Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focus counter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focus counter

Ik heb een paar keer een focus counter gezien op het internet. En dat leek mou nou echt handig voor fotografie. Dan weet je precies waar je fotografische brandpunt zit. Dus bij benadering kan je van te voren al je camera in grove focus zetten.

Nu heb ik er zelf eentje gefixed van een digitale schuifmaat, deze meet 0,01mm nauwkeurig. Dus ik kan nu ook op 0,01mm nauwkeurig zien hoeveel ik de focusser naar binnen of naar buiten heb gedraaid zonder dat ik hoef te wachten op het beeld van een deepsky object op de camera en of ik hem wel genoeg of niet heb bewogen.

Kiek maar:
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Erg stoer! Verijst het veel moeite, of kan iedereen zo'n ding maken? Anders is het namelijk een mooie "zelfde spul, maar dan goedkoper".
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Leuke oplossing Patrick. Je ziet inderdaad wat je doet bij het focusen.
      Ik mag dat zelf hobbyen wel. :P

Commentaar

Dank!

Het is makkelijk te maken hoor.. gewoon dat digitale ding eraf te slopen en te zorgen dat hij contact maakt met het metalen deel van de focussen en voila! En je moet hem natuurlijk vastmaken aan je focusser!

Commentaar

Ik heb hier ook nog z'n digitale schuifmaat liggen maar die laat ik toch maar intact, was indertijd een gruwelijk duur ding.
          Ik weet niet wat ze tegenwoordig kosten.

Commentaar

7,95 in de aanbieding bij de Karwei...

Commentaar

Commentaar

Ja maar Henk, er zitten nog altijd enorme kwaliteitsverschillen tussen een mitotuyo dig. schuifmaat en zo'n goedkopere Karwei-schuifmaat.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Ok Yigal, maar voor deze toepassing is een absolute waarde niet zo belangrijk lijkt me, wel de wijziging van de instelling.
                  Ik neem aan dat het er niet omgaat om hem op 0.01mm direct in het brandpunt te draaien. Of vergis ik mij?

Commentaar

0,035mm is een halve wavelengt uit focus bij een F4 systeem om exact te zijn, 0,07mm een hele wavelengt.
                    Maar dit is niet voor de fine tuning, maar meer om te zien of ik de focusser wel heb bewogen als ik hem inieminie-klein beetje heb verdraaid bij astrofotografie en om in grove focus te komen. De fine tuning licht toch aan de temperatuur en daling of stijging van de temperatuur.

Tevens is hij wel handig om te kijken welke kan je nou op aan het focussen was. Dat wil ik nog wel eens vergeten.

Commentaar

Nu maak je me nieuwsgierig:

"0,035mm is een halve wavelengt uit focus bij een F4 systeem om exact te zijn, 0,07mm een hele wavelengt. "

Een golflengte van wat?
                      Hoe moet ik dit zien en waar kan ik hierover iets vinden op wiki of zo?

Commentaar

dit betekend (correct me if i'm wrong) dat 0,07mm uit focus overeenkomt met een volle golflengte van groen/geel licht. En dit betekend dat je al snel uit focus bent met een F4 systeem :P

Je kan er heel erg diep op ingaan, maar zover ben ik ook nog niet met de theorie...

Startesting Astronomical Telescopes van H.R. Suiter is een heel goed boekj erover. Waarschijnlijk kan je het eea ook wel googlen.

Commentaar

golflengte van groen/geel ca. 550 nm
                          1 nm = 0,000001 mm >>> 0,00055 mm ofwel 0,55 um voor de golflengte groen/geel.
                          Dat kan je dus echt niet aflezen op je (schuif)maat!

Dus een resolutie van 0,01mm bevat vele golflengtes.

Commentaar

Is het dan zo dat de airy-disk 1 wavelength groter wordt in radius bij 0,07mm defocus??

Ik dacht dat ik het snapte
                            Het staat toch echt in dat boek hoor, 0,07mm is 1 wavelength defocus. Hoe je het dan moet uitleggen zal ik nog eens goed opzoeken...

Of..... Sixela erbij roepen! Die heeft meestal wel een heldere uitleg voor moeilijke dingen.

[edit]

Zie dit plaatje hieronder. Dat is een ster (lichtpunt) in focus.
                            Als je hem 1 wavelength defocussed dan komen er nog 2 golfjes bij aan de zijkanten (qua hoogte gelijk aan de 2 kleine piekjes in het plaatje)
                            en de middelste piek wordt iets lager en de 2 ernaast iets hoger...

Dus het licht verspreid zich even over de in het totaal 5 pieken ipv 3

Commentaar

en chek ook effe hier

Commentaar

Werken...
                              X