Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opknapbeurt Meade Starfinder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opknapbeurt Meade Starfinder

Zoals jullie van mij gewent zijn bij een nieuwe scoop;
    bezig geweest met het opknappen van de OTA van mijn nieuwe telescoop.

Buiten het opknapwerk ''voor het oog'' zijn er ook nog wat technische aanpassingen aan te pas gekomen.

Tot nu toe veranderd:

- Witte folie om de oude vieze gebrokenwit-brui-gele uitgeslagen OTA gedaan (zie before/after foto's)
    - plastic (!!!) focusser vervangen door een 2'' Craford focusser
    - centrale stip op hoofdspiegel aangebracht
    - Lichtafscherming achter de spiegel, rondom de spiegelcel was vrije doorkijk
    - en de bekende fan op de hoofdspiegel.

Nieuwe buisringen zijn nog in de maak. Foto's daarvan volgen nog.

Henry, herken je je schatje nog?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Als ze maar kunnen knutselen
    Ik herken dat gevoel

Commentaar

Het lijkt net of die fan zweeft zie ik ineens...of aan de hoofdspeigel is geplakt.... lol

Hij zit met 1 pootje aan de spiegelcelhouder vast hoor als jullie hetzelfde dachten als ik.

Commentaar

cool hoor.

Ik heb dezelfde scope, zelf nog niks aan geknutseld eigenlijk, maar ben zeer benieuwd wat jij er allemaal aan veranderd. Blijf vooral foto's en verhaaltjes posten

Vooral als je aan de gang gaat met de montering ben ik zeer benieuwd over wat je allemaal precies gaat doen. Ik ben zelf een beetje bang om daaraan te beginnen eigenlijk, maar als het eea mooi gedocumenteerd is wil ik het zeker wagen om hem soepeler te laten lopen! Heb je er trouwens ook een Magellan II en besturing op twee assen bij??

Buisringen zouden inderdaad wel handig zijn, die rare flexibele dingen die er nu op zitten zijn niet echt practisch namelijk. Ik wil er ook nog een nieuwe zoeker op plaatsen eigenlijk, maar wil dan proberen om zelf een 5cm zoeker te maken van een oude verrekijker.
        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Was dat maar waar MvZ. Dat zou ik wel graag willen. Magallan I of nog liever II.

De montering loopt eigenlijk erg goed, mits hij goed is uitgebalanceerd. De DEC as loopt echt super soepel, maar dat komt omdat hij met veel speling is afgesteld vertelde de vorige eigenaar mij. Dat ga ik nog wel aanpassen. Ook wil ik de RA as uit elkaar hebben en het allemaal even goed afstellen e.d.

De sonotube dempt ''hoogfrequente'' trillingenecht super goed. De ''laagfrequente'' trillingen zijn na een ruime seconde ook weg. De sterbeeldjes zien er op het eerste gezicht ook goed uit. Alleen de coating is op een paar plekjes beschadigd. Er is iets op de hoofdspiegel gevallen ooit denk. Ook aan de rand zit aan 1 kant wat beschadigingen. Heb al nagevraagd hoeveel het kost om hem eventueel opnieuw te coaten...

Ben er behoorlijk tevreden mee.

Commentaar

Ik heb dus wel een Magellan II erbij zitten, maar gebruik em eigenlijk weinig. Vooral omdat ik geen vaste opstelling heb is het vrij lastig om hem elke keer weer perfect te alignen etc... De Magellan II gebruik ik met name om een beetje bij te sturen als ik op hoge vergroting opnames maak van planeten (met een 5x barlow en webcam).

Ik heb er nu een 2" rack & pinion focuser op zitten (niet het standaard plastic ding dus), deze is er door de vorige eigenaar op gezet. Maar ik wil eigenlijk een nieuwe focuser kopen.... een Moonlite leek me wel wat, en dan gelijk motor focus erbij, want nu is het echt zooo moeilijk om scherp te stellen.

Over wat voor bedragen hebben we het eigenlijk als je een 25cm spiegel opnieuw zou coaten?

Verder ben ik ook meer dan tevreden met de scope, de hele setup heeft me 500e gekost (een leuk 2" 32mm meade super wide angle occulair erbij, geloof een 4000 serie, magellan II, besturing op 2 assen, verder nog een accu erbij)

De montering is inderdaad vrij lomp, maar na wat oefenen heb ik nu een vrij handig draagmethode ontwikkeld. Drie keer lopen en in totaal binnen 10 minuutjes heb ik hem dan wel opgesteld.
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Coaten is 112 euro voor de hoofd- en 15 euro voor de vangspiegel bij sterrenwacht Almere.

500 euro is niet veel trouwens... en de 2'' crayford is in de aanbieding bij TS voor 79 euro

Commentaar

Mooi hoor!! Echt beter!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

he patrick.

ik herken mijn oude kijker bijna niet meer.....

ziet er goed uit.

maar ik las net dat je je printplaatje hebt opgeblazen?

nee toch??????

ik volg je verder met je project Starfinder ...

De TS bevalt me goed moet ik zeggen.
                  heb er nog niet veel door kunnen kijken hoop op heldere dagen.

vr. gr. Henry.
                  The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
                  met statief + volgmotoren.

Commentaar

Hey Henry,

Jah, dat IC-tje zucht.... Daar baal ik echt goed van. Tis niet dat je effe de volgmotor vervangt bij zo'n ding...
                    Hij heeft het netjes gedaan hiervoor.

Leuk dat ie je bevalt Henry. Zou je misschien mijn mail nog kunnen beantwoorden over die Starfinder?

Commentaar

Werken...
                    X