Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ondersteuning 18" spiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ondersteuning 18" spiegel

Een tijdje geleden heb ik hier op het forum een berichtje gepost over
    het slijpen van een grote spiegel. Ik heb daar veel reakties op ontvangen (hartelijk dank daarvoor) en heb nu definitief besloten om een spiegel te kopen. Ik heb echter 2 vragen:

1) Mijn floatation cel bestaat uit 18 ondersteuningspunten (zie foto) en deze heb ik ontworpen met de PLOP software van David Lewis. Ik heb de flotation cel zo nauwkeurig mogelijk gemaakt, maar het is onmogelijk om alle 18 ondersteuningspunten precies in een vlak te krijgen. Het verschil tussen het hoogste punt en het laagste punt is 0.3 mm. Dit lijkt weinig maar in golflengtes uitgedrukt is dit gigantisch. Is deze floatation cel nu niet meer geschikt ? Hoe krijgen andere telescoop bouwers al hun ondersteuningspunten in een vlak ?

2) Als ik een spiegel koop kan ik uit 2 dikte maten kiezen 50 mm en 40 mm. Welke dikte maat moet ik kiezen ? Mijn telescoop staat altijd in de schuur en is dus bijna altijd op temperatuur.
    Kan iemand mij advies geven ?

JFK: De truc is met je spiegelcell om deze door drie punten te laten steunen. De driehoekjes laat je dus weer rusten op dwarsstaafjes en die dwarsstaafjes ondersteun je op de bekende manier. Hierdoor druk je wel met drie punten (is een vlak) maar heb je wel de volledige ondersteuning van al je 18 punten.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Het klopt wat Yigal zegt. Als de spiegelcel goed geconstrueerd is komen alle draagpunten altijd tegen de spiegel aan en is uiteindelijk de druk gelijkmatig verdeeld.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als ik je goed begrijp zitten de driehoekjes dus niet helemaal vlak.

Deze moeten allemaal wat kunnen bewegen zodat de spiegel zichzelf vlak stelt . Bij me lukehurst had ik een soortgelijke cell
        Daar hadden ze onder de driehoekjes waar de schroef zit een bolling gemaakt zodat de driehoeken allemaal wat kunnen bewegen zoeen 0,5 cm aan alle kanten. zelfde met de verbindings stang tussen de 2 driehoeken deze kon ook bewegen .

Commentaar

Re: ondersteuning 18" spiegel

Origineel geplaatst door JFK
          Mijn telescoop staat altijd in de schuur en is dus bijna altijd op temperatuur.
          Een spiegel van 4 of 5 centimeter is nooit op temperatuur, tenzij de temperatuur tijdens het waarnemen niet daalt. Die factor kan dus niet bepalend zijn voor je keuze.

Wat zegt PLOP over de dikte, c.q. wat heb je bij bij PLOP ingegeven? Hoeveel kun je / wil je tillen? Hoeveel ventilatie heb je nodig. Daar gaat het om. Kunnen wij niet van afstand zeggen.
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

JFK,

Als de cel correct is gemaakt, kunnen de driehoeken vrij roteren rond hun centrum. Dat is net de betekenis van "floating" in "flotation cell". Hierdoor zullen de driehoeken zich zodanig onder de spiegel draaien dat alle punten gelijke krachten opnemen.

Ik zou de 40 mm spiegel kiezen, die koelt sneller af en is lichter dan de 50 mm.

Robert

Commentaar

Heb jij deze telescoop zelf gemaakt JFK?
              Is een prachtig stukje werk. COmpliment!
              Wel erg massief, maar zal dan ook zeer solide zijn in gebruik.

Maarr....begrijp ik goed?:
              je hebt de kijker al gebouwd zonder dat je het gewicht van je toekomstige spiegel weet?
              Die info moet je echt weten voordat je je hoogtesegmenten gaat monteren (anders krijg je de telescoop nooit uitgebalanceerd).

Kun je de hoogte van je hoogtesegmenten nog aanpassen?

En hoe heb je die 0,3 mm bepaald?
              Ik denk zelf dat dit kleine verschil wegvalt in de veerkracht van de ondersteuningsblokjes.
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: ondersteuning 18" spiegel

Origineel geplaatst door JFK
                maar het is onmogelijk om alle 18 ondersteuningspunten precies in een vlak te krijgen.
                Uhm - daarom moeten de driehoeken vrij zijn te bewegen op hun steunpunt en de repen waarop ze staan vrij zijn om te scharnieren.

Dan pas heb je een vlottende cel. Als het niet kan rammelen is het niet goed .

Het hoeft niet supergesofistikeerd te zijn - een vijs niet helemaal toedraaien en een moer eronder die wat afgerond is volstaan (in theorie niet omdat de kantelpunten iets verschuiven, maar als je een 18-punts hebt maakt het niet veel uit).

Lees er maar Kriege&Berry op na.
                .
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

@ sixela: Inmiddels heb ik de schroefjes door het zwaartepunt van de driehoekjes een heel klein beetje los gedraaid. daardoor kunnen de driehoekjes iets kantelen.
                  Vervolgens heb ik een massief ronde aluminium plaat van 16 mm dik (deze plaat gebruik ik altijd als stand-in spiegel) op de flotation cell gelegd. Daarna probeerde ik met een voelerbandje (stukje blik) van 0.05 mm dik tussen de ondersteuningspunten en de Aluminium plaat te drukken. Dit lukte niet en dus liggen de punten strak tegen de plaat aan.

@ Harro: Voor het balanceren van een dob is het leuk als je van te voren het gewicht van de spiegel weet, maar zeker niet nodig. Een 50 mm 18" spiegel weegt ongeveer 21 kg en een zelfde spiegel maar dan 40 mm dik weegt ongeveer 16.5 kg, uitgaande van een F4.5. Helemaal zeker weten doe je dit nooit en zelfs spiegelslijpers geven massa globaal aan. Daarom zul je altijd achteraf de buis/truss moeten balanceren.
                  Im mijn geval ga ik zeker niet de hoogte segmenten (halve cirkels) verplaatsen omdat mijn oculair hoogte dan hoger wordt en dat wil ik niet.
                  De segmenten zijn nu zo gemonteerd dat de oculair hoogte op 2 m (minimum) ligt wanneer de telescoop naar het zenit wijst. Dit is een mooie hoogte waarbij je bij het waarnemen alleen maar een klein opstapje nodig hebt.

De telescoop is inderdaad massief. Ik verwacht dat ik uitkom op een totaalmassa van 56 kg wanneer ik een 40 mm spiegel bestel. Gelukkig staat de scope gewoon in de garage en heb ik er balken met wieltjes bij gemaakt die ik aan de rocker kan monteren. Dan rij ik de scope. a.h.w. als een kruiwagen uit de schuur.

Commentaar

Werken...
                  X