Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First drive

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First drive

Hallo allen,

Eerst een introductie als nieuw lid van het forum. Net als de meeste amateurastronomen ben ik sinds mijn jeugd gefacineerd van het heelal. Al snel ontstond de behoefte om met een telescoop de kosmos te ontdekken. Aangezien mijn financieen niet toereikend waren ben ik gaan bouwen. Zoals velen ben ik begonnen met een 15cm newton (in de jaren 90tig) waarna ik een 10cm reistelescoop (2001) en recentelijk een 20 cm reistelescoop (2006) heb gebouwd. Mijn grootste project is echter mijn 45 cm dobson. In 2001 heb ik het spiegelpaar gekocht en de eerste versie was in 2004 klaar. Enkele versies later heb ik nu na een jaar klussen mijn zelfbouwnewton gecomputerizeerd. Ik kan wel zeggen dat ik het project dit weekend heb afgerond (eenmaal bezig blijf je een telescoop altijd verbeteren). Het leek mij aardig om het resultaat te delen.

groeten en clear skies,

Carl
    20cm f4 newton, Bino 28x110, 45 cm f4.6 newton, 45 cm f4.6 binoscope
    And the universe said unto the telescope, "be fruitful and multiply"

WelkomCarl .
    Heb je wat info over de kijker .
    Gebruikte materialen , gewicht ... .

Commentaar

Wat een beest zeg! Hoop dat je snel met ons je eerste verslagen kunt delen. Ik ben erg benieuwd!
      Kun je ook wat meer technische details geven?
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hai Skywatcher,

Wat meer info over de kijker. Het gewicht van de kijker was voor de motorizering 27 kg. Ik vermoed dat hij nu ongeveer 30 kg weegt. De spiegelbak is van 9 mm hout met een laag carbon ter versteviging. In gebruik een 9 punts spiegelophanging (berekend met PLOP) die bestaat uit aluminium plaatjes en skateboardlagers voor de zijdelingse ondersteuning. De hoogtelagers (bananen) zijn 3 cm dik en zijn beplakt met rvs staal. Op een van de bananen is een tandband geplakt die aangedreven wordt door een tandwiel wat in de standers is verwerkt. De bananen rollen verder op skateboardlagers. Ipv trusses heb ik 6 boogdraden (die ieder uit 20 draden bestaan) die per paar onder druk worden gezet door carbon buizen (een zogenaamde stringtelescoop). de secundaire ring bestaat uit twee ringen dun balsahout die een ring van piepschuim sandwichen. Het geheel is omwonden met carbon band. De ring weegt zonder sec spiegel ongeveer 800 gram. de secundaire spiegel heeft een korte as van 108 mm en is behoorlijk zwaar (1 kg). ik heb gekozen voor een piramide ophanging om zo de lengte van de buizen en draaden korter te maken. De azimuth is van het type flexrocker. een motor draait tegen een tandband aan de binnenkant van de ring. De flexring loopt op kleine lagers. De gotocomputer is gebouwd onder begeleiding van Rob van Vreden van de sterrenwacht Almere. Het is een standalone apparaat, wat wil zeggen dat je met een accu en een klein doosje genoeg hebt om te volgen en automatische te slewen naar alle messiers, ngc's en ic's. De telescoop wordt van binnen gekoeld door drie fan's, ook is een verwarming voor de sec. spiegel ingebouwd.

voor meer vragen hoor ik het graag!

groeten,

Car

Commentaar

Welkom, dat ziet er zéér indrukwekkend uit allemaal, klasse !
          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
          Auteur:Ik

Commentaar

Hah... het apparaat wat we gecollimeerd hebben op de starparty van Drente!
            Gaaf dat je hem gecomputeriseerd hebt!

Welkom op het forum Carl. Groeten Patrick
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

HEe Welkom Carl.
              Leuk dat je je nu hebt aangemeld op het forum.
              We hebben elkaar al een tijd niet meer gesproken. Dat gaat wel goedkomen en ik hoop gauw eens kennis te maken met jouw monsterdob. Werkelijk een schitterend stuk huisvlijt, voorzien van bijna alle moderne Dobsonsnufjes die er zijn bedacht.

Goed te horen dat je Goto-project voor deze kijker geslaagd is.
              Is je 45cm spiegel al gecorrigeerd door PietHans?

Groet
              HArro
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hai Harro,

We moeten inderdaad snel wat afspreken, liefst als het weer eens helder is, ik ben wel toe aan een avondtje observeren! De spiegel moet nog worden gecorrigeerd, maar de goto had even voorrang. Aangezien ik over 2 weken naar La France afreis zouden we de spiegel niet afkrijgen. Hij geeft trouwens erg mooie beelden onder de 200x en het blijft natuurlijk een bak met licht, dus die nevels springen er wel uit. Zeker als je een beetje met een UHC of OIII klooit. Als ik terug kom gaat de spiegel op de machine, zodat ik de planeten ook wat scherper zie.

groeten,

carl

Ps hai patrick. leuk om zoveel bekenden tegen te komen bij mijn eerste bezoek aan het forum!

Commentaar

Mooie kijker, proficiat !
                  Kan je wat meer details tonen ?

Robert

Commentaar

Dank voor je reactie Robert. Ik zal vanavond nog wat foto's en een kort filmpje plaatsen (kan je em zien bewegen)

groeten,

Carl

Commentaar

Welkom Carl (ja, ik loop hier ook rond)
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Zoals beloofd wat meer foto's van enkele details en een filmpje!

groeten,

Carl

Ps kijk nog meer bekenden, hoe vordert de bouw van jouw grote project Yigal?

Commentaar

ai das jammer een filmpje mag niet van het forum

Commentaar

mooi gemaakt. Ik zal het je niet nadoen ik blijf wel wat langer werken maar ik zal zeggen ga zo door.

Commentaar

Re: First drive

Zo, deze oude koe ook maar eens uit de sloot halen.

Wat een mooie telescoop!

Daar wil ik nog wel wat meer van weten:
                              - Hoe span je de draden aan?
                              - Hoe lang zijn de buizen? (1,8 m ongeveer?)
                              - Wat is de diameter van de buizen?
                              - Waar heb je de buizen gekocht?
                              - Is deze opzet trillingsvrij?
                              - Bevalt het werken met carbon band?
                              - Waar heb je die band gekocht?

Dat zijn de eerste vragen, er zullen er vast nog meer volgen. Mijn opzet lijkt erg op wat jij al gemaakt hebt.
                              "Erst wenn die Wolken schlafen gehen kann man uns am Himmel sehen..."

Commentaar

Werken...
                              X