Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pier bouwen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pier bouwen

Hallo everybody: om goed te kunnen volgen tijdens astrofotografie wil ik mijn 8" SGT met vorkmontering op een Wedge monteren en daarvoor een vaste opstelling maken een zogenaamde Pier. Heeft iemand tips om zo'n Pier te bouwen. kan het beter van Beton worden gegoten of is een stalen profielbalk in een betonnen voet ook goed? Wat zijn zinvolle afmetingen van de voet en kolom? Waar op te letten in het algemeen?
    Kortom graag wat advies / fotos van mogelijke opstellingen.
    Met vriendelijke groet
    Cor

Verplaatst naar zelfbouw

Commentaar

Omdat mijn eigen opstelling op een (zwaar) houten dak moest staan, heb ik uiteindelijk vanwege gewichtsbesparing niet voor beton gekozen maar voor een stabiele stalen zuilopstelling. Als gewicht geen probleem is, dan is een betonnen oplossing waarschijnlijk het makkelijkst en het stabielst. Ik heb geen technische tips voor je (want geen ervaring mee) maar wel een link naar een site waar een fotoverslag staat van de bouw van een dergelijke pier.
      http://www.astrohobby.nl/nl/content/loc_lisse.htm

Succes!
      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Stabielste is (vanzelfsprekend) grootste massa onderop. Een stalen profiel kan stabiel genoeg zijn. Wat ik als vuistregel nog wel eens heb horen zeggen (pin me er niet opvast dus) is dat je per kg kijker+montering je ongeveer 0,5x a 0,75x de diameter van je stalen profiel nodig hebt in cm. Handig kan het zijn om extra stijfheid te verkrijgen door dmv dwarsbalken of staalkabels van de stalen kolom naar de grond te geleiden. Overigens, ik ken de dempingseigenschappen van beton niet, staal vs beton kan ik dus niets over zeggen.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
        X