Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hellup! Lengte van trusses niet goed

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hellup! Lengte van trusses niet goed

Helaas. Geen first light. Ik kom niet in focus. Ik moet de trusses inkorten, maar met hoeveel? Het is een 355mm F5 spiegel, moet ik nu het brandpunt naar de vangspiegel op 1775 mm hebben of moet ik de afstand vangspiegel-oculair ook meetellen? Nee toch?
    Ben een n00b op dit gebied. Sorry.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hoi Nop,

maak jezelf niet gek, dat overkomt iedereen: dit soort berekeningen klopt nooit. Je hebt het goed gedaan, want inkorten is makkelijker dan uittrekken!
    Je kunt het beste een manier bedenken om uit te proberen zonder de trusses al echt af te zagen. Je kunt het geheel op een lange plank monteren bijvoorbeeld. Zo doe ik het het eigenlijk altijd.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Volgens mij tot de afstand vangspiegel-oculair ook meetellen.

vermoeden ik heb een sky-watcher 130/900 en die is 800 lang van hoofdspiegel tot aan vangspiegel + 10 cm van oculair =900

grt Jos

Commentaar

Het brandpunt van de hoofdspiegel moet uitkomen in het brandpunt van het oculair.
        Dus lengte van de hoofdspiegel tot de vangspiegel + de afstand van (het midden) van de vangspiegel tot aan het brandpunt van het occulair.
        Nu is wel belangrijk dat de F5 ook echt F5 (1775 mm) is.
        Ik heb geen idee hoe nauwkeurig die spiegels worden gelevert.
        Ik vrees dat het trussus zagen wordt beste Nop als ik je verhaal zo lees.

Commentaar

Yes, dank jullie wel!. Ben er uit. Heb het oculair wat ingekort (hulsje afschroeven) en ben toen makkelijk in focus gekomen. De oorzaak is de dikte van de focusser, die heb ik niet meegeteld. Er moet dus zo'n 2 1/2 cm van de trusses af. Net even waargenomen met ingekort oculair, en alles was verder prima in orde! De lichte constructie is enorm biostabiel!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop: moet je wel meetellen. Het licht wordt toch na het passeren toch nog steeds geconvergeerd? De lengte bij een Newtonkijker is ongeveer gelijk aan brandpuntsafstand-(vangspiegel tot focus).
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik geef helemaal geen compleet antwoord. Je moet inderdaad ook de afstand vangspiegel-brandvlak meetellen.

Maar je hebt toch ook de oude constructie nog? En die kwam in focus. Die kun je tamelijk precies nameten.

Als je vaker gaat froebelen moet jedithebben.
              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Nou kan ik het even niet meer volgen.
                2,5 cm maar inkorten? en je had de afstand "vangspiegel-oculair" niet meegerekend volgens je vraag

Commentaar

Nee, ik stelde mijn vraag verkeerd. Ik wilde achteraf de exacte brandpuntsafstand meten. De huidige trusses zijn uitgerekend op 1775mm. Maar de crux zat m in de focusser.

Commentaar

Ok, het is U vergeven.
                    Tja, een mens zou op die manier aan zich zelf gaan twijfelen 8)

Commentaar

Nop.
                      let op!
                      Voordat je gaat zagen;
                      check eerst even al je andere oculairen,
                      zodat die ook binnen het focusbereik van de nieuwe constructie vallen.

Succes.

(ha ha ik moet nog steeds aan het idee wennen; Nop die aan kijkers klust...)
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                      X