Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Powertank XL: Oplossing gevonden!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Powertank XL: Oplossing gevonden!

Al een tijdje maar ik gebruik van Celestron's 17Ah Powertank, qua prestaties vergelijkbaar met de deze week bij de Aldi verkochte accu.
    Dit powerpack doet z'n werk goed, d.w.z. dat het de stroom levert die het moet leveren.
    Als die-hard waarnemer heb ik ervaren dat de accu het, in combinatie met mijn LX200 en twee dewstrips het hooguit een uurtje of vijf uithoudt. Dan zijn de 17 amperes verbruikt en moet ik inpakken. Het is me al te vaak overkomen dat ik nog lang niet uitgekeken was maar gewoon geen stroom meer had... Bij koud weer is die tijdsduur uiteraard nog korter.

Wat ik graag wil doen is bij een auto-accessoires handel een 200+Ah accu kopen. Kan ik tenminste enkele nachten mee vooruit.
    Probleem is echter dat ik geen idee heb hoe hier bedrading aan te verbinden om de accu bruikbaar te maken voor astronomische apparatuur en accessoires.
    Wat ik wil doen is de electriciteit benutten door een aansluiting te maken ŕ la 'cigarettenaansteker'. Hoe maak ik dit eenvoudig?
    Enne... wat voor accu leent zich het best? Je hebt lood-accu's, gel-accu's, enz.
    Hoe laad je zo'n ding het makkelijkst weer op?

Bedankt voor alle hulp en advies,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Heb onlangs 2 gelaccus gekocht en een universele oplader bij conrad.nl
    Voordeel is dat je geen poespas als lampjes, behuizing enz hebt, en losse accus zijn wat handiger dan 1 blok. Je hebt dan altijd wat op reserve en je kunt de ene gebruiken terwijl de ander oplaadt. Je kunt ook functies splitsen: De ene accu gebruik ik voor de aandrijving (kleintje) en de ander voor dauwbestrijding.
    Heb namelijk eens mijn accu leeggetrokken aan dauwbestrijding en kon daarna niet meer de montering van de EQ6 bedienen omdat er helemaal geen stroom meer was.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Een 200AH ik weet niet hoe en waar je waarneemt .. maar dat verplicht je wel tot een steek kar of altijd de auto naast je.
      zoeen accu weegt rond de 70 kilo. Ik weet natuurlijk niet hoe powerfull je bent maar ik zou wel 2 x na denken om honderd meter te lopen met een 70 kilo accu.

Misschien is 2 van 55ah wat 3x zoveel als wat je nu hebt, lijkt me goed voor 2 nachten, en ga je wat langer neem je ze allebij mee. deze wegen rond de 19 kilo dat is redelijk te doen.

Met zoeen grote bouw je dat ook wat makkelijker in een mooie kist met aansluitingen voor al je spullen.

Commentaar

Met deze plannen zou voor jou het mooste zijn om een tractiebattarij(accu) te nemen. Dit type accu's is gemaakt om langdurig stroom te leveren. De gangbare accu's zijn in de regel startaccu's en zijn gemaakt om kortstondig een hoge (start)stroom te leveren.

De accu kun je in een zelfbouw kist zetten met wieltjes en daar meteen je sigarettensteker(s) in bouwen. Zet wel een zekering (ik zou zeggen 5A) in b.v. de plus draad naar de aansluitingen. Een kortsluiting met daarachter een vermogen van 200Ah zal je bedrading een keer doen opflitsen en dan is het over en sluiten.

Voor het opladen heb je wel een echte acculader nodig, regel is een laadstroom van 10% van de capasiteit van de accu. Bij 200Ah kom je al gauw op een laadstroom van 20A.
        Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
          Met deze plannen zou voor jou het mooste zijn om een tractiebattarij(accu) te nemen. Dit type accu's is gemaakt om langdurig stroom te leveren. De gangbare accu's zijn in de regel startaccu's en zijn gemaakt om kortstondig een hoge (start)stroom te leveren.

De accu kun je in een zelfbouw kist zetten met wieltjes en daar meteen je sigarettensteker(s) in bouwen. Zet wel een zekering (ik zou zeggen 5A) in b.v. de plus draad naar de aansluitingen. Een kortsluiting met daarachter een vermogen van 200Ah zal je bedrading een keer doen opflitsen en dan is het over en sluiten.

