Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dovetailhouder Astro-3 montering afgebroken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dovetailhouder Astro-3 montering afgebroken

Toen ik bezig was met de declinatie-as van mijn astro-3 montering los proberen te wrikken, heb ik per ongeluk de dovetailhouder van de as afgebroken. Nu heb ik jullie hulp nodig voor een ideetje zodat ik mijn declinatieschroef (om de as te draaien zonder wormwiel) toch nog kan gebruiken. De boutjes aan de onderkant van de DEC-as willen nog steeds niet lossen, Het lijkt erop dat ze een inbussleutel vereisen die groter is dan 2.5 en kleiner dan 3 mm. Ideetjes om die 3 boutjes los te krijgen zijn welkom.

Onderstaande foto toont plek van breuk.
    Bresser Hunter 10-30x50
    Bresser Skylux 70/700

Met een imbussleuteltje van 3mm lukte het bij mij.

Commentaar

Voor mij was 3mm te groot
      Heb je veel moeten forceren eer de sleutel paste ?
      Bresser Hunter 10-30x50
      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
        Voor mij was 3mm te groot
        Heb je veel moeten forceren eer de sleutel paste ?
        Nee, was zo gebeurd.

Maar wat nu met je dovetail? Lijmen lijkt me niet de beste oplossing met een paar kilo wegende telescoop er bovenop.

Commentaar

Ik dacht net aan secondelijm Loctite.
          Misschien dovetailhouder aan wormwiel plakken?

PS:Komt zeker omdat het een nieuwe versie-montering is dat het zo moeilijk gaat.
          Bresser Hunter 10-30x50
          Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Goed ontvetten met thinner, daarna lijmen met 2-componenten metaallijm (en dan niet de goedkoopste nemen..)
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mag het ontvetten ook met terpentijn?
              Bresser Hunter 10-30x50
              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Is dat met metaallijm te repareren?
                Het is zo te zien gietijzer en dat is lastig materiaal. (veel koolstof).

Ik zou maar heel goed na afloop controleren of de verbinding sterk genoeg is, anders ligt een keer spontaan je OTA op de grond en of dat nou zo gunstig is?

Of houdt die schroefdraad de zaak op zijn plaats?

Commentaar

Daarom dat ik liever mijn DEC-lock verlies dan mijn OTA.
                  Bresser Hunter 10-30x50
                  Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Ik heb een ideetje voor die inbusboutjes: Als ik nou es een oude 3mm begin af te slijpen met mijn slijpsteen tot die past?

De wormwielhuizen, tandwielen en RA-as zijn inmiddels schoongemaakt, blijft alleen nog de DEC-as over of moet ik die niet doen?

Ieg, het lijmen met 2-componenten metaallijm zal voor morgen zijn.
                    Bresser Hunter 10-30x50
                    Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Dat afslijpen is best lastig en voor je het weet ga je te ver. Bovendien heb je dan geen 3 mm inbussleutel meer. De Kijkshop heeft een hele tijd een goedkope, zeer uitgebreide inbussleutelset verkocht met zowel metrische als angelsaksische maten. Ik weet niet of ze die nog steeds verkopen.

Ik ken jouw montering niet. Bij sommige chinese monteringen ben je beter af met torxsleutels i.p.v. inbussleutels.
                      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Zo'n sterretjes-sleutels?
                        Bresser Hunter 10-30x50
                        Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Ja. Ik heb zelf ooit eens een setje gekocht bij de Gamma die erg lijkt op de foto hieronder met dit verschil dat hij alleen maar torx sleutels bevat in zowel metrische als angelsaksische maten als ik het goed heb. (Ik zal morgen nog even checken of het klopt wat ik zeg; nu kan ik er even niet naar kijken). De hieronder getoonde foto geeft zowel inbussleutels (linksonder) als torxsleutels (rechtsboven). Heel veel op inbus gelijkende schroef/bout koppen zijn in feite torx koppen. Met torxsleutels kan je vaak wel inbus los/vastdraaien maar niet vice versa.
                          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Gamma... :P
                            Yes, morgen even naar Gamma fietsen achter zo'n ding en 2-cpnt metaallijm.
                            Bresser Hunter 10-30x50
                            Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Ik heb zo te zien ook al geprobeerd met torx-sleutels, T15 te klein, T20 te groot. Hopelijk dat er ergens een imperiŽle torx past.
                              Hoe lang moet die 2-component metaallijm eigenlijk drogen
                              Bresser Hunter 10-30x50
                              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                              X