Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verloopring voor dubbelgebruik zelfbouw zonnefilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verloopring voor dubbelgebruik zelfbouw zonnefilter

Je koopt een A4 velletje AstroSolar zonnefilter van Baader in de hoop dat je net genoeg materiaal hebt om twee kijkers, één camera objectief, één rdf zoeker en een 6 x 30 zoeker van een zonnefilter te kunnen voorzien, blijkt dat je net niet genoeg filtermateriaal hebt. Tja wat doe je dan? Het filter met de grootste afmeting in een plastic ring vatten en een verloopring zagen uit een stukje multiplex! Met onderstaand resultaat.
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Kijk! Zo doen we dat! Lekker simpel, multifunctioneel en bijna gratis. Daar hou ik van!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Inderdied , zo gebruik ik eendezelfde filter voor de 127mm mak en de 80ED .
      Wel gebruik ik kunstof schroeven in de filterring om die vast te zetten .

Commentaar

Zie hier mijn oplossing. Los filter bruikbaar voor verschillende diameters.
        Of een andere houder maken of gewoon een tweede ring plaatsen.

Commentaar

Ook een slim ontwerp! Minder slim: zonnefolie op de stoep leggen!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Haha,
            Minder slim: zonnefolie op de stoep leggen
            Is het blad van een kunststof tafel Nop en lag er alleen op voor de foto.
            Normaal komt het nergens mee in aanraking.
            Ik moet wel toegeven op de foto is dat stenen patroon knap verwarrend.
            Verder zit het filter normaal in een plastiek opberg mapje.

Commentaar

@henkp: Inderdaad ook slim. Waarschijnlijk zelfs sneller nieuwe varianten voor verschillende diameters mee te maken dan met het uitzagen van verloopringen. Maar ja, de tijdwinst is betrekkelijk want voor hoeveel kijkers maak je nou eigenlijk zoiets?

Overigens zie ik aan de zonnecollectoren op je laatste foto dat je je avatar eer aan doet.
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ja ik heb hier 20m2 zonnepanelen in werking + nog 5m2 voor uitbreiding.
                12 m2 liggen op de garage en de rest nog onder die 5 stuks.

Wil je alles zien kijk dan maar eens op:
                http://foto.sunergy.nu/gallery/view_alb ... umName=4x2

Commentaar

Werken...
                X