Voor het opladen heb je wel een echte acculader nodig, regel is een laadstroom van 10% van de capasiteit van de accu. Bij 200Ah kom je al gauw op een laadstroom van 20A.

20A laadstroom..... Das +/- 4,5 kW

leg maar een extra groep in je garage aan en bereid je voor op de energierekening
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Bedankt voor de adviezen tot dusver.
            Ik heb even zitten internetten en denk dat het verstandig is een accu tot 100Ah te kopen, die gaan tot ongeveer 35kg. Wordt dan denk ik ook een gelaccu want die laden op zonder gasvorming en zijn zonder schade helemaal leeg te trekken.
            Iemand nog een goed webadres waar je gelaccu's koopt? Kan ze niet vinden bij conrad.nl.

Wat ik nog graag zou willen weten is hoe je de aansluiting maakt: Wat voor draadjes, hoe maak je er een zekering in, dat soort dingen.

Groeten,

Victor

Commentaar

20A laadstroom..... Das +/- 4,5 kW
              LAADSTROOM, dat is wat er uit de acculader kan komen.

Dus NIET uit het net. Dus hoef je GEEN extra groep aan te leggen.
              Groet, Jan

Commentaar

Clearskies:

Hou er rekening mee dat een gelaccu van die capaciteit niet goedkoop is.
                Je zou dan beter voor een semietractie kunnen kiezen. Wordt veel in de watersport gebruikt.

Voor het bedraden van het hele spul: gebruik soepel installatie draad van minimaal 2,5mm. De losse onderdelen zijn wel te krijgen bij conrad.
                De zekering houder voor de aansluitingen plaatsen. Probeer zoveel mogelijk de aansluitingen te solderen om onnodige overgangsweerstand te voorkomen.

Gebruik accuklemmen voor de aansluiting op de accu.

Voor het zekeren heb je meerdere mogelijkheden, smeltpatronen, automaten, glaszekering, autozekering enz.
                Groet, Jan

Commentaar

Ik lees ook dat je met een Gel accu moet oppassen met laden.

Laadadvies
                  Voor een maximale levensduur wordt het laden volgens de IUoUo drie-traps laadkarakteristiek geadviseerd, met een automatische temperatuurcompensatie. Het laden met afwijkende laadsystemen kan de accu beschadigen, wat een verkorting van de levensduur tot gevolg heeft.

Commentaar

Clearskies:

We zullen vanavond wel jouw wensen even in Berlicum door spreken.
                    Ik kan je alles vertellen en adviseren over accu's en laden.
                    (heb vroeger o.a. laadapparatuur en systemen ontwikkeld voor zonne-energie toepassing).

Commentaar

Misschien is een zogenaamde druppellader een optie, als je zekerheid en veiligheid wilt hebben met opladen.

Ik gebruik er ook een voor de accu van mijn motor.

Het ding regelt alles zelf electronisch en kan zelfs schijnbaar half dode accu's weer reanimeren.
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Knutselen = niet langer nodig!
                        Was net even bij "De Wit" in Schijndel en daar zag ik dit.
                        Heb 'm nog niet gekocht (vier tientjes) maar het gaat 'm wel worden denk ik. Nou nog de sterkste accu vinden die er in past..!

Commentaar

Of neem een newton, dan hoef je geen gigantische ruit aan de voorkant te verwarmen
                          Ik doe 5 uur met een 2.9 Ah accuutje voor vangspiegelverwarming (1.5W) en een oculairenkistje, genoeg voor een gemiddelde waarneemsessie. Met een makkelijk te maken vermogensregeling kan je het verbruik afstemmen op de omstandigheden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                            Of neem een newton, dan hoef je geen gigantische ruit aan de voorkant te verwarmen
                            Ik doe 5 uur met een 2.9 Ah accuutje voor vangspiegelverwarming (1.5W) en een oculairenkistje, genoeg voor een gemiddelde waarneemsessie. Met een makkelijk te maken vermogensregeling kan je het verbruik afstemmen op de omstandigheden.
                            Log jij ook 100+ nieuwe objecten per sessie?

Commentaar

voor 4 tientjes heb je alleen maar de behuizing Victor + een ladingstoestand indicator.

Commentaar

Werken...
                              X