Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zelfbouw montering [OPROEP]

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zelfbouw montering [OPROEP]

Nu ik mijn permanente onderkomen klaar heb ben ik voornemens zelf een zware montering te gaan bouwen met een fotografisch draagvermogen van ong 25 kilo.

zo....het hoge woord is eruit

De plannen zijn er dus. Voor de uitwerking van dit "project" ben ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie omtrent zelfbouw monteringen.
    Ik denk hierbij aan ervaringen van anderen, tekeningen, berekeningen, foto's, technieken, lagering, worm en wormwielen, motoren en ga zo maar door.

Door mijn baan in de techniek beschik ik min of meer over alle moderne verspanings technieken, en dus over een goede uitgangspositie m.b.t. de realisatie van dit project.

Ik hoop dat ik veel info mag verwachten in de vorm van links naar site's of andere vormen van info. Zoals jullie gewend zijn zal ik jullie volledig op de hoogte houden van de vorderingen.

Alvast bedankt!!!!!!!!
    "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Je zou eens contact kunnen opnemen met Robert van www.hoo-germany.de. Hij heeft een tijdje geleden hier wat foto's gepost op het forum (linkje) van zijn zelfbouwmontering, en naar mijn mening ziet die van hem er erg solide uit. Veel werk, maar ik denk dat het resultaat er uiteindelijk wel mag zijn Succes in ieder geval!

Commentaar

Geen info, wel heel erg benieuwd!

Zit zelf ook een beetje half met het idee te spelen...

Veel succes!

Commentaar

deze duitse link verwijst je naar een 5 tal zelfbouw equatorale monteringen.
        ik ben er zelf ook al mee bezig geweest maar heb eerst andere prioriteiten die ik af wil hebben, er staan goede tussen, aardig uitgewerkt en je kunt bij een aantal mischien de echte bouwtekening wel krijgen.
        http://www.otterstedt.de/wiki/index....e_Montierungen
        127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Hallo ,

hier vind je een verslag van de bouw van mijn vorkmontering.
          http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... art/1/vc/1
          Indien er vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden.
          veel succes alvast gewenst.

eric

Commentaar

Een belangrijk onderdeel van de montering zijn de worm en wormwielen, na wat speurwerk denk ik dat ik ze zelf maar ga maken, wat zijn die dingen duur zeg!

Een aantal amateurs laten via foto's zien hoe je deze zelf kan maken.
            Aan de hand van deze info ben ik zelf maar eens wat gaan proberen.

En tot mijn verbazing blijkt de clou niet te zitten in hoe je ze maakt (dit is redelijk eenvoudig) maar in hoe je ze berekent.

Ik ben gewoon voor de proef maar eens begonnen met het getal 144, dit is het aantal tanden dat ik het proef wormwiel wil gaan geven.

Als tap heb ik gebruikt een M12 x 1.75, dit wil dus zeggen een draaddiameter van 12 mm en een spoed (dit is de verplaatsing per mm) van 1,75.
            144 tanden x 1,75 mm = 252mm (omtrek). De omtrek is pie x D, dus de D = 252 : 3,14 = 80,25mm dit was volgens mij de buiten diameter van de schijf waar ik de vertanding in wilde gaan snijden.
            De draad diepte wilde ik de helft van de tap gaan maken dus 6 mm.

Toen ik de wormwiel klaar had bleken er geen 144 maar 133 tanden op te zitten, dit komt neer op een diameter van ong 74 mm.
            Dit is dus een les geweest, maar rijmen kan ik het nog niet.
            Is hier een formule voor?

