Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Go to or not go to

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Go to or not go to

Ik ben iemand die regelmatig gebruik maakt van de graden en urencirkels op mijn montering. De coordinaten van de deepsky objecten haal ik van stellarium.

Om nu wat nauwkeuriger e.e.a. te kunnen aflezen, heb ik een naald in mijn montering gezet, met een beschermbeugeltje (halve paperclip) erom heen tegen prikken.
    Uiteraard heb ik zowel de declinatie als uuras van een dergelijk iets voorzien. Zie bijgaande foto.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Heel slim gezien, zou ik zelf nooit zijn opgekomen!!!
    Zal zeker helpen!!!
    groetjes
    softbal de mooiste sport,je kunt je er helemaal in uitleven,het past bij iedere sportieve sporter/sportster

Commentaar

Handig!

Hoe heb je die naald er netjes in gekregen?

Commentaar

hier nog een idee voor settings cirkels

Klikkerdeklik

Commentaar

Ook een oplossing en bijna net zo goedkoop als die van Bert Bogchelman

Commentaar

De naald heb ik erin gekregen door van opzij een 1 mm boorgat te maken. Die heb ik ook voor de halve paperclip gebruikt.
            Vervolgens heb ik de naald en de paperclip erin gelijmd. Met elkaar voor 2 cirkels een half uurtje prutsen.

Bert
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Nog een ledje erbij in boren en je bent hypermodern!

Goeie knutsel Bert, die ga ik onthouden!
              De aanwijzers vaan veel settingcirkels zijn niet echt nauwkeurig. Soms zelfs een stickertje dat verschuift...
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

...of de settingcirkel zelf, zoals bij de ETX, die er gewoon los aanhangt en er ieder moment af kan vallen!
                Bij mijn eerste viel hij er nieuw uit de doos al af. Dat gaf niet, zei men, je hebt toch je go-to? Nou ik niet , dus.

Maar tot op heden heb ik geen lijmsoort kunnen ontdekken waarmee je het aan elkaar kunt plakken. een plakbandje werkte nog het beste...dat wil zeggen: het bleef enkele weken zitten.

Bijn huidige exemplaar zit hij er nog op, maar dat duurt niet lang meer zo te zien.
                De aanwijzer heb ik wit geverfd met Tippex, dt was het probleem niet.

Iemand ook een oplossing voor die RA cirkel van een ETX?

Commentaar

Araldite?
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Die cirkel moet rond geschoven kunnen worden. Bij mijn ETX is hij gemaakt van heel dun aluminium band. De uiteinden lijken over een afstand van ongeveer een centimeter op elkaar gelijmd. Heb je al eens voorzichtig een beetje Bisonkit geprobeerd? Dat heeft het voordeel dat het soepel blijft en je het er eventueel weer af kunt krijgen.

Commentaar

Verrek, is het aluminium? Ik dacht Teflon of zoiets.
                      Hoe dan ook bisonkit hielp niet, het enige alternatief dat overbleef was de allerbeste secondelijm waar gelijk je vingers mee aan elkaar blijven kleven...
                      En dat durfde ik niet, want dan kun je ook niks meer corrigeren als je een streepje te veel plakt of de hele zaak aan de kijker vast komt te zitten.
                      Wat 'n muts ben ik h

Maar als het echt aluminium is, kan ik het misschien beter laten lassen

Zoals jij het beschrijft, Henk, klopt het helemaal. Maar die lijm( of wat het ook zijn mag)die ze hebben gebruikt, laat al los zodra je er naar kijkt! Heel laks vind ik dat. Heb jij daar dan geen last van?

Commentaar

Sorry ik was abuis. Hij is aluminiumkleurig, klinkt als metaalfolie, maar is toch niet van aluminium want hij blijkt doorschijnend te zijn.
                        Kunststof was ook eigenlijk wel te verwachten. Dan moet je ook erg uitkijken dat de kunststof niet aangetast wordt door de lijm, zeker omdat het zo dun is.
                        Secondenlijm zou ik ook niet durven. Yigal opperde Araldite. Mogelijk is dat wel bruikbaar. Twee componenten lijm zou ook kunnen, maar een probleem is dat waarschijnlijk de band ook aan de telescoop vastgelijmd wordt door het uitvloeien van de lijm tijdens het harden.

Je zou kunnen overwegen de band eerst te lijmen en dan de montering uit elkaar te halen om hem te monteren. De schaalverdeling op de band kun je gebruiken om hem in de juiste positie vast te lijmen (de afstand tussen de markeringen moet overal gelijk zijn). Bij mij zit de band erg strak. Mogelijk rek ik hem iets op wanneer ik hem op de montering schuif.

Bij mijn telescoop heb ik geen probleem gehad.

Commentaar

Werken...
                        X