Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Teflon en Formica inslijten?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Teflon en Formica inslijten?

De azimutdraaiing gaat nog niet helemaal soepeltjes bij opperdob. 4 teflonblokjes en een formica bodem dragen de scoop. Heeft het een soort 'inloopperiode' nodig? Dank weer!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Nee, moet meteen werken. Zijn ze groot genoeg? Grofweg 1 vierkante cm teflon per kilo telescoop.
    En als het te stroef gaat kun je de middelste een beetje ophogen, bijvoorbeeld met laagjes plastic van een boterkuipje. Even proberen wat het lekkerste werkt.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Nop: droge wrijving zoals dit heeft als het goed is idd geen inloopperiode nodig. Als het gaat inslijten heb je zowiezo de verkeerde materiaalcombinatie te pakken en dan is het heel snel gedegradeerd. Kan als je wil nog wel naar een reeks jofele materiaalcombinaties kijken.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Teflon en Formica inslijten?

Origineel geplaatst door Nop
        De azimutdraaiing gaat nog niet helemaal soepeltjes bij opperdob. 4 teflonblokjes en een formica bodem dragen de scoop. Heeft het een soort 'inloopperiode' nodig? Dank weer!
        Neen. Als het niet soepel loopt zijn de blokjes slecht gedimensioneerd of de formica niet ruw genoeg.

Je kunt het wel een pak verbeteren door op de formica Turtle Wax met PTFE te smeren, te laten drogen en weg te wrijven, maar je moet dat om de 3 maand herhalen...

Je kunt ook rond de centrale bout een teflonring zetten, en die wat gewicht laten dragen (cirkels uit transparantjes knippen tot de lager net kwakkelt als de telescoop niet in de rocker zit).

Bij gebrek aan PTFE-ring een ring knippen uit iets in polyethyleen (bidon, bijvoorbeeld) of een stapel CDs gebruiken.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb die van mij vervangen door rollagers, super smooooooooooooth
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Bij de formido voor 17 euro, TV draai plateau met uitneembare bal-lagers in houder, diameter 17''.
            Ligt bij mij ook al klaar om gebruikt te gaan worden...
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Geweldige vent die Dieter Martini. Hij vroeg of de dob beviel, ik heel enthousiast vertellen, en ook verteld over de stroeve AZ beweging.
              Ligt er een dikke envelop (zonder rekening ) in de bus! Met 3 nieuwe, grotere teflonpads. Hij loopt nu als een zonnetje. Das klantenservice!
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

gaaf, dat kom je niet vaak tegen
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Te gek he. Zonder enige vooraankondiging. Maar ergo: een groter oppervlak teflon kan natuurlijk enorm helpen. Meer dan ik gedacht had.

Commentaar

Werken...
                  X