Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Grote spiegel slijpen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Grote spiegel slijpen

Het is al een tijdje geleden dat ik het boek " The dobsonian Telescope" van Kriege en Berry heb gelezen. In dit boek wordt beschreven hoe je een grote (16"-30") dobson truss telescoop kunt maken. Ik werd zo door de inhoud van dit boek gegrepen dat ik besloten heb om een 18" F4.5 dobson te bouwen. Inmiddels is de telescoop helemaal af behalve dat ik de optica (vangspiegel en hoofdspiegel) nog moet aanschaffen.

Nu heb ik zelf wel ervaring met het bouwen van telescopen (6" en 8 ") maar niet met het slijpen van spiegels dus ik heb besloten om een spiegel aan te schaffen.

Echter in Europa kan ik geen bedrijven vinden die zulke spiegels kunnen maken. Daarnaast heb ik een zekere angst om spiegels in USA te bestellen. Als er dan iets mis mee is, zit ik met de gebakken peren. Daarnaast zal de spiegel 1x in de zoveel jaar opniew gecoat moeten worden en een 18" spiegel pas zeker niet in elke coating machine

Weten jullie misschien europese suppliers en coating bedrijven die 18" spiegels kunnen coaten.

Ik wil niet l***ig doen, maar zou je dat niet eerst hebben moeten nagaan, voor je met de bouw van de telescoop zou zijn begonnen? Overigens ben ik erg benieuwd naar wat je nu precies klaar hebt. Kun je niet eens een foto posten?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Coaten zou je kunnen doen in Almere (kunnen daar uit ijn hoofd tot 20"), daar zou je het ook kunnen bouwen. Echter, voor iemand die als grootste telescoop een 8" heeft gemaakt, vind ik 18" wel een flink grotere stap. Aan de andere kant, je hebt al ervaring en wellicht kan je het proberen bij Almere te bouwen.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Kijk eens op deze link (van TS)
        http://www.teleskop-service.de/Selbstba ... .htm#Intes

Kan je hier iets mee (afgezien van de prijs )

Commentaar

Grote spiegels vind je ook in Europa, maar zijn relatief duur.
          Enkele voorbeelden:
          - in Engeland, bij Orion Optics: een 450 mm f/4.4 lambda/4 voor £1950 (ongeveer €3000)
          - in Frankrijk bij AstroTelescope, een 455 mm f/4.5 gegarandeerd lambda/16 kost rond de 6500 €.
          - in Duitsland: Alluna Optics, prijs rond de €4000
          - in Italië: Ariete (prijs onbekend)

In Amerika de "usual suspects": OMI, Galaxy, Pegasus, ... Veel goedkoper omwille van de lage dollar. Het laten oversturen uit Amerika is geen enkel probleem, dat verloop heel vlot en heel veilig.

Ook voor de coating is 18" helemaal geen probleem in Europa. Zowel in Engeland als in Frankrijk zijn er meerdere mogelijkheden. Bijvoorbeeld Galvoptics en Orion Optics (HiLux coating) in Engeland.
          Pas boven de 600 mm wordt de keuze qua coating echt beperkt.

Robert

Commentaar

Bedankt allemaal voor deze heel nuttige informatie !
            Ik ga hiermee aan de gang.

For Hyperion zal ik van het weekend een fotootje posten.

Commentaar

Zoals beloofd hier wat fotootjes van mijn 18" F4.5 project.
              Zo als je ziet is de telescoop helemaal af. Ik moet alleen nog maar
              de optica kopen en de truss poles op lengte maken.

Commentaar

Ziet er heel gelikt uit ! Complimenten

Commentaar

Wauw, geweldig!

Op een of andere manier komt dit ontwerp mij erg bekend voor...
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Nu moet je nog de spiegel vinden die het zwaartepunt van de kijker net op de juiste hoogte doet uitkomen...

Robert

Commentaar

Nou, dat is inderdaad prachtig gedaan! Mooi project en leuk die oplossing voor de Sky-atlas.
                      Je bent uitgegaan van een 18 ", F=206 cm. Als je die onverhoopt niet kunt krijgen maar eentje met een F=200 cm (ik zeg naar wat), heb je dan voldoende speling in het systeem om dat op te vangen?
                      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Re: Grote spiegel slijpen

Origineel geplaatst door JFK
                        Echter in Europa kan ik geen bedrijven vinden die zulke spiegels kunnen maken.