Het positieve van deze hele geschiedenis is dat ik wel heb ondervonden dat het vervaadigen van een wormwiel zoals al eeerder gezegd redelijk eenvoudig is.
            "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Wow! Zelf wormwielen maken! Hoe heb je dat in hemelsnaam klaargespeeld? Het ziet er fantastisch uit!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

zoals ik al zij is het redelijk eenvoudig.
                Ik heb een opstelling gemaakt op het bed van een kolomboor, waarbij het wormwiel (dan nog een voorgedraaide schijf met een groef op de plek waar de vertanding moet komen) verticaal staat opgesteld zodanig dat hij zonder speling kan draaien.
                daarna plaats je de tap in de boorkop en laat deze langzaam draaien.
                Nu laat je de schijf voorzichtig tegen de tap aan lopen, door de spoed van de tap zal de schijf nu gaan draaien, waarna je tap steeds verder in de schijf dwingt totdat de gewenste diepte is bereikt.
                Waar je wel terdege rekening mee moet houden is dat je het geheel super star maakt (zonder speling) anders lukt het niet!
                Nochmaals dit is niet meer dan een proef. Hoe je de juiste berekening maakt moet ik nog zien uit te vinden, maar dit gaat zeker lukken!

Ikzelf had ook zoiets van "wow niet te geloven"

Commentaar

Volgens mij ben je vergeten in je berekening rekening te houden met de 6mm die je als draaddiepte hebt gebruikt. Daardoor is de effectieve diameter kleiner geworden. Is het niet zo dat je de draaddiepte aan de diameter moet toevoegen? (Of de halve draaddiepte aan de straal?)

133x1,75/3,14=74,12. Is inderdaad ongeveer 6mm korter dan 80,25
                  Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                  Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ziet er inderdaad goed uit maar bedenk wel dat je wormwiel zo'n beetje bepaald hoe nauwkeurig je montering volgt. Het is mischien handig om een bestaande maat te nemen van een hoogwaardig worm wiel dan kan ej het later altijd nog vervangen als je eigen wormwiel fotografisch niet voldoet
                    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Een goed alternatief voor een worm/wormwiel combinatie is een harmonische overbrenging.
                      Dan kan je de motor rechtstreeks op de as koppelen of eventueel via een wrijvingswiel.
                      Zr stijf en geen backlash!

eric

Commentaar

Een goed alternatief voor een worm/wormwiel combinatie is een harmonische overbrenging.
                        Dan kan je de motor rechtstreeks op de as koppelen of eventueel via een wrijvingswiel.
                        Zr stijf en geen backlash!
                        Hoe bedoel je dat, heb je daar ook een voorbeeld van?

Commentaar

Een voorbeeld van een montering die harmonische aandrijvingen gebruikt is de chronosmount, http://www.chronosmount.com/index.html
                          n van de fabrikanten van harmonische aandrijvingen is HD ,http://www.harmonicdrive.net/products/componentsets/
                          Ze zijn niet goedkoop maar op e-bay kan je ze soms kopen,ik heb net ntje aangekocht met een vertraging van 100/1 voor 100$,nu enkel nog uitproberen op mijn montering.

eric

Commentaar

Alles lijkt op dit moment in een stroomversnelling te komen, begin deze week heb ik contact gelegd met een amateur astronoom die een montering heeft gemaakt ( een fantastisch stuk techniek).
                            Tot mijn stomme verbazing kreeg ik van deze man de complete bouwtekening in auto cad. Ook krijg ik van deze man de aandrijving plus controller die ik nodig ben "it's in a box unused".
                            De eerste onderdelen worden volgende week uitgesneden bij een kennis dit gebeurd dmv een waterstraal.
                            Deze snijdt op 1/10 mm nauwkeurig dus verdere nabewerking is niet nodig.
                            Voor de rest van de onderdelen, vooral de assen moet ik maar weer eens de oudijzer bakken bijlangs (lekker goedkoop).
                            Deze "man" heet Dave Gault hij woont in Australie.
                            Neem eens een kijkje op zijn site.
                            http://users.tpg.com.au/users/daveg/

[/url]

Commentaar

mooi andre, dit ontwerp lijkt er goed uit te zien.
                              127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Werken...
                              X