Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De lelijkste telescoop van Nederland

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De lelijkste telescoop van Nederland

Wat een mormel.
    Een aantal aluminium balkjes, slordig samengeschroefd tot een vreemde constructie.
    Geen symmetrie,
    Geen ergonomisch design.
    Geen coherente samenhang.
    Zelfs de boutgaten zijn niet recht geboord.
    Onderin een balkenrooster: daarop ligt een 207mm spiegel.
    Bovenin zit een raar soort emmertje met een klein spiegeltje ertegenaan geplakt.
    Het geheel staat star op de grond (heeft geen draaiassen).
    Moet dat een telescoop voorstellen?

Ehm, ja…. De kijker moet over een paar dagen mee in het vliegtuig, dus is zo lichtgewicht mogelijk gemaakt. Totaalgewicht is 3,6 kilo (daarvan is 2,3 kilo voor de spiegel.…)

De hoofdspiegel is een verhaal apart: dit is de spiegel die ik het afgelopen jaar heb geslepen op sterrenwacht Almere. Het was een testspiegel, bedoeld om mijzelf te verdiepen in de kunst van het optiekslijpen (in het kader van mijn kunststofspiegel-projectje).
    Het spiegeloppervlak is met hulp van voorzitter Piethans Bruinsma zeer nauwkeurig geworden:
    Een PV-waarde van slechts 1/16e golflengte! (gangbare spiegels zijn 1/4e tot 1/6e golflengte).
    De Strehlratio is liefst 0,989, dus vrijwel perfect parabolisch.
    Piethans heeft een extra reflectieve coating aangebracht (ca 94%).
    Vangspiegel is 44mm van Orion Optics, met een mooie reflectie van 96%.
    De focusser is een 2-inch helische focuser van KineOptics (USA).

De rare vangspiegelophanging is met opzet zo bedacht en heeft een driedubbele functie:
    - gebogen, dus geen diffractiestrepen
    - functioneert meteen als lichtscherm tegen invallend strooilicht.
    - en moet, niet te vergeten, ook het vangspiegeltje op zijn plaats houden

En functioneert de kijker ?
    Hij is 1 keer kort getest. De scherpte was zeer goed. Wel veel last van reflectie, veroorzaakt door het glimmende aluminium van de trussbuizen, binnenkant emmertje en de bovenkant rooster.
    Die delen moeten nog zwart worden geverfd
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Harro met een niewu gevoel voor zelfspot? Nou ja, een dobson vind ik toch praktischer denk ik. Trilt denk ik minder. succes ermee iig.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal schreef:
      Harro met een niewu gevoel voor zelfspot?

Ja Yigal. Da's gezond. Moet je ook eens proberen.

Harro. Ik ben eventjes sprakeloos. Ik kom zo bij u terug.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
        Harro met een niewu gevoel voor zelfspot?
        Eh, nou nee:
        Ik meen het: het is toch geen gezicht dat ding?
        Vergelijk het eens met het kleine minidobje van EricB van vorige week. Mooi uit hout opgetrokken. Veeeel fraaier.

(overigens: op deze foto's ziet de ALU"DOB" er inderdaad niet eens zo beroerd uit, moet ik toegeven).
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: De lelijkste telescoop van Nederland

Origineel geplaatst door Harro
          - functioneert meteen als lichtscherm tegen invallend strooilicht.
          Werkt alleen over het hele veld als je ook brutaal vignetteert (niet de hele vangspiegel gebruikt, wat je volledig geïllumineerd veld drastich verkleint). Als je op de as de hele vangspiegel gebruikt, dan is vanuit de rand van het veld een kleine sikkel achter de vangspiegel zichtbaar...

Wel de binnenkant flocken, he!
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

harro je verbaast me elke keer weer met wat voor een aparte projecten je weer over de vloer komt.
            k vin hem erg apart maar dat is dan ook wel het leuke ervan.

Commentaar

Je vindingrijkheid is echt onbegrensd, he? Hoe basaal kun je met stukjes aluminium aan de gaan gaan om er een werkend geheel van te maken?

