Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hekje 5 update.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Nop
    antwoordde :
    Iemand heeft 'm besteld, de synta set. Het nadeel daarvan vind ik het gemis van een autoguiding interface en de belachelijk hoge prijs. Maar als je persť een snelle GOTO wil, dan is het misschien wel leuk. Heb zelf geen goto-aspiraties. Alleen heel langzaam voor fotografie.
    Zo gauw ik iets weet zal ik hem wel eens vragen of het bevalt...

Laat een reactie achter ::

• Unstablewarpfield
    antwoordde :
    Uiteindelijk zal het er bij mij ook van komen dat ik zo'n update wil hebben. Ik zag dat ze van Synta zelf nu ook een aanpassingsset verkopen. Je krijgt dan 2 nieuwe motoren met microstepping die tot 800x slewen, een GOTO systeem en een nieuw "moederboard." Heeft iemand hier al ervaring mee of dingen over gehoord? Ik kan hier op Internet verrekte weinig over vinden. Weet ook niet of ik dan PEC kan toepassen. Norbert, heb jij inmiddels al testen gedaan met de MCU update? en hoe is de PEC?

edit: zie net dat je vanwege het slechte weer nog niet hebt kunnen testen...

• Maantje Miranda
    antwoordde :
    kom ik met mijn oculairen koffertje mwhahaha nee zo creatief ben ik nou ook weer niet

Gast antwoordde
    Mooie oplossing. Maar zoals Peter al zegt PE is mechanische,als je PE nou niet gelijkmatig is, kan de correctie het niet volgen.
    Je worm en lagers moet je dus wel zo gaan stellen dat de PE altijd het zelfde is.

Misschien heb je PE correctie helemaal niet nodig en kan je autoguider het goed aan,

Ben benieuwd !!

• Nop
    antwoordde :
    Die speurtocht heb ik net achter de rug
    Zoek eens met google naar EQ6 en MCU, dan kom je een eind.
    De periodieke fout schijnt van model tot model te verschillen.
    't Is een mechanisch dingetje inderdaad. Maar het kan ook optreden als je een vervuild wormwiel hebt.

• Peter
    antwoordde :
    Dat is interessant!
    De PE schijnt flink te wezen, maar als dat voor een groot deel op te heffen is, zou dat mooi zijn. Maar PE is toch een mechanische afwijking?
    Enfin, 'k heb weer wat te neuzen op internet.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de HEQ-5

• Nop
    antwoordde :
    Hoi Peter
    Het KAN met de EQ-6. 't Is hetzelfde chipje.

8)

• Peter
    antwoordde :
    Mooi gedaan Norbert!

Als zoiets nou met de EQ-6 zou kunnen, zou dat heel mooi zijn.
    De standaardversie van de EQ-6 schijnt een flinke PE te hebben, maar hij kan wel een kilootje of 25 hebben geloof ik. Alleen jammer van de PE :huil:

• Nop
    started a topic Hekje 5 update.

Hekje 5 update.

Misschien wisten jullie al dat ik graag een fotootje maak.
    Ik ben op zoek gegaan naar een montering die aan de volgende eisen moest voldoen.

1 Niet te duur
    2 Kleine periodieke fout (zodat ik meer dan 2 minuten kan belichten)
    3 Goede poolzoeker
    4 Uitbreidbaar met electronica.
    en belangrijkst:
    5 Moet met gemak mijn foto-uitrusting kunnen dragen (zware 2" Crayford+canon 300d)
    6 Stabiel
    7 2 motoren

Een Vixen GP bleek toch te licht, een GP-DX met alles erop en eraan veel te duur.
    Toen kreeg ik een goede tip van Peter Pulles (ecliptica.org). Neem een HEQ-5!
    Nee, het is geen EQ-5 kloon, maar een lichtere variant van de loodzware EQ-6.
    De prijs viel erg mee : zo'n 550 euro. Dan ben je dus helemaal compleet (behalve ondergetekende dus.)
    Wat blijkt nu: de HEQ-5 wordt gedumpt, vervangen door de PRO serie die 2x zo duur is, maar wel GOTO heeft.
    Dus je kunt voor relatief weinig geld een foto-deugdelijke montering kopen.

De montering kwam via Teleskop-service binnen.
    Binnen 1 week heb ik het vet vervangen door lithiumvet. Synta (de maker) gebruikt een soort dakgotenteer om de wormwielen te smeren.
    Daarna heb ik een HEQ 5 MCU Update besteld.
    'een wat?'.
    Dat is het vervangen van een chip in de besturing door een programmeerbare, met een aansluiting voor je pc of pda.

Chipje via internet besteld.
    Wat kan de montering nu?
    PEC (foutcorrectie in de montering opheffen)
    Autoguider aansluiting (maakt electronisch volgen mogelijk)
    GOTO (heeeeeeeeeeel erg langzaam)
    Microstepping (piepkleine correcties uitvoeren)

Helaas zit het weer nog steeds tegen voor een uitgebreide test.
    Al met al was ik voor een kleine 700 euro klaar. Met een kleine periodieke fout en de draagkracht van een Losmandy/GP-DX heb ik een chinees kloontje opgevoerd.
    Zeg maar de landwind onder de monteringen.
Werken...
X