Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tegengewicht in spiegelbox? Hoe?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tegengewicht in spiegelbox? Hoe?

Mijn dobson is redelijk goed in balans. Alleen als ik mijn loodzware Pentax inzet dan merk ik dat ik wat extra gewicht nodig heb in de spiegelbox. Een frictiesysteem wil ik niet. Ideaal zou zijn een soort verplaatsbaar gewicht dat niet los in de spiegelbox zwerft. Heeft iemand ideeen? Ik kan het zwaartepunt van de dobson niet veranderen.
    Dank gij grote knutselaars der Aarde!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Een brede streep magnetische verf achterop de spiegelbak, en dan zware magneten als tegengewicht erop "plakken".
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik gebruik een stuk dakleggerslood (Gamma) dat, ingepakt in tape en met dezelfde kromming als de buis, los op de buis ligt. Ik was eerst van plan om dat met Velcro te gaan bevestigen maar dat bleek niet nodig. Ik heb het lood alleen nodig bij hoeken onder 30 graden en dan blijft het gewoon liggen.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik vind magneten inderdaad het handigste, maar .... vooral bovenin, op de vangspiegelkooi, omdat je er daar minder nodig hebt. Kan je het zwaartepunt niet snel veranderen, of helemaal niet veranderen? In het eerste geval zou ik balanceren op mijn zwaarste oculair en dan bij lichtere met magneten werken.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Nop,
          probeer het eens met een dunne trekveer van ca 20cm lengte:
          Te monteren tussen de buitenzijde rockerbox en de "achterzijde" van de mirrorbox.
          Naarmate de telescoop lager op de hemel wordt gericht , wordt de veer verder uitgetrokken. Dat geeft de veer een steeds grotere veerspanning die het doorzakken compenseert.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Bedankt heren! Ik ga even bouwmarkten straks. Grote kans dat het trekveer en magneetverf wordt. Loodslab lijkt me ook wel een optie, maar dat is niet zo handig meenemen.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Helaas, geen trekveer en magneetverf. Ik heb een rolletje lood gekocht en op maat geknipt. Er liggen nu een paar driehoekjes lood in de spiegelbox. Perfect in balans! Het lood is nu in schoolbordverf en je ziet het nauwelijks zitten.

Commentaar

Wij willen foto's, wij willen foto's
                Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Werken...
                X