Norman Oldham (Oldham Optics).

http://www.oldham-optical.co.uk/

Vraag hem eens een prijs voor alleen de hoofdspiegel. Misschien kun je hem vragen de spiegel naar Orion Optics te sturen voor een Hilux-coating.

Voor een vangspiegel ga je beter bij Antares Optics in de VS (NY) kijken.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                          Nou, dat is inderdaad prachtig gedaan! Mooi project en leuk die oplossing voor de Sky-atlas.
                          Je bent uitgegaan van een 18 ", F=206 cm. Als je die onverhoopt niet kunt krijgen maar eentje met een F=200 cm (ik zeg naar wat), heb je dan voldoende speling in het systeem om dat op te vangen?
                          Alleen de brandpuntsafstand is belangrijk. Kleine verschillen vang je op met de collimatie (de hoofdspiegel kan vaak een aantal cm naar voren/achteren), grotere door de lengte van b.v. trusses enz. aan te passen.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo JFK,

Dat ziet er mooi uit, het blijft een mooi ontwerp van Kriege en Berry. Ook al noemen ze dit tegenwoordige een klassieke dobson, vind ik het nog altijd behoorlijk high tech. Zoals ik je initiele post las, lijk je nog wat te twijfelen tussen de aankoop of het zelf maken van een 18 inch spiegel. Misschien dat ik je nog wat extra info kan geven. Op het moment ben ik mijn 17,5 inch coulter spiegel f4,5 aan het herslijpen. De reden is dat deze oude (jaren 80tig) spiegel behoorlijk ondergecorrigeerd is. Dit slijpen is meer uit nood geboren doordat ik toen ik mijn telescoop bouwde de spiegel bij aankoop onvoldoende heb kunnen testen. Het slijpen van een spiegel van dit voormaat is een behoorlijke klus, maar wel buitengewoon bevredigend. Belangrijk zijn een aantal zaken. Allereerst moet je rekening houden met een lange polijsttijd (10 uur) en heb je hier eigenlijk een machine voor nodig. Daarnaast wordt het paraboliseren van een spiegel exponentieel moeilijker naarmate je meer dan 30 cm glas hebt. Zodoende is het handig om een expert in de buurt te hebben die de klus voor je kan klaren. In Nederland zijn er toch betrekkelijk weinig mensen die dit echt goed kunnen. Ook is het lastig en zeer duur om zo'n spiegel te laten aluminiseren en coaten (denk aan op zijn minst 700 euro). Op de sterrenwacht van Almere (waar ik lid ben), is zeer veel expertise op het gebied van spiegels slijpen, maar ook hier kunnen we geen spiegels van meer dan 40-42 cm aluminiseren.

Tenzij je het slijpen een mooi proces vindt en hierin zeer bedreven bent zou ik het je niet aanraden. Het alternatief is kopen. Hiervoor zijn inderdaad maar weinig adressen in europa. UK is een optie, maar wel erg duur. Ik zou persoonlijk kiezen voor een adres in frankrijk. Zelf heb ik naar twee mogelijkheden gekeken

http://www.astrotelescope.com/index_fr.html

http://www.astam-astro.com/optique.html

succes met de telescoop, uit ervaring kan ik zeggen dat er letterlijk een wereld voor je open gaat met een telescoop van dit formaat.

groeten Carl
                            20cm f4 newton, Bino 28x110, 45 cm f4.6 newton, 45 cm f4.6 binoscope
                            And the universe said unto the telescope, "be fruitful and multiply"

Commentaar

Ook is het lastig en zeer duur om zo'n spiegel te laten aluminiseren en coaten (denk aan op zijn minst 700 euro).
                              Niet overdrijven, de coating zal heus geen 700 euro kosten...
                              Ik heb deze zomer mijn 25 inch in Londen later hercoaten voor 170 pond (250 euro).

Astam in Frankrijk is een zeer onbetrouwbare leverancier qua leveringstermijnen. Zeker geen aanrader.

Robert

Commentaar

Werken...
                              X