Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probeersel DuoMount

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probeersel DuoMount

Hi all,

De bewolking gaf mij de gelegenheid om toch ook maar weer eens wat in elkaar te zetten.

Naast de Vixen VMC200l heb ik ook nog een 90mm refractor liggen die op dit moment heel erg weinig gebruikt wordt.
    Aangezien er nogal wat objecten zijn die door verschillende scopes beter zichtbaar zijn heb ik bedacht om niet met twee monteringen te gaan slepen, maar een duomount te maken die redelijk licht van gewicht is.

Omdat dit een probeersel is ben ik voornemens om het geheel niet van vuren maar van hardhout te maken.
    De stijfheid van vurenhout is niet echt geweldig waardoor het geheel niet echt trillingsvrij is.

Mijn inspiratie heb ik gehaald van de site van TS.

Hier wat foto's.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Puik werk, Japie!

Ik denk trouwens dat de trillingen al een pak minder zullen zijn wanneer je de OTA's wat dichter naar elkaar toe plaatst.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dank je Roel.

Als ik dat doe zit ik met het grote verschil in gewicht en zou de boel uit balans zijn.
      Om echt een goede balans te krijgen moet ik de Vixen zelfs nog iets meer naar binnen verschuiven.
      Die refractor weegt een kleine 3 kg.
      Bij een zwaardere zou het wel lukken denk ik.
      Of ik moet meer gewicht aan de kant van de refractor hangen, maar dan vraag ik me af of het spulletje niet te zwaar voor die montering word.
      Zeker ook omdat ik hem straks van hardhout wil maken. (is ook al zwaarder)

Commentaar

hoi japie,
        maar als je de VMC dichter bij de monteringkop plaatst, dan kan toch ook de refractor verder naar binnen worden geplaatst, en dan hoeft de hele constructie minder lang... volgens mij moet het op die manier prima mogelijk zijn t geheel te balanceren (of wordt ik nu gek?)
        groetjes, maarten
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Ja dan zou ik de VMC inderdaad net iets uit het midden moeten plaatsen.
          Zo had ik het nog niet gezien. Bedankt.
          Ik wil overigens wel oppassen dat ik ze niet te dicht bij elkaar zet, maar dat komt goed.

Commentaar

Kijk eens goed naar de commerciele duomounts. Zet je dovetail haaks, maakt het makkelijker om de balans tussen de telescopen te vinden.

Te dichtbij zul je ze niet snel plaatsen, dus ik zou ze zo kort mogelijk op elkaar zetten en dan pas balanceren.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Kijk eens goed naar de commerciele duomounts
              Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar kom dan volgens mij in de knoei met m'n GoTo.
              Naar mijn inzicht krijg je dan een verkeerde beginpositie.

Wat ik wel zou kunnen doen is om op de lat waar de ota's vast zitten een dovetail te maken en die waar nu al een dovetail aan vast zit een dovetailhouder op te zetten.
              Dan komt hij inderdaad haaks te staan.
              Ik heb de huidige dovetail al verzaagd dus daar heb ik nog een stuk van over en een dovetailhouder heb ik nog, dus het zou kunnen.

Bedankt voor de tip overigens

Commentaar

Waarom maak je die handel niet van aluminium?

Commentaar

Als het goed is dan maakt het niet uit voor de Goto of de kop van je montering haaks staat. Als je hem gewoon afsteld als normaal (dus 1, 2 of 3 star alignment) dan moet alles gewoon werken.

De Montering 'weet' niet of de kop recht of haaks staat in de beginstand. Dit geld in ieder geval voor de EQ6 die ik hem maar ik denk voor all monteringen met Goto.

Ik heb ook nog nooit een commerciele dual mount met een 'rechte' dovetail gezien. Ik heb zelf deze gekocht: http://www.astro.premcom.com/ADM/ADM%20 ... s/VSBS.htm
                  Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Origineel geplaatst door Callisto
                    Waarom maak je die handel niet van aluminium?
                    Omdat ik van origine een timmerman ben en ik niets met aluminium kan.

@Borix.
                    Ik wist dat dus niet zeker en wilde ook geen 149 euro uitgeven om tot de ontdekking te komen dat het niet goed gaat bij mijn Vixen GPD mount.
                    Aan de andere kant heb ik hem nu voor pakweg 65 euro gemaakt..
                    En aangezien het toch bewolkt was/is had ik weer iets te doen..

Zoals Roel al in een ander topic had geschreven. "dit is bijna net zo leuk, zo niet leuker, om te doen als/dan waarnemen zelf.

Overigens wel een hele mooie duomount die ADM

Commentaar

Het is een hele constructie zo, ben benieuwd naar de eerste foto's en hoe lang je autoguided kan volgen zo.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                        Zoals Roel al in een ander topic had geschreven. "dit is bijna net zo leuk, zo niet leuker, om te doen als/dan waarnemen zelf.
                        Roel en jij hebben helemaal gelijk.

Ik was ook van plan om iets te gaan proberen om mijn Skywatchertje en Skylux kijkers naast elkaar te zetten. Alleen ging ik naar de USA en kon deze dual saddle voor weinig (vanwege lage dollar) kopen - dan wordt je al snel lui.
                        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
                        X