Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stijfheid truss trubes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stijfheid truss trubes

All,

Vraagje: wat bepaalt precies het dorbuigen bij een truss dobs?

Het meest kritisch lijkt mij het niet parerallel lopen van de hoofdspiegel en de vangspiegel(-45 graden dan).

Wordt dat veroorzaakt door het indrukken van de truss aan de ene kant en het uitrekken aan de andere kant?

In dat geval zou het de uitrekking gegeven worden door:

Uitrekkeing:= (kracht * lengte truss) / (E modulus * oppervlakte truss)

Of wordt het bepaald door de doorbuiging van de truss?

Dan zou je meer naar I moeten kijken:

I=3.14/64*(diameter-buiten ^4 - diameter-binnen^4)

Weten jullie wat overheerst?

Bijvoorbaat dank!!!

Bart

Bart,
    De vervorming van de trusses wordt voornamelijk bepaald door de doorbuiging. Voor het berekenen van de doorbuiging van een enkele balk kun je de volgende link bezoeken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Deflection ... ngineering

Echter, de trusses vormen samen stijve driehoeken, daardoor word de effectieve stijfheid veel hoger en kun je formules in de bovenstaande link niet meer gebruiken. Als je echt de doorbuiging van de hele truss constructie wil berekenen, zul je heel veel rekenwerk moeten verrrichten. De meeste ingenieurs gebruiken dan ook software (zgn. eindige elementen methode) om een samengestelde construktie door te rekenen.

Maar om op je vraag terug te komen. Voor de doorbuiging van de trusses is het traagheidmoment (I) het meest van belang.

Commentaar

Is dat zo? Buigen de trusses echt door, of worden ze alleen maar langer&korter?

Ik weet dat ik het eigenlijk in femap of een ander FEM pakker zou moeten berekenen, maar dat gaat me nu te ver (even afgezien van het feit dat ik die pakketten niet heb, wel de mensen uit mijn groep op het werk, maar ik denk dat ik er niet mee wegkom om dit als opdracht in te schieten :-))

Vandaar dat ik het langs analytische weg probeer achter te komen. En dan is bovenstaande vraag weer relevant!

Gr,
      Bart

Commentaar

In een truss frame worden de elementen enkel op trek en druk belast. Wat dus vooral telt is de Young modulus E en de oppervlakte van de sectie.

Een truss met 8 buizen is heel gemakkelijk te berekenen met enkele formules. Je vindt een volledig uitgewerkt voorbeeld op de volgende pagina: http://www.cruxis.com/scope/scope1100_trusstubes.htm .

Groetjes,
        Robert

Commentaar

SUPER!

Precies wat ik zocht.

Dank,
          Bart

Commentaar

Werken...
          X