Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spiegel ontdoen van siliconenlijm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spiegel ontdoen van siliconenlijm

De hoofdspiegel van m'n 150mm newton is met drie klodders siliconenlijm (of iets wat daar op lijkt tenminste) aan de achterplaat van de buis van de telescoop bevestigd. Ik heb het idee dat dit bij bepaalde temperaturen en kijkhoeken zorgt voor nogal zichtbare astigmatisme. Ik wil de spiegel graag losmaken en in een reguliere spiegelhouder met spiegelklemmen plaatsen maar nou vraag ik me alleen af hoe ik de spiegel van de metalen plaat kan scheiden.

Is het mogelijk om die klodders los te snijden of te wrikken of is daar een soort oplosmiddel voor nodig?
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Als je er met een scherp mesje bij kan zou ik het daarmee proberen. Een stanleymesjes snijdt prima door silliconenkit.

Maar denk erom: altijd van je af snijden.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Er is in de (bouw-) handel een oplosmiddel voor het verwijderen van siliconekit te krijgen/kopen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
        Maar denk erom: altijd van je af snijden.
        Haha, prachtig.

Creatief met kurk
        En nu pak ik de kurk weg.... wat voel je nu??
        ja eh... niets.
        Precies! leegte.

Oid. Maar goed, on-topic, ik dacht dat siliconenlijm toch juist erg flexibel is en dus nauwelijks voor vervormingen aan de vangspiegel zal zorgen?
        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Okee, dan ga ik maar eens met een mes aan de slag Ik heb ondertussen wat meer info opgezocht en las dat het gebruik van oplosmiddelen sterk afgeraden wordt omdat die ook het oppervlak van de spiegel zelf kunnen aantasten.

Oid. Maar goed, on-topic, ik dacht dat siliconenlijm toch juist erg flexibel is en dus nauwelijks voor vervormingen aan de vangspiegel zal zorgen?
          Nee, siliconen zorgen niet echt voor een gelijkmatige drukverdeling. Voor vangspiegels is het prima maar voor grotere en zwaardere spiegels is een spiegelhouder beter (althans, dat las ik in een siliconen vs spiegelhouder test).
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Het is idd flexibel over een groot temperatuursbereik (ik neem aan dat je dat bedoelt) en droogt niet snel uit. Om die redenen is het goed te kwalificeren als materiaal dat thermische spanningen goed kan opnemen.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
            X