van hout.

Commentaar

Ok, kleine update. Ik heb de hoogte"lagers" gezaagd en perfect rondgemaakt op de draaibank van mijn schoonvader. Ook zijn de inhammen gezaagd en geschuurd waar de hoogtelagers in komen te hangen. Dan het bepalen van de breedte van de dob en hij kan in elkaar gezet worden, maar de breedte bepalen is toch lastiger dan ik dacht, zonder extra dovetail. De hoogtelagers laat ik lopen op blokjes teflon-achtig iets (bouwmarkt) en een afwerkstrip voor keukenbladen om de hoogtelagers.
        Foto's volgen.

Commentaar

Re: Dobson montering voor Skywatcher 200/1000

Eindelijk klaar. Ik heb er veel te lang mee gewacht voor ik er weer mee verder ging, maar de afgelopen dagen heb ik flink gezaagd, geschuurd, geboord en geverfd, maar hij is nu echt af (op een paar rubberen onderpootjes na).

Ik heb de platen trespa wat kleiner gemaakt en ook op de draaibank helemaal rond gemaakt, er zit nu een triplex plaat onder met de trespa tussen die plaat en de rockerbox, met een bout door het midden. Ik heb de trespa platen nog wat ingesmeerd met kaarsenvet en hij draait nu soepel, maar niet te.

Ook heb ik op het laatst nog een lessenaar eraan vastgemaakt, hoewel hij nog wel iets steviger bevestigt mag worden. Onderin de rockerbox heb ik een laagje schuim (van een oud matras o.i.d.) gelegd, waar ik mijn oculairen e.d. in kan leggen.

Commentaar

Onmeunig mooi wark, keerl!

Mag ik even zeggen dat ik verschrikkelijk jaloers ben op je schuur? Wat een ruimte!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hehehe, genoeg ruimte hier buitenaf, hè. Als je er een keer gebruik van wil maken, je woont niet zo ver weg, dus. Vooral de draaibank is erg makkelijk.

Ik moet ook zeggen, ik ben erg blij met het resultaat, als je nagaat dat dit mijn eerste hout-bouwprojectje is, sinds mijn basisschool periode.

Commentaar

Werken...
              X