Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gaasfilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gaasfilter

Zoals Harro al zei werkt een gaasfilter echt fantastisch, vooral op Mars. Ik heb er gisteren één gemaakt en het nu nog kleine bolletje was ineens veel scherper en veel contrastrijker. Kon m'n ogen niet geloven, het beeld was zoveel beter! Alleen het stomme is, is dat het filter gisteren ergens is blijven haken toen ik de trap op liep, dus ik moet vanmiddag een nieuwe maken.. :P

Het filter maak je door drie lagen gaas dat gebruikt wordt voor muggen- en vliegenhorren uit te snijden zodat ze precies over het objectief passen. Vervolgens snij je uit de drie lagen in het midden een cirkel, waarvan de diameter overeenkomt met respectievelijk 55%, 78% en 90% van de spiegeldiameter. Daarna leg je de drie lagen op elkaar en maak je ze aan elkaar vast, maar je kunt daar ook mee wachten. Het beeld bij kleinere kijkers kan met drie lagen gaas te donker worden, dus ik denk dat het verstandig is om te testen 's avonds of je twee of drie lagen gaas wilt gebruiken. Als je dat gedaan hebt en de lagen zitten aan elkaar vast kan je ze bijvoorbeeld vastmaken aan een omhulsel dat precies over de buis past, net als bij een zonnefilter.

Maar wat doen zo'n gaasfilter nou eigenlijk? Een gaasfilter zorgt ervoor dat er minder atmosferische turbulentie te zien is en dat het contrast omhoog gaat. Het beeld wordt wel iets minder helder, maar dat maakt naar mijn mening niet veel uit. Het filter is vooral een must have voor mensen die graag planeten bekijken, maar ook op dubbelsterren werkt ie aanzienlijk goed.

De accu van mijn camera is op dit moment nog aan het opladen, maar ik denk dat deze foto wel duidelijk genoeg is:

Bizar, heb er nog nooit van gehoord! Ben wel heel erg benieuwd!!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Het gaasfilter zorgt ook voor een minder helder beeld.
      En de ''eerste'' diffractiering om je sterbeeldje wordt er ook minder opzichtig (lees fel) en daardoor vloeit je diffractiering niet over in je volgende naastgeplaaste sterbeeldjes.
      Dit laatste zorgt voor het hogere contrast op planeten.

Werkt erg goed inderdaad.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Zie ook hier: http://www.csastro.org/gallery/article4.htm .

Commentaar

Re: Gaasfilter

Origineel geplaatst door Freek
          Maar wat doen zo'n gaasfilter nou eigenlijk? Een gaasfilter zorgt ervoor dat er minder atmosferische turbulentie te zien is en dat het contrast omhoog gaat.
          Bij slechte seeing. De resolutie van de telescoop vermindert namelijk - de Airy disc wordt groter maar er is minder energie in de ringen van het diffractiepatroon.

Eigenlijk is het vooral op grotere telescopen handig, want die zijn altijd seeing-gelimiteerd.

Als je wilt googlen: "apodizing mask".
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb er vanmiddag ook eentje gemaakt!

Commentaar

Ik heb tegelijk met Dennis weer een nieuwe gemaakt, straks uittesten als Mars boven de huizen staat

Commentaar

Beste Freek en Dennis.
                Het doet mij deugd te horen dat jullie daadwerkelijk degenen zijn die de stoute schoenen hebben aangetrokken. Velen hebben er toen vol interesse op gereageerd, maar slechts weinigen hebben daadwerkelijk zo'n filter gebouwd.

Ik ben blij dat ie zo goed bevalt Freek.
                Het geeft ook wel een "SPacey" kaleidoscoopbeeld van de planeten vind je niet?? Een heldere Mars in het midden, omringd door 128 zwakkere marsjes ...

Mijn verhaal over het gaasfilter was trouwens mijn allereerste post ooit op Astroforum (op Sint Maartensdag 2005).

Veel succes ermee.
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mijn dank @ Harro voor het plaatsen van dat geweldige topic!
                  Die middag gaas gehaald, een paar uurtjes geknutseld en diezelfde avond ervan genoten.

Commentaar

Helpt zo'n gaas-filter ook voor truss telescopen ? Ik las dat het gaas de turbulentie verminderd aan de wand van de telescoop buis. Daardoor heb je een betere seeing en dus een beter beeld.
                    Truss telescopen hebben geen wanden, dus twijfel ik aan de werking van gaasfilters in truss telescopen. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Commentaar

zo, ik heb ook een gaasfilter gebouwd, zocht eerst naar een deksel van een riooldop 150mm, maar deze was niet te vinden.
                      op het werk vond ik een hardkartonnen koker van 150mm, en kon ik verder, met 3 mm triplex een ring gemaakt die er precies invalt.
                      daarna mooi zwart gespoten( mooi zwart is niet lelijk) en het gaas op maat gesneden en geknipt.
                      de boel er ingeplakt en klaar is hij.
                      nu nog even wachten op goed weer om te testen.
                      wordt erg druk, moet veel testen, 2 filters, barlow, webcam, tja dat krijg je als het zo lang hut weer is.
                      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

@ Peet, is het mogelijk om eens een foto van je gaasfilter te plaatsen hier, ben wel benieuwd hoe ie eruit ziet eigenlijk
                        254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

jawel, ik heb er een aantal gemaakt in verschillende stadia.
                          komt vandaag
                          127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ik ben er ook mee begonnen. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik het gaas aan vast kan maken. Gewoon dik karton lijkt me niet een goede oplossing i.v.m. vocht. Iemand een tip?
                            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

elastiek?
                              - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Werken...
                              X