Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

A guided scope is born

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

A guided scope is born

Astrovrienden.

Het is zover vanvond is mijn Vixen super polaris getransformeerd naar een super coole 'zelfbouw' guided scope. Vanmiddag heb ik mijn LX200 emulator binnen gekregen, Deze heb ik direct aangesloten op mijn Vixen DD1 controller die ik van de week al heb aangepast. Via Ires heb ik wat testen kunnen doen en het werkt allemaal prima (op twee draadjes na die ik heb omgewisseld maar dat is simpel op te lossen) Vervolgens heb ik mijn 50mm zoeker aangepast tot een 50mm f6 guidescopeje en heb ik de hele mikmak op gebouwd.
    Vanmiidag ook nog een USB hun gekocht en met klitteband aan het statief bevestigd. Hier gaan 5 USB kabels naar toe, 2x toucam (volg camera), 2 x canon 350d en 1x voor de autoguiding. Het ziet er allemaal gelikt uit en lekker zelfbouw. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken. Ik zal jullie op de hoogte houden en morgen nog wat foto's plaatsen.

Groet,
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

ik heb er even wat foto's bij gezet, voor de liefhebbers.

Commentaar

Wow, dat is een flinke draadboom.

Ik hou daar wel van, van die knutselwerken. Goed gedaan man!
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Zeker netjes gedaan!

maarre, moest je nou echt een trust hubje gebruiken :P
        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Zojuist voor de eerste keer proef kunnen draaien, de KNMI had breede opklaringen beloofd maar dat viel tegen. Tot 23.00 uur zat het hier goed dicht. Daarna eindelijk polaris in zicht voor een poolas afstelling. Het is een mount die ik nog niet zo goed ken, dus ruwweg op de pool gezet. Vervolgens de PHD gestart en gaan. In het begin was het even zoeken naar de juiste instellingen. Door de seening was het lastig om een ster 'stabiel' in beeld te krijgen. Na een paar poginen sprong het kruis op groen en stond er linksonderin GUIDING. Dit was toch wel een emotioneel moment. Ik raakte nog wel regelmatig mijn guide star kwijt. Na nog wat instellingen en op nieuw callibreren een anatal opname gemaakt. Ik ben erg blij, de eerste avond direct resultaat zonder al te veel gezeur. Bijgaand een foto van Deneb op ISO 800 ZES MINUTEN LANG, lekker lekker lekker,

Commentaar

M15: Is dit een cursusje "zoek de volgfout"? :P (ik kan ´m niet vinden nl)
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Thanks man, ik ben erg blij. Zozie je maar weer wat met een beetje knutselen uit zo'n oud beestje te persen is. Het grappige is dat de vorige eigenaar de montering heeft weggedaan omdat hij wilde gaan autoguiden , ik heb nog contact met hem ik zal hem de resultaten eens mailen.

Ik heb de hele kabelboom met USB hub, LX200 emulator en USD DSLR kastje in een kleine schoenen doos gedaan. Het hele spul staat nu in 5 a 10 minuten bedrijfsklaar.

Commentaar

Daar gaan we nog mooie dingen van zien! Zo te zien één enkele onbewerkte opname, en laat al sterren van mag. 16 zien. En inderdaad, perfect gevolgd!
                Ik kan me wel voorstellen dat er nog een moeilijkheid gaat komen wanneer je deesky objecten zou willen volgen waar geen heldere ster in de buurt staat. Maar dat is van latere zorg.
                Het begin van een nieuw tijdperk is er, met echt lang belichte opnamen!

Groeten, Marc
                Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Zie trouwens wel coma in het beeld. Enig idee hoe die erin komt?
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Het is inderdaad 1 enkele opname, ik heb in PS wel even Autolevel en Autocontrast erop losgelaten. Het orgineel was bijna helemaal roze door de lichtvervuiling (W.s. de maan). Er zat ook veel reflecterend vocht/nevel in de lucht. Maar zoals ik al eerdre gezegd heb, ik ben erg tevreden met het resultaat en ben erg benieuwd wat voor resultaten dit gaat geven.

Ik heb op deze foto overigens wel een WO fieldflatner/reducer gebruikt (heb ik even te leen) Dit scheelt wel op de sterbeeldjes in de hoeken. In het midden van mijn beeld zit alleen nog steeds wat teveel licht.

Commentaar

@Yigal, Hij staat niet helemaal goed gecollimeerd, ik denk dat dat de oorzaak is.

Commentaar

Trouwens, optisch ook grandioos!
                        Of heb je met PhotoShop ook de chromatische abberatie weggesmurft?

Groeten, Marc
                        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Nee verder niks weggesmurft, ik verbaasde me er ook over, zou de CA kunnen verminderen door de Filedflattner/reducer?

Commentaar

Je kan het in theorie er wel mee verminderen ja. Hangt geheel van het ontwerp van de corrector af, maar in de regel ontwerp je een corrector a(po)chromatisch.
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                            X