Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

250 mm F/4.8 Duimstokdob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

250 mm F/4.8 Duimstokdob

Omdat ik zo ontzettend tevreden ben over mijn 200 mm F/5 trussdob, heb ik besloten om mijn lompe Orion UK 250 mm Dobson om te bouwen tot handzame duimstokdob. De vangspiegelkooi zal niet veel zwaarder worden dan die van de 200mm dus ik ben er van overtuigd dat duimstokken ook voor deze kijker sterk genoeg zullen zijn. Zo niet, kan ik altijd nog terugvallen op alu strips.

Het bouwen ga ik op ongeveer dezelfde wijze doen. D.w.z. als eerste de vangspiegelkooi maken en de rest van de onderdelen daar "omheen" bouwen, zodat het netjes in elkaar past. Ook integreer ik deze keer het oculairenkoffertje in het ontwerp, zodat straks alles in één kistje past van ongeveer 40 x 40 x 30. Zo kan ie makkelijk mee op vakantie, desnoods in het vliegtuig!

Het begin is er alvast. De vangspiegelkooi is gemaakt van 9mm hardhout multiplex en wordt binnenkort met blanke lak geverfd.
    De spider (opnieuw gemaakt van ijzerzaagbladen) is ook al in elkaar gelijmd met 2-componenten metaallijm en ligt nu te drogen. Morgen zal ik daar een paar foto's van maken, het ophangsysteem is wel anders dan bij de vorige scoop!

De focuser is (geinspireerd door EricB) een helical focuser gemaakt van het binnenwek van een oud camera-objectief. Het werkt echt fantastisch! Enige nadeel is dat ie maar een travel heeft van 13 mm. Toch zou dit voldoende moeten zijn om al mijn oculairen in focus te krijgen. De trusses zullen daarom wel erg nauwkeurig op lengte moeten worden gezaagd!

@Eric, wat is jouw focustravel?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Echt, het is bijna eng hoe snel jij van hout een scope weet te maken. Het ziet er weet super solide uit Roel, zet hem op!
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Heb de vangspiegelhouder al in het echt mogen aanschouwen, zelfde geld voor de helicalfocuser. Ziet er weer ruim bovengemiddeld prima uit en erg solide! Die focuser is heerlijk spelingsvrij.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dan hebben we dalijk bijna dezelfde scoop Roel!

Vraagje, hoe groot maak jij het gat van de vangspiegelkooi?
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
          Dan hebben we dalijk bijna dezelfde scoop Roel!
          Vraagje, hoe groot maak jij het gat van de vangspiegelkooi?
          Gewoon, iets groter dan de hoofspiegel. 27 Centimeter in mijn geval. Het feit dat dichte
          telescoopbuizen vaak wat ruim bemeten zijn heeft vooral te maken met wervelingen in de buis. Daar heb je bij een truss weinig last van!

Ga jij dus ook aan de zelfbouw-truss, Patrick? Leuk!

Commentaar

prototype MK I

Commentaar

onwijze kabouter op je eerste foto :P

Ben benieuwd of die teflon bevalt voor je glijlagertjes. Ik zal mocht de gelegenheid zich aandoen nog meer stukjes proberen te verzamelen voor zelfbouw forumprojectjes

Misschien een leuke voor een meeting bij King Kafoep, Cursus trussdob bouwen!
              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hoi Roel,

ziet er veelbelovend uit.

Mijn travel is 32 millimeter, dus iets meer speling. Evengoed was het nog behoorlijk puzzelen. Mocht je nog ergens ruimte nodig hebben een paar opties:
                * korte verlengstukjes 1,25"
                * variabele bevestiging hoofdspiegelhouder in de hoofdspiegelbak
                * trusses met meer dan 1 bevestigingspunt

Maar lichter worden focusers echt niet gebouwd!

Succes.
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Goeie tips, Eric!

Maar wat voor camera-objectief heb je in vredesnaam gebruikt? Ik heb er hier vier liggen, van groothoek tot tele, maar allemaal onder de 15 mm travel...

Commentaar

Hoe zaag jij van die mooie ronde gaten?

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                      Hoe zaag jij van die mooie ronde gaten?
                      Met een decoupeerzaag!

Commentaar

dat is mooi, die heb ik ook

Heb jij iets van een bouwtekening of doe je alles uit het losse handje? Je maakt er nl wel iets moois van zo, net als je 8''!

Commentaar

Roel, geen idee.

Maar ik heb er hier nog eentje liggen met 22mm travel, uitgebouwd en wel. Als je die wilt kun je hem zo krijgen. PB je adres en ik doe hem in een gewone envelop (of komt dat niet aan? 5cm dik? formeel niet denk ik)
                          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Eric, bedankt voor je aanbod! 5cm is waarschijnlijk te dik voor een envelop (als ie niet door een standaard brievenbus past wordt het pakketpost, a 6,20 euro!!) Kom je niet toevallig ook naar de deepskydag op 1 december?

Inmiddels is de vangspiegelkooi op het schilderen na af. Het ophang/opspansysteem heb ik gemaakt van het binnenwerk van een kroonsteentje. Ik heb er een gleuf in gezaagd waar het zaagblad in past. Het zaagblad wordt vastgezet met een boutje wat een door een gat in het zaagblad gaat. Aan de andere kant van het kroonsteentje wordt een stuk schroefdraad op ongeveer dezelfde manier vastgezet, versterkt met metaallijm. Zo kan ik met het aandraaien of losdraaien van moertjes de spider verplaatsen en op spanning brengen. Het werk prima!

Commentaar

Patrick: * let heel goed op en noteerd in zijn hoofd*

Commentaar

Werken...
                              X