Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraagje ivm telescoopbouw

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraagje ivm telescoopbouw

omdat ik in financiële moeilijkheden verkeer en geen telescoop kan kopen zou ik graag een kleine, sterke telescoop bouwen.

wat heb ik daarvoor nodig en hoe begin ik eraan?

alle tips zijn welkom

Sara
    kijk uit voor kastanjebolsters. ze zijn levensgevaarlijk !
    nog steeds gek op sterren en planeten !

Neem contact op met sterrenwacht Almere. voor weinig kan je daar wel iets leuks bouwen.

http://www.sterrenwachtalmere.nl

edit:

Oeps zie dat je in Belgie woont .. Ook in belgie zal je voor niet al te veel wat leuks kunnen bouwen.

Commentaar

bedankt voor de tip !

het zal wel lukken

Commentaar

Sara,
        Sterrenwacht Urania is een begrip in Belgie op het gebied van telescoopbouw.
        http://www.urania.be/

En ze hebben de komende drie dagen een open dag. Komt dat even goed uit!
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wat Harro zei .
          Heb daar zelf ook een spiegel geslepen .

Commentaar

Zelfbouw kan een uitkomst zijn. Bij Urania word je begeleid van begin tot eind. Je kan ook kiezen welk type je wil bouwen, een Dobson, of ééntje op een equatoriale montering, die je uiteraard ook zelf bouwt. Anders is er mogelijk nog de tweedehands markt waar soms koopjes te doen zijn.

Commentaar

Als je niet bij Urania terecht kan, en je wilt zelf proberen een spiegel te maken, sterkte maar dan raad ik je de volgde spullen aan:
              Twee 15cm glasplaten
              Slijp&polijstpoeder.
              polijstpek
              Meetklokje
              Hout en ander knutselmateriaal
              Geduld
              Geduld

Als je de optiek koopt, heb je nodig:
              Spiegel,
              Kijkerbuis bijv. van PVC
              Spidervane
              Seconday mirror
              Focusser.

Het is een beetje lastig om een boodschappenlijstje te maken als ik niet precies weet wat je kennis&ervaring&mogelijkheden is in deze hobby.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

ik heb besloten te informeren bij Urania (ben daar toch op dinsdagavonden omdat ik een cursus ga volgen) voor telescoopbouw.

in elk geval bedankt voor de tips en ik zal het resultaat (al dan niet af) zeker tonen

Sara

Commentaar

Om geld te besparen hoef je de spiegel echt niet zelf te slijpen. Het materiaal is meestal duurder dan een heel fatsoenlijke kant-en klaar spiegel(kijker). Om nog maar niet te spreken over de enorme hoeveelheid uren die je er in moet steken. Vooral Synta of GSO spiegelkijkers zijn tegenwoordig zo goedkoop geworden dat zelfbouw niet eens rendabel is. (tenzij je je spiegel zo nauwkeurig slijpt dat ie optisch beter is)

Een 150 cm Newton OTA (dus buis, spiegels, spiegelhouders, focuser, zoekerhouder, zoeker) heb je al voor 148 euro!
                  http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750
                  Ik heb die kijker zelf ooit gehad en wat mij betreft wat dat echt een prima telescoop!
                  Daar kan geen mens tegenop slijpen. Met wat afvalhout bouw je voor zo'n telescoop eenvoudig een goede Dobsonmontering.

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als kostenbesparing de belangrijkste factor is. Natuurlijk is zelf slijpen en bouwen wel veel leuker!

EDIT: nog een voordeel: deze kijker is behoorlijk klein, zo'n 70 cm lang. Een eerste zelfslijpspiegel zal meestal een langer brandpunt hebben (1200 mm of meer) omdat korte brandpuntsafstanden een grotere nauwkeurigheid vragen.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door EricG
                    Zelfbouw kan een uitkomst zijn. Bij Urania word je begeleid van begin tot eind. Je kan ook kiezen welk type je wil bouwen, een Dobson, of ééntje op een equatoriale montering, die je uiteraard ook zelf bouwt. Anders is er mogelijk nog de tweedehands markt waar soms koopjes te doen zijn.
                    Tenzij het systeem veranderd is loopt er 1 cursus in de lokalen van de zoo van antwerpen , daar worden de dobson gebouwd .
                    Op Urania zelf bouwen ze de equatoriale monteringen .

Commentaar

Werken...
                    X