Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C8 do it yourself dewstrip

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C8 do it yourself dewstrip

Vanmiddag lag er een envelopje op de deurmap met daarin 2 metertjes weerstandsdraad, mij zeer gul geschonken door Yigal.. Nogmaals dank daarvoor!

Het stukje leverde 12.1 ohm weerstand wat op 12V dus ook 12 watt levert. Beetje overkill, dus een regelkastje is geen overbodige luxe. Waarom echter moeilijk doen als het ook makkelijk kan: Een 12V naar variabel autoadapter regelt makkelijk de toegangsspanning en kan het vermogen tot 9V goed aan.

2 meter draad geziggzagged tot een lengte van 68cm (omtrek C8 minus de vervelende knobbel aan de voorkant), tussen een laagje dubbelzijdig tape. De ene kant voorzien van aluminiumtape voor een goede warmtegeleiding op het metaal van de tubus, de andere kant van een laagje dun foam om te zorgen dat die Watts niet de buitenlucht in vliegen.

De meest nuttige instellingen van de adapter lijken me:
    9V voor 6,6W
    7,5V voor 4,5W
    6V voor 3,0W

Wat de beste instelling gaat zijn moet experimenteel blijken. Lekker warm wordt het op 9V in ieder geval wel

PICS:

Resultaten hopelijk dit weekend na een avondje Kafoep!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Geen dank, blijkbaar zit je C8tje er weer warmpjes bij :P Ik ben benieuwd naar de resultaten.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Mooi gedaan: wat is dat precies, een "12V naar variabel autoadapter"? Waar kun je die krijgen? Waarschijnlijk is het net datgene waar ik naar op zoek ben.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Interessant!

Zou zoiets nu even goed of beter werken dan een flinke dauwkap vraag ik mij af.

Met warmte krijg je dan geen last van vervelende koude/warme luchtstroompjes in de buurt van je optiek e.d. ?
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Ik heb het allebei nodig! Alleen, het gevolg is wel dat m'n dauwkap niet lekker meer past door de strip. Het kn wel, maar erg charmant ziet het er niet uit.

Ben er alleen nog niet achter of ik de strip ook chter de dauwkap kan plakken. Het lijkt me dan niet veel zin meer hebben, of wel?
          M'n dauwkap(ook met klittenband) zit nu wat wiebelig, al valt hij nog net niet. Maar ik zit wel steeds erg te frutselen met op- en afdoen.

Commentaar

ik heb nog een andere mogelijkheid ergens gezien waarbij men de draad door een zwart plastic slangetje leid, en deze daarna IN de ring aan de voorkant vastklemt. Nooit problemen met je dauwkap op deze manier.

Ik moet nog even kijken hoe het gaat met de dauwkap eromheen maar deze ga ik iets groter maken waardoor deze om het foam heenvalt.
            Aan de uiteinden van de strip komen nog 2 magneten die op die uitstulping van de tube vasthechten. Ik hoop dat op deze manier alles goed vast blijft zitten. Eigenlijk eens op zoek naar van die flexibele koelkastmagneetplakkers, dat werkt helemaal fantastisch.

@hyperion:

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=109543

let wel, deze levert slechts 800mA. Bij 9 volt is dit voor mij genoeg met een vermogen van 6,6W. Ga je hoger dan slaat de zekering eruit. Mocht het niet genoeg blijken (wat ik me niet kan voorstellen want het ding wordt flink warm) dan moet ik toch gaan prutsen aan een regelkastje.

@Wolkewietje:

Tja, iets turbulentie in de lucht boven je tube en dus iets verminderde seeing of een beslagen corrector... ik weet het wel! Omdat deze turbulentie zo dicht bij het focuspunt ligt denk ik niet dat het echt problemen gaat geven. En dan nog, die 9V is waarschijnlijk een overkill en is 6V op 3Watt al genoeg. Dan heb je de corrector nt boven de omgevingstemperatuur en is je turbulentie minimaal.

