Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geen ventilatoren, of drie ventilatoren??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geen ventilatoren, of drie ventilatoren??

Ik wil voor mijn 250 mm Orion UK Dob wat geforceerde ventilatie aanbrengen. Alleen is er een probleempje: normaal gesproken zou ik zo'n ventilator achter het midden van de spiegel monteren. Helaas is de spiegelcel van de OO dusdanig geconstrueerd dat juist het midden van de spiegel wordt geblokkeerd. De enige mannier om de spiegel enigzins gelijkmatig te koelen is om drie (!) ventilatoren tussen het midden van de spiegel en de rand te monteren.

Vraagjes:

Zou dit een goede manier zijn om de spiegel te koelen (de spiegel zelf is redelijk dun, zo'n 2,5 cm

Als deze ventilatoren op 12V draaien, kan ik er dan drie tegelijk aansluiten op een 12V boormachine-accu of gaan ze misschien langzamer draaien, of helemaal niet? (ik ben niet zo handig met stroomdingetjes)

(Ik wil overigens NIET in de buis boren om ventilatie vanaf de zijkant mogelijk te maken.)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ventilatie zal vast helpen. Heb ik geen ervaring mee.
    Je kunt ze prima alle 3 aansluiten, maar dan moet je ze we PARALLEL aansluiten, dus niet in serie (serie=zoals kerstverlichting).
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Jeffrey, jij hebt toch ook een 25 cm? Is ventilatie dan niet een must (vooral in de wintermaanden met grote temperatuursverschillen tussen binnen en buiten)?

Commentaar

Misschien wel: maar mijn motto is altijd geweest: niet zeiken, maar waarnemen!
        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Je kan het beste de vetilatie vanaf de zijkant maken dus dat de lucht van links naar rechts over de spiegel blaast. Dit schijnt erg goed te werken,
          heb er ook wel eens een artiekel over gelezen. De lucht onrust zit met name in de paar centimeter boven de spiegel, op deze manier ondervang je dat bijna volledig.
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
            Je kan het beste de vetilatie vanaf de zijkant maken dus dat de lucht van links naar rechts over de spiegel blaast.
            Origineel geplaatst door Roel
            (Ik wil overigens NIET in de buis boren om ventilatie vanaf de zijkant mogelijk te maken.)
            Liever niet dus...

Commentaar

Is een bakje met een ventilator en 3 of meerdere uitstroom openingen achter de spiegel maken een idee?
              De zaak bijv. met klitteband bevestigen.

Commentaar

Roel,

beetje late reactie, maar destijds zat ik in Italie.

Als je er nog niet uit bent: ventileer nou maar gewoon van opzij, zie links:

http://www.fpi-protostar.com/bgreer/may2004st.htm
                http://www.fpi-protostar.com/bgreer/fanselect.htm
                http://www.fpi-protostar.com/bgreer/sep2000st.htm

Succes.
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Hallo Roel,
                  Eric gaf je al de goede links door.
                  Ook naar mijn ervaring is een fan die over het spiegeloppervlak de "boundarylayer" wegblaast het meest effectief.

Het koelen van een spiegel doe je met fans aan de onderzijde.
                  Maar in jouw geval is de spiegel niet heel dik, dus die zal redelijk vlot acclimatiseren ook zonder ventilatoren.

Mijn spiegel is erg dik (50mm). 3 fans blazen aan de onderzijde en 1 fan blaast over het oppervlak. Dat zijn overigens kleine 5 volt-fans. Deze vier ventilatoren draaien ook al heel aardig op 3,6 volt (3 oplaadbare penlites). Dus je hoeft niet persÚ volle spanning te gebruiken.

BTW : 5 volt-fans zijn erg moeilijk te vinden en waren twee jaar terug nergens los te bestellen. Ik heb uiteindelijk maar een Koelplaat voor een laptop besteld en de 4 fans daaruit gesloopt.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wat mij een beetje tegenstaat is het maken van een fors gat in de wand van mijn Newton(s) om zijdelings lucht in te kunnen blazen. Volgens mij moet dat ook wel anders kunnen, bijvoorbeeld door het via een veel kleiner gat gespreid lucht inblazen m.b.v. een nozzle of via slangetjes van achteraf. Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met een dergelijk idee. Heeft iemand op dit forum al eens iets op deze wijze opgelost of weet iemand een goed voorbeeld?
                    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Roel: paar ideetjes en overdenkingen. Ja, je kan op de manier waarop je beschreef de spiegel koelen. Echter, je spiegel is al vrij dun, dus ik zie de noodzaak van drie ventilatortjes niet zo in. Wat betreft de snelheid van de ventilatortjes zijn er twee opties: of je sluit de ventilatortjes in serie aan en dan draaien ze wel even snel als met eentje maar dan is je accu snel leeg. De andere optie is ze parallel aan te sluiten en dan raakt je accu niet zo snel leeg maar dan loop je wel de kans dat ze langzamer gaan draaien. Als je hier op het forum de specs van je ventilatortje en accu noteert, reken ik wel ff voor je uit (ik ben de beroerdste niet) wat beter is.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                        ....of je sluit de ventilatortjes in serie aan en dan draaien ze wel even snel als met eentje maar dan is je accu snel leeg. De andere optie is ze parallel aan te sluiten en dan raakt je accu niet zo snel leeg maar dan loop je wel de kans dat ze langzamer gaan draaien...
                        En dat moet dus weer net andersom zijn
                        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Ik heb nu een redelijk ondiepe dobson, spiegeldikte is 2cm (!). Ventilatie nodig of niet?
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Tuurlijk. Koelen is altijd goed!
                            Hij si niet dik maar heeft wel een behoorlijk volume door zijn grootte.
                            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

woei Nop! begint er strak uit te zien!!!

anyway, roel, tip voor de fannetjes, je kunt deze in alle maten krijgen bij Moespot aan de Boxbergerweg. 8cm 12V fans hoef je niet te kopen, daar heb ik er nog wel een aantal van liggen.

Ik zit een beetje te spelen met het idee van een fanduct, oftewel een soort dun stofzuigerslangetje die net naast het spiegeloppervlak naar de spiegel toe gebogen is. Helemaal mooi is een ring van bijvoorbeeld siliconenslang aan de binnenzijde van de buis vastgezet, nÚt boven de spiegel. Zo dun dat je geen obstructie hebt. Om de 2cm een gaatje in de buis en aansluiten via een T-stuk op een geboxte fan. Deze verdeelt de lucht gelijkmatig over de spiegel en stuurt het centraal de tubus uit.

ideetje? Materiaal kan ik je in voorzien.

edit: tekeningetje gemaakt, bij voorbaat excuses voor de paint-skillz

*vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                              X