Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnefilter voor red dot finder (rdf)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnefilter voor red dot finder (rdf)

Er zijn al meerdere topics op dit forum gewijd aan het veilig richten van je kijker op de zon voor zonneobservatie. Hoe krijg je hem precies uitgericht zonder zelf in de zon te kijken? Je kan natuurlijk naar de schaduw kijken van je kijker maar het blijft dan nog steeds best lastig. Ook kan je een filter op je zoeker zetten, maar hoe doe je dat als je een rdf zoeker (red dot finder) hebt? Bij toepassing van een AstroSolar filter op een rdf lijkt opeens alles te reflecteren. Je ziet niets, ook niet de red dot. Bovendien loop je het risico om langs de rdf alsnog in de zon te kijken. (Dat probleem speelt overigens ook bij een gewone zoeker met filter).

Ik heb voor mijzelf dat probleem opgelost door het filter op te nemen in een soort zonneklep en een zwart “kijkdoosje” rond de rdf te maken met simpele materialen: plaatje karton, pvc koppelstuk, pvc-pijpje, dekseltje van potje BBQ saus, restanten zwart plakvelours (over van het flocken). Het lastigste was nog om een uitsparing te maken in de pvc-pijp zodanig dat hij precies valt over de contouren van de rdf. Ik heb dat met gevaar voor vingers en andere lichaamsdelen gedaan met een vlijmscherp afbreekmesje. (Kijk uit voor het geval dat je het wil nadoen. Door het filter wordt je waarschijnlijk niet blind maar het is toch ook wel prettig om gewoon met tien vingers verder door het leven te gaan). Van het maakproces heb ik foto’s gemaakt. Onderstaande collages geven een impressie van het freubelwerk en het resultaat.
    (De circelsegmentvormige uitsparing in de zonneklep was nodig voor multifunctionele plaatsing van het filter op een 6 x 30 zoeker)
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Prachtig vernuftig! Ideetje om de gevaren van een afbreekmesje (what's in a name!) te ontlopen: een ouderwetse figuurzaag! Ik heb ooit een dauwkap voor mijn RDF gemaakt en deed het op die manier.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@Roel. Het probleem is dat de uitsparing in het (kijkdoos)pijpje niet over de volle lengte doorloopt en niet overal even breed is. Dat maakt het gebruik van een figuurzaag zeer lastig. (Overigens wel in eerste instantie zo geprobeerd).
      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

In ieder geval goed bedacht! Persoonlijk vind ik een zoeker voor de zon overbodig. Ben je een tevreden van je RDF, ik ga misschien ook een aanschaffen maar twijfel nog over het nut. Ik slaag er nl. in om alle heldere objecten snel te vinden zonder zoeker.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

@ Jefke
          Met een zoeker heb je het gewenste object meestal toch net iets sneller in beeld dan zonder (tenzij je een goto systeem gebruikt natuurlijk). Ik ben zelf zeer tevreden met de diverse rdf's die ik bezit. De meeste optische zoekers hebben voor mij persoonlijk onvoldoende scherpstelbereik, omdat ik vrij slechte ogen heb. Met bril op ben je weer een aanzienlijk deel van je beeldveld kwijt. Bij een rdf heb je daar geen last van. Bovendien zijn ze aantrekkelijk geprijst.

Overigens heb ik laatst uit een oud defect teleobjectief (waar je op marktplaats hooguit € 15,- voor krijgt; repareren kost een veelvoud daarvan) en een niet meer in gebruik zijnd oculair, een hele goede 10 x 60 zoeker gemaakt waarmee ik wel voldoende scherpstelbereik heb voor mijn ogen.
          Last bewerkt door MoreLinux; 01-01-15, 11:15.

Commentaar

Werken...
          X