Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is de voorkant van een lens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is de voorkant van een lens

Ik heb een 66mm "Rodestock - epi - 14" "lens liggen. Dit is de tekst die aan de enen kant staat.
    Aan de ander kant staat "made in germany", Ik heb hem met de tekst made in germany gemonteerd(deze teks aan de buiten/voorkant)en daar mijn telescoop buis op aangepast i.v.m. het brandpunt. Als ik de lens omdraai dan komt het brandpunt ongeveer 5 cm naar achteren te liggen. Ik heb dan een 2"extender nodig om in focus te komen. Welke kant is nu de voorkant.? Ik had verwacht dat het omdraaien van de lens geen invloed zou hebben.
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Laat da beesteke eens zien .

Commentaar

Ik heb er ff wat fotos bij gezet, tehbeast is nu natuurlijk wel weer uit collimatie

Commentaar

Op je laatste foto is onder achter en boven voor.

Als ik je vraag goed begrijp tenminste.
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Oke dat dacht ik ook maar ik had niet verwacht dat het zoveel uit zou maken. Baseer jij nu op de tekst made in germany om de voorkant te bepalen,

P.S. Pakketje staat klaar gaat morgen op de post

Commentaar

Op alle text, en dat de voorkant zo'n sterke bollong heeft met een hoger rand om de voorkant van de lens te beschermen.
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              Op je laatste foto is onder achter en boven voor.

Als ik je vraag goed begrijp tenminste.
              Hmm nee 't is toch andersom hoor .
              Teminste in de originele configuratie .(episcope)

Commentaar

Skywatcher verklaar je nader, en wat is een episcope (zo'n sheet ding)
                en kan je hem omdraaien c.q welke kant is het beste de voorkant in een telescoop.

Commentaar

Een episcope is een toestel om tekeningen enzo te projecteren .
                  Het is de voorloper van de overhead projector zeg maar .

Waarom dat die in omgekeerd moet worden (in originele configuratie toch) heeft eigenlijk meer te maken met marketing strategie dan optica .
                  Zo kan je teminste zien wie de fabrikant is van die lens . :P
                  Klinkt misschien onozel maar dat is de werkelijkheid .
                  of die nu effectief beter is in die positie of omgekeerd kan jij beter zeggen dan wij door uit te testen .
                  Daarbij moet je niet echt letten op scherpstellingsafstand maar op kwaliteit van het beeld .

Commentaar

Het is aan beide kanten niet veel, er zit een melkachtige waas in terwijl de lens zelf glashelder is.

Commentaar

Voor zover ik weet is de bolste kant altijd de voorkant. Dan heb je namelijk minder last van zogenaamde 'spherical abberration'
                      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Jeffrey: hoeft niet, maar in de regel wel, maar doe je meer om spookbeelden zoveel mogelijk te voorkomen.
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                        X