Volgens mij was dat ook het doel. Natuurlijk geen perfecte kijker, maar daar ging het ook niet om, toch?

Superding!

Commentaar

Ja Yigal. Da's gezond. Moet je ook eens proberen.
                Reeds mee bekend hoor. Ik weet niet of je ooit hebt gehoord hoe mijn telescopen heten, maar de naam Carbonkel voor een telescoop is al een aardige hint.
                Harro: goede aluminiumverf is lastig te vinden. Als je het makkelijk en snel zwart wil maken, kan je het beter anodiseren denk ik.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: De lelijkste telescoop van Nederland

Origineel geplaatst door sixela
                  Werkt alleen over het hele veld als je ook brutaal vignetteert (niet de hele vangspiegel gebruikt, wat je volledig geïllumineerd veld drastich verkleint).
                  Als je op de as de hele vangspiegel gebruikt, dan is vanuit de rand van het veld een kleine sikkel achter de vangspiegel zichtbaar...

Wel de binnenkant flocken, he!
                  Dat van die vignetering klopt wel. De afmeting van het kijkgat (in het "emmertje") is op dit moment gebaseerd op een volledig verlicht beeld van een 1,25 inch oculair.
                  Overigens gaf mijn eerste blik door een 2inch oculair geen zichtbare vignetering. Dus ik denk dat het lichtverlies-effect in de praktijk meevalt.

Als er nog tijd is ga ik het gat nog iets groter vijlen. Inderdaad zal er dan een sikkeltje strooilicht ònder de vangspiegel verschijnen, maar dat kan worden afgeschermd met een stripje zwart papier van 1 cm breed, gelijmd langs de vangspiegelrand.

En wat betreft flocken: uiteraard wordt er een enorme contrastwinst gehaald als de binnenzijde van het emmertje zwart wordt gemaakt.
                  Zeg Roy, waar was die zwarte plakvilt ook al weer te koop ??

Commentaar

En bedankt voor jullie reakties allemaal.
                    Ik had echt niet verwacht dat er zo enthousiast zou worden gereageerd.

@Yigal: dit is trouwens de spiegel waar jij van de zomer ook op hebt gepolijst (in Copernicus).

Commentaar

Harro,

geweldig, dat noemen ze nou out-of-the-box denken. Op letterlijk duizenden zelfbouwsites nooit deze vangspiegelhouder gezien. Sixela heeft m.i. gelijk over de beste opening, maar dan heb je hem ook aardedonker. Je buizen doen dan niet meer ter zake.

De binnenkant zwarten zou ik gewoon met schoolbordenverf doen: dat houdt zeker een vakantie lang en ik zou niet al die pluisjes van velours in mijn lichtweg willen hebben.

Goeie vakantie.
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Mooi ontwerp Harro!

Ga je nog iets van een soort montering aan maken?
                        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Harro: Ik vermoedde al dat het deze spiegel was. Het je de uiteindeljike foucaultresultaten voor me? Zal even Roy voorzijn aangezien ik weet waar Roy het velours heeft gekocht en ik daar bij was. Je kan het bij de betere hobbyzaken en behangzaken kopen. Wij hebben het toen bij Verfhandel Piet in Amstelveen gehaald (om de hoek bij Ganymedes) maar ik denk dat er meer zaken zijn waar je het kan halen.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                            ik denk dat er meer zaken zijn waar je het kan halen.
                            Elke Formido bouwmarkt. Rol van 100 x 45 voor ong. 6 euro.

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                              @Yigal: dit is trouwens de spiegel waar jij van de zomer ook op hebt gepolijst (in Copernicus).
                              Over memoriabele momenten gesproken!

Harro, wederom mijn complimenten!! Ik hoop echt dat je er veel plezier aan beleeft in Italie! Je hebt de kijker volledig gestript tot zijn essentie, dus het zou leuk zijn om te horen dat het straks echt werkt. Ik voorzie een leuk vakantieverslag.
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X