Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Snel en makkelijk een solar filter voor je refractor!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Snel en makkelijk een solar filter voor je refractor!

Hallo mensen,

Ben nieuw hier!

Ben 32 jaar en sinds 2005 weer actief met de hobby bezig na een "tussenstop" van 10 jaar.

Laatst bij Robtics in 's Gravenzande een zeer mooie refractor aangeschaft, zoals sommigen misschien wel hebben gelezen.
    Een Stellarvue 80/9 D!
    Ook gelijk ook maar een velletje Baader folie meegenomen, altijd leuk......

Maarja, dat blijft dan liggen..........
    Binnenkort knutsel ik wel wat in elkaar om het filter te kunnen bevestigen dacht ik nog.............

Anyway, sta ik laatst lekker te koken,nou ja, lekker .
    En ik sta een bakje sateh saus van een bekend merk te openen, en krijg ineens een idee
    Ik giet de saus uit het bakje en spoel het snel om, ik pak een schaar een stanleymes en het Baader folie.
    Snij de rand van het bakje waar het deksel over valt, en trek de diameter over op het folie met een overlap van ruim een centimeter en knip het uit.......
    Daarna pak ik de deksel en snij daar een mooi gat in. Folie pakken, over de rand leggen, de deksel erop....... Klik, Klaar!!!!
    In nog geen vijf minuten een filter zonder lijm of plakband.
    Okee, wel even oppassen dat er geen scherpe randen aan het plastic zitten die het folie zouden kunnen beschadigen.

Het mooiste van het verhaal is nog dat het filter perfect op de 80mm kijker past!? :P Puur toeval natuurlijk!
    Ohja, en het eten was toch ook wel lekker.....

De mogelijkheden zijn oneindig, kwestie van meten is weten....
    Van een satehsaus bakje tot zo'n emmer met deksel waar latex verf in zit, zelfs een kliko met deksel zou moeten kunnen, toch.......

Okee,okee, ik draaf door........ ik weet het

Anyway misschien zijn al meer mensen op dit idee gekomen, maar wilde het toch even met jullie delen.

Dat het er niet uitziet op m'n zwart witte kijker dat weet ik.

Heb helaas nog geen merk satehsaus kunnen vinden met zwart/wit verpakking!

Mvgr, Martijn
    Stellarvue 80/9 D refractor
    Intes MK-67 Maksutov met moonlite focusser
    Ioptron minitower
    Meade ETX-70 AT
    Coronado PST Ha
    Lunt LS35 THa

Mooi simpel! Let je wel op dat er niet te veel spanning op komt te staan? Door rek kan de folie snel beschadigen. Het beste is het als er nog wat glooien en golven te zien zijn. Op de tweede foto ziet het er wel een beetje "gespannen" uit!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Yep klopt inderdaad goed dat je het zegt.......

Had hem snel voor de foto uit elkaar gehaald en in elkaar geklikt......
      Ioptron minitower
      Meade ETX-70 AT
      Coronado PST Ha
      Lunt LS35 THa

Commentaar

dat van het spannen is idd niet al te best mijne heb ik er rustig vlak over gelegd zodat er geen enkele spanning op staat en hij iets kan glooien.

Commentaar

Yep, I know....... is echt kwetsbaar.........

Zit erover te denken op den duur misschien een glas filter te kopen, gaat veel langer mee en qua prijs hoef je het niet te laten want solarfolie is ook niet echt goedkoop...
          Ioptron minitower
          Meade ETX-70 AT
          Coronado PST Ha
          Lunt LS35 THa

Commentaar

Hoezo solarfilter niet goedkoop ?
            Voor een velletje van 20x29 cm betaal je net geen 20 euro .
            Voor een glazen zonnefilter betaal je in diezelfde winkel vanaf 84 euro .
            En als je die folie op een juiste manier gebruikt gaat ie een hele tijd mee , ik gebruik de mijne nu toch al enkele jaartjes .

Commentaar

Ja natuurlijk niet zo duur als een glazen, maar toch.......
              en bij mijn weten is het verstandig om om de zoveel tijd toch een nieuw velletje te kopen

Je doet langer met zo'n glazen dan met folie, bedoel met vier velletjes in een aantal jaar tijd zit je ook aan dat geld.
              Ioptron minitower
              Meade ETX-70 AT
              Coronado PST Ha
              Lunt LS35 THa

Commentaar

Mhmm, waarom zou je vier velletjes paar jaar kopen? Als je dat ding goed en netjes bewaard (ik heb 'm in een schoenendoos gestopt die alleen open gaat als ik het filter nodig heb) kan je er volgens mij wel een tijdje mee doen. Gewoon altijd, voor elke zonnewaarneming, je filter checken (eventueel een felle lamp erachter houden) en dan kan er volgens mij niet veel misgaan. En zo vaak kijk je met dit minimum toch niet naar de zon..

Commentaar

Wat Freek zei .
                  Het is niet zo dat die dingen vervagen ozfo na een tijd .
                  En die folies lijken zwak , maar zolang er geen scherpe voorwerpen aan te pas komen verslijten die dingen niet .
                  Glazen filters ook niet , maar die kunnen stuk gaan na een harde landing tegen de grond en een folie niet . (been there done that )

Commentaar

Of je past mijn constructie toe.
                    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8038
                    Geen enkele stress op de folie omdat die is vastgelijmt op een kartonnetje, en na afloop gaat het filter/kartonnetje gewoon in een kunststof map.

Commentaar

Folie die een keer te strak gespannen heeft gestaan kan al zo beschadigd zijn dat de optische dichtheid niet overal meer voldoende is en er dus teveel zonlicht wordt doorgelaten.

Ik raad aan om de manier de gebruiken die baader op zijn eigen site aangeeft. Zie hier.

Commentaar

Dank voor jullie reacties!

Ik bedoel ook niet dat je vier velletjes moet kopen! Alleen als je het op de lange termijn gaat bekijken een glazen filter zichzelf wel terug betaald...

Als je iets wilt hebben voor de lange termijn is een glazen filter natuurlijk wel beter en betrouwbaarder, mits je hem natuurlijk niet laat vallen!
                        En inderdaad is er momenteel natuurlijk niet veel te beleven.

Is niet m'n bedoeling een discussie op gang te brengen over Glas of Baader folie, geef alleen weer wat ik zelf op den duur wil gaan doen......

Wel goed te zien hoe iedereen z'n waarschuwingen en tips heeft ten aanzien van zon waarnemen......
                        Is sowieso altijd goed een filter te checken voor waarnemen of fotografie, je weet immers maar nooit!

Mvgr, Martijn
                        Ioptron minitower
                        Meade ETX-70 AT
                        Coronado PST Ha
                        Lunt LS35 THa

Commentaar

Werken...
                        X