Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

8" F/5 Reisdobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

8" F/5 Reisdobson

Omdat tijdens de vorige vakantie de helft van de auto in beslag genomen werd door mijn Dobson ben ik begonnen met het bouwen van een 200 mm F=1000 mm truss-Dobson. De bedoeling is dat het uiteindelijke kistje niet groter dan 30x30x30 zal worden, inclusief oculairen.

De spiegelset die ik gebruik is afkomstig van een Celestron Newton.

Omdat alles precies in elkaar moet passen ben ik begonnen met het kleinste gedeelte van het pakket: de vangspiegelkooi. Alle onderdelen bouw ik daar omheen, dus hoe groot het uiteindelijk gaat worden is nog een beetje de vraag.

De focuser is gemaakt van PVC afvoerpijponderdelen. Het is een helical focuser met een focustravel van ongeveer 2,5 cm. Tijdens het vervoer schroef ik het binnenste deel er uit en draai hem via de binnenkant er weer in om ruimte te besparen, zie foto.

Wordt vervolgd
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Dat lijkt me een hele klus, Roel! Maar om de een of andere reden maak ik me niet erg ongerust over het resultaat, jouw andere projecten kennende. Dit ziet er in elk geval al mooi uit.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Dat wordt een mini Obsession Dobson geloof ik.
      Ziet er heel mooi uit Roel!

Wordt je vriendin jij en je hobby nooit zat? Er gaat behoorlijk wat tijd en geld ( en ruimte) nij jouw inzitten...
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Kek kijkertje aan het worden mooie he! Stuur je nog je photoshop bestandje op?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ziet er goed uit Roel alleen een vraagje: kom je nog weleens aan sterrenkijken toe met al jouw hobby projecten ??

Commentaar

Home-made kofferdob?
            Ontzettend gaaf project, roel. Misschien kan nop je wel wat foto's sturen, kan je op ideeŽn komen.
            Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Whoa, sweet! Denk je dat je hem voor het hooi-hotel nog afhebt?
              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Dat ziet er wederom al geweldig uit. Maar is er nog ruimte voor een extra veer in je kont? Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je deze hout/zwart combinatie zo houden? Ik vind het moooi!
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Gaaf. Bouw jij zonder vastomlijnd plan!? Helemaal gaaf. Ga je t.z.t. melden hoe je focuser functioneert?

Ben benieuwd naar de volgende stappen.
                  Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

en benieuwd naar eindresultaat. Hanteer je nog steeds je nobele "Aldeaal" (je weet wel wat ik bedoel)?
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Dat ziet er (weer) veelbelovend uit...
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Roel,

Een aantal hele goede ideeŽn voor een compacte reisdobson vind je in het ontwerp dat in Frankrijk de "Strock" wordt genoemd.
                        Een 250 mm Dobson die in een heel klein kistje past en waarvan al minstens een tiental exemplaren in omloop zijn.
                        Hier zijn twee links:
                        - http://strock.pi.r2.3.14159.free.fr/Ast ... utres.html
                        - http://astrosurf.com/magnitude78/TelStrock/index.html

Ook als je Frans niet zo goed is, spreken de foto's boekdelen .

Robert

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                          kom je nog weleens aan sterrenkijken toe met al jouw hobby projecten ??
                          Als ik weertechnisch gezien net zo vaak kon waarnemen als klussen, was ik niet zo vaak in mijn schuurtje te vinden, hoor! Je kunt maar beter van de nood een deugd maken... Alhoewel, prutsen aan kijkers is bijna net zo leuk als er doorheen kijken!

Origineel geplaatst door Steem
                          Ga je deze hout/zwart combinatie zo houden? Ik vind het moooi!
                          Yep!

Origineel geplaatst door Yigal
                          Hanteer je nog steeds je nobele "Aldeaal" (je weet wel wat ik bedoel)?
                          Aldiaal bedoel je? Jazeker, het is leuk om alles low-budget te houden, ook het gereedschap!

Commentaar

Inderdaad Roel je hebt helemaal gelijk: " prutsen aan kijkers is bijna net zo leuk als er doorheen kijken " en gezien de weersomstandigheden ook nog een goed alternatief

Commentaar

En weer een klein stapje verder. De hoofspiegelbak is geschilderd en de hoofdspiegelhouder (gewoon overgenomen van de Celestron) zit op zijn plek. Door middel van vleugelboutjes en sterke tegendrukveren is de spiegel nu zeer eenvoudig te collimeren, zonder fixeerboutjes, gereedschap en dergelijke. Het werkt super!

De volgende stap is het bepalen van de juiste afstand tussen vangspiegelkooi en hoofspiegelbak. Er zullen vast berekeningen voor bestaan, maar ik vind het altijd fijner om het daadwerkelijk in de praktijk te testen. Hier heb ik het volgende voor bedacht: ik neem beide delen mee naar een picknicktafel hier dicht bij de Ijssel. Ik zet de delen dusdanig op de tafel neer dat ik ik met alle oculairen kan focusen op een horizonobject op enkele kilometers afstand. Dan meet ik de afstand op en kan ik bepalen hoe lang de trusses moeten worden!

De hoogtelagers worden later gemonteerd, want ook het draaipunt ga ik niet berekenen maar gewoon uitproberen wanneer de complete OTA klaar is.

Commentaar

Werken...
                              X