Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Prototype 10'' F4,7 Truss dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Prototype 10'' F4,7 Truss dobson

Ook ik ben begonnen met het ontwerp (met een knipoog naar de dobsons van Dieter Martini) van mijn eigen truss dob. Het virus is erg besmettelijk merk ik.

Om problemen te voorkomen heb ik eerst een kartonnen versie gemaakt om te kijken of alles loopt en past. Volgende week ga ik beginnen met het zagen van berken multiplex om de definitieve versie te maken.

Ik twijfel nog of ik de trusses van aluminium stroken zoals op de foto ga maken ofdat het mooie zwarte buizen gaan worden. De stroken zijn denk makkelijker in het ontwerp te verwerken zoals ik het nu zie.

Zie hier het het prototype MKI

Op de onderste foto's zit de bovenkant van de trussdob in de spiegelbox. Dit was ook een vereiste van het ontwerp. Dan kan ie weer mee op mijn fietsje!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Heeft iemand goede ideeen voor lichte doch stevige trussen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
      Heeft iemand goede ideeen voor lichte doch stevige trussen?
      Ja, Roel heeft wel een idee

Maar ziet er veelbelovend uit Patrick
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Patrick is volgens mij hard aan het gaan,
        10" starfinder
        Gso Dobson
        eigen bouw dobson?

Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Nee. die GSO is al van een tijdje terug hoor! Ik ga wel hard, maar zo hard ook weer niet
          Ik wil de optiek van de starfinder over gaan zetten in die truss.

Het idee van Roel is niet echt mijn plan. Ik wil gewoon recte stevige staven. Zit te denken aan 8 Nordic wandelstokken van carbon...

Commentaar

Bij vliegerop (http://www.vliegerop.nl) kun je zowel carbon als glasvezel stokken kopen. Ben van plan 19mm glasvezel te kopen voor m'n 13" travel newton...

Succes,

Commentaar

WAH!

Waarom zie ik dit topic nu pas?? En dat als mod zijnde. Foei!
              Goed idee om van dat 10" monster van je een fijne truss te bouwen.

Maar een kartonnen versie maken? De plaats van het hoogtelager, en daarmee de hoogte van je hoofdspiegelbak, en daar weer mee de vorm van je rockerbox is voor het belangrijkste deel afhankelijk van het gewicht (en de verdeling daarvan). Dat kun je toch niet testen met karton..?
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat gewicht komt wel goed. Dat wordt inderdaad even testen voordat ik alles definitief maak.

Deze versie was puur om een indruk te krijgen van het mechanische, de afmetingen, afstanden en verhoudingen e.d.

Commentaar

Werken...
                X