Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dunne spidervanes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dunne spidervanes

Op mijn 20cm GSO F4 zaten 3 dikke staven als spidervanes. Dit was al een tijdje een doorn in mijn oog. Na enkele dagen knutselen en wachten op het drogen van lijm en schoolbordverf hier het resultaat.

Ik heb hem al getest op aangroei van mos op de dakpannen van de overburen en zag duidelijk een grote verbetering in zichtbare details!!
    Dit is echt een aanrader voor iedereen die dikke vanes heeft. Ik ben benieuwd hoe jupiter en de maan er nu uitzien door de kijker!

tevens zijn de bui, buisringen, extra contragewicht, RDF zoekerplateau, spiegelcelhouder en de buisring voor op de telescoop geverfd en gespoten om de GP mout een beetje te matchen. Zie hieronder de resultaten.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Mooi resultaat. Zal ongetwijfeld optisch veel beter uitpakken. Het lijkt er trouwens op dat je (t.o.v. de oude situatiefoto) ook de binnenkant van je buis hebt geflockt of komt dat door de lichtval?
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Zeer netjes gedaan! Wat voor materiaal heb je gebruikt voor de vanen zelf?
      Hoe houdt ie z'n collimatie?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dank!

@Big Bang: de binnenbuis heb ik met schoolborverf gedaan, maar volgens mij was dat op de 'voor' foto ook al en is de reflectie die je daar ziet van de flitser.

@Roel: De vanen heb ik wederom gemaakt van metalen strips die je bij de bouwmarrkt kan kopen om balken bij elkaar te houden/schroeven. Ik heb echt geen idee hoe ze heten. Ze kosten iig maar een eurootje oid. Deze had ik ook gebruikt om de Bresser N-150 te pimpen. Zie foto voor die Bresser spidervanes. Voor de GSO heb ik een 3 vane type gemaakt. De collimatie wordt zeker behouden, het staat als een huis hoor Roel. Ik heb 4 boutjes op de kop ingezaagd en vastgeklemd en gelijmd zodat de originele stelbouten gebruikt konden worden.

Commentaar

Mooi werk! Nog een vraagje: bij de foto van je 4-vane spider zie ik dat je één strip voor twee vanen hebt gebruikt. Hoe heb je bij die 3-vane spider de strips aan de vangspiegelhouder bevestigd? Ik wil namelijk mijn spider verbeteren (ben niet echt tevreden met de stevigheid) maar ik ben bang dat wanneer je ze knikt, vastschroeft en vervolgens aanspant door de moeren aan de draaien, je de stript onbedoeld weer recht trekt.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb het bovenstaande systeem gebruikt, maar dan 1 vane (dus een halve strip) afgeknipt. Daarna alles netjes 120 graden uitgelijnd en Bisonkit (die plakkerige gele lijm) op alle raakpunten gedaan en de holtes (waar de buiging van de strip zit) opgevuld met Bisonkit. Hiervoor heb ik alles ontvet en opgeschuurd voor geode hechting. Een dag of drie laten drogen. Hij staat bij mij behoorlijk strak gespannen maar de vanes geven geen krimp hoor!

Commentaar

Sorry dat ik even off-topic ga. Maar ik zag dat je hem verkoopt.
              De vraag dus: waarom?

Een pas nieuw gepimpte scoop en dan gelijk verkopen. Was die er dan zo slecht aan toe?

Commentaar

Slecht aan toe?? In tegendeel, hij is beter dan ie ooit geweest is!
                Als je een tijdje op het forum zit zal je merken dat ik, naast kijken, telescopen aanpassen en van telescoop wisselen erg vaak doe. Ik hou van afwisseling zegmaar. Je kan natuurlijk ook stellen dat ik gewoon een draaikont ben . . .

Maar wees niet bang , ik verkoop geen ************ hoor

Commentaar

Werken...
                X