Als ik ergens eens een shop tegenkom waar ze het verkopen dan ga ik ook verwarming regelen in mn oculairenkoffertje en rond de RDF
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

progress!!

vanavond de boel in de tuin neergezet. Het is weer lekker vochtig dus mooi tijd voor een test. Aangezien ik van plan ben de dauwkap i.c.m. de strip te gebruiken, en de kap niet groot genoeg is om m de strip te passen, de strip maar om de kap. Warmtetoevoer naar de buis is natuurlijk niet optimaal op deze manier, maar het is ook maar een eerste testje. Dauwkap groter maken is zo gebeurd. Vergeet bovenstaand verhaal over die magneetjes maar, die plakken niet op de rand (ook alu?). Een paar vierkante centimetertjes klitteband does the trick once again!

staat nu 1,5u en de adem komt al in wolkjes uit de mond maarrrrr... geen condens! Hopen dat dit zo blijft, zeker op een vochtige hei.

Commentaar

Mooi zo, was mijn postzegel tenminste niet voor niets.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

hmm niet echt een representatieve test geweest. Het is een beetje gaan waaien de de dauw die een uur geleden op de kap zat is weer weg...

Dan zaterdag maar gelijk in het diepe...

Commentaar

Ionize, ik zou de dauwkap altijd over de strip plaatsen.
                    Op die manier heb je exta isolatie naar de buitenlucht.
                    Verder vrees ik dat in dat regelkastje een gewoon spanningsstabilisatie IC zit waardoor je best wat energie weggooit die je beter op je kijker kunt gebruiken.
                    Zelf heb ik ook een C8 en een zelf gemaakte dauwstrip eveneens met weerstand draad (6,5 ohm /meter) waar 17 Watt in ging.
                    Ook ik vond dat wat veel en heb alsnog een kleinere gemaakt welke om mijn zoeker zit (de kleine zit in serie met de grote). Op deze manier heb ik ca. 10watt voor de buis en ca 3 Watt voor de zoeker. (moet het nog eens precies nameten).
                    Wat mij wel opviel was dat met 17Watt er geen enkel probleem was en na de aanpassing het een randgeval werd aangezien er soms een lichte neiging tot dauwaanslag was.
                    Inmiddels heb ik een gekochte band (had deze al besteld maar de levering duurde me te lang) die 20 watt is en daar ga ik ook mee aan de gang om hem wat energie zuiniger te maken.
                    Zodra ik er toekom komt er een regeling op die de boel automatisch gewoon enkele graden boven de omgevings temp. regelt.

Commentaar

Dauwkap over de strip is wel vechten hoor! Moet je dan een grotere maat kopen of zo?

Commentaar

Capella:
                        Is jouw dauwkap een vaste buis? Dan is het inderdaad wat lastig.
                        Bij mij is dat feitelijk een plaat die je om de buis plaatst en dan de uiteinden met klitteband aan elkaar bevestigt. Dus de maatvoering is flexibel.
                        Zie voorbeeld op http://www.hoo-germany.de/ onder Taukappen

Commentaar

20Watt op een C8?? jeumig..

ik kreeg juist uit alle internetbronnen door dat ergens tussen de 5 en 8 watt toereikend is.

Tests zullen het uitwijzen, ik kan hem altijd nog direct op de 12V gooien, dat geeft ook ongeveer 12Watt.

Ik heb helaas voor dit weekend geen dauwkapmateriaal meer kunnen bemachtigen dus ik zal hem zaterdag over de kap heen gebruiken.

Commentaar

Die 20Watt band is een orginele (van Orion) voor een C8
                            Ben het met je eens dat het veel is/lijkt, vandaar dat ik er een regeling voor ga maken die hem automatisch en optimaal bedrijft (enkele graden boven de omgevings temperatuur).

Commentaar

@ Henkp: nee hoor, de mijne is ook met klittenband. Maar de strip is wel dik dus ik krijg het klittenband niet echt stevig meer vast. Het kn wel, maar het zaakje hangt dan toch wel een beetje op half zeven, gewoon niet echt stabiel. Geen drama hoor, maar wel jammer.
                              Beetje onprofessioneel, zal ik maar zeggen.

Commentaar

Werken...
                              X