Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Riskante verbetering 102mm TS achromaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Riskante verbetering 102mm TS achromaat

Ik heb sinds een tijdje de 102mm F10 versie van de TS achromaat.

De eerste week dat ik hem had heb ik hem warempel al 2 keer kunnen gebruiken. Wat opzich al een klein wonder is.
    Het testobject was de maan. Ik heb de telescoop direct al mijn oculairen laten proeven. De vergroting kon ik makkelijk op late lopen tot zijn maximale 200 x. Dus zat ik met een big smile achter mijn nieuwe scoopje. Zeker na mijn slechte ervaring met een 2e hands 102mm F10 Celestroep achromaat. Eentje uit de Hale-Bopp tijd geloof ik

Hierna heb ik hem op Wega gericht om een stertestje uit te voeren.
    Tot mijn grote verbazing zag ik een grove miscollimatie (dacht ik toen).
    Ik heb uit den treuren geprobeerd deze miscollimatie te verhelpen, maar niets mocht baten.

Na er een aantal nachtjes over geslapen te hebben ging er een lichtje bij mij branden; coma!!!!!!! (Slapen... Coma... Lol!

Ik het boek ''Startesting an Astronomical Telescope'' erbij gepakt en ja hoor: coma! Maar waar komt dat vandaan dan?!?!!
    Na wat naslagwerk had ik de oplossing. Het Crown element en het Flint element moesten tov elkaar uit collimatie zijn. Maarja... wat doe je...
    Een goede doublet uit elkaar halen is erg riskant.

Maar de drang bleef. Na nog een aantal nachtjes comatisch slapen hakte ik de knoop door. Uit elkaar met dat doublet, ik had genoeg ervaring om het tot een goed eind te brengen vond ik.

Toen het doublet op tafel lag heb ik om de 120 graden met een voelermaatje gekeken of hij scheef lag. En inderdaad, 1 spacer was hoger dan de rest. Ik heb de overige 2 opgehoogd met een heel klein en dun stukje plakband en dat was precies genoeg om hem parallel te maken!!!!

Net een stertestje gedaan en ik deed spontaan bijna een dansje!
    Textbook sterbeeldje in focus met 1 mooie diffractiering. Ook binnen en buiten focus textbook beeldjes!
    Ik zal binnenkort proberen een plaatje ervan te schieten. Dat is wel leuk voor in de analen.

Moest het even met jullie delen. Even positieve energie spuien!

Ik voel een gezegde opkomen......

Wie niet waagt, wie niet wint?!
    Wie niet ******, wie niet stinkt!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Mooi dat je zo systematisch bij de oplossing bent gekomen. En dapper dat je gedurfd hebt je objectief uit elkaar te halen. Maar het mooiste is natuurlijk dat je het probleem hebt kunnen verhelpen. Gefeliciteerd!
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Uhh...ik denk dat het meer geschikt is voor in de annalen(met dubbel-n).
      Voor 't geval hier iets verkeerd begrepen wordt.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
        Uhh...ik denk dat het meer geschikt is voor in de annalen(met dubbel-n).
        Voor 't geval hier iets verkeerd begrepen wordt.

Commentaar

Een doublet zit toch op elkaar gelijmt of begrijp ik niet precies wat je hiet gedaan hebt en zat het doublet scheef in de houder?
          Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Een Fraunhofer doublet zit zeker niet op elkaar gelijmd.
            Daar zitten afstandhoudertjes tussen de elementen en ze worden op elkaar geklemd door de lenscel houder.

Andere (goedkopere) en kleinere doblets worden nog wel eens gelijmd. Maar in de regel niet.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
              Een doublet zit toch op elkaar gelijmt of begrijp ik niet precies wat je hiet gedaan hebt en zat het doublet scheef in de houder?
              Het enige wat Fraunhofer-doublet zegt is in feite dat het een objectief is waarbij eerst de bolle lens komt en daarna de holle lens met de binnenste krommingen (ongeveer) aan elkaar gelijk. Deze bestaan gekit en ongekit maar in de regel wordt dit steeds moeilijker naarmate de diameter groter wordt vanwege uitzettingsproblemen.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik dacht dat de FH als regel lucht gescheiden moest zijn om de naam Fraunhofer te dragen.

Weer wat geleerd! Dus pas ik even een eerdere zin aan:

Een goede en grotere Fraunhofer doublet zit zeker niet op elkaar gelijmd.

Commentaar

Patrick: http://alice.as.arizona.edu/%7Erogerc/c ... %203b.html
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Daar moet ik eens een keer voor gaan zitten zie ik.

Lekker rauwe kost zie ik!

Commentaar

Patrick: dan beter even vanaf begin lezen:
                      http://alice.as.arizona.edu/~rogerc/
                      Staat vrij netjes hoe refractorobjectieven worden ontworpen, welke types er zijn etc. etc.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                      X