Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ombouw van 20cm F4

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ombouw van 20cm F4

Ik ben gisteren bij onze grote vriend Rob geweest en heb daar een 2'' crayford en een Rob Death Finder (RDF ) gekocht en beide op mijn Newtonnetje gemonteerd.

Ik ga ook nog een rockerbox ervoor makejn zodat ik een mini 20cm dob krijg, de OTA is maar 73cm lan namelijk1
    De spiegelcel ga ik ook vernieuwen/verbouwen naar een 3 punts spiegelcel met fan.
    De dikke 3 spidervane ''staven'' worden nog dunne 4-vanes. Ik hou jullie op de hoogte!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Re: Ombouw van 20cm F4

een Rob Death Finder, wat ben jij van plan ?

Mooi spul verder hoor.

Commentaar

Re: Ombouw van 20cm F4

Origineel geplaatst door Patrick
      De dikke 3 spidervane ''staven'' worden nog dunne 4-vanes. Ik hou jullie op de hoogte!
      Waarom geen 3 dunne spidervanes? Gaaf projectje, Patrick. We zijn op dit moment aan vrijwel hetzelfde bezig!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Sjonge jonge. Plan is nog maar een paar uurtjes oud e n de boel staat al weer te koop... Draaikont!
        Mag ik vragen wat je voor die losse Crayford hebt betaald, ik wil het misschien ooit wel op mijn Orion Uk maken.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

100 euro...

Beetje polijstwerk op de focustubus waar hij de lagers raakt en hij loopt als een dure crayford!

Ik hou de scoop toch. Ik heb over een paar weekjes een nieuwe mount, daar past ie mooi op.

Commentaar

De volgende stap is klaar:

ipv een open spiegelcel met alleen ondersteuning aan de uiterste rand van de spiegel heb ik nu een 9 punts spiegelcel ervoor gemaakt. (overkill!!!! )

De spiegelcel zelf is hetzelfde, maar de metalenplaat die eigenlijk achter de spiegel zat is omgebouwd tot 9punts steun:

De ''ster'' die je ziet is de uitgezaagde oude metalenplaat en de driehoekjes de stukken die ik er uit heb gezaagd. Deze zit met 2 componentenlijm vast aan de originele spiegelcel.

Teflon steunpuntjes staan volgens onderstaand schema opgesteld:
            De koppeling tussen de 'ster' en de driehoekssteunen zijn simpel aan elkaar bevestigd met bison 2 zijdige plakfoam. (waarmee je ook haakjes kan ophangen e.d.)

De vangspiegel houder heb ik ook wat uit moeten schuren wegens een oud GSO kwaaltje: klemmende vangspiegelhouders... De vangspiegel zit nu heerlijk los in zijn bakkie. Tevens moest de vangspiegel gecentreerd worden in de focusser en in de buis.
            Net als bij mijn vorige newton heb ik moeten werken met ringetjes om de vangspiegel de goede kant op te krijgen. De originele verstelmogelijkheden waren hier niet toereikend voor. (wat wederom weer erg apart is)

Commentaar

Patrick, ziet er tof uit zonder draaibank/freesbank.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Sjonge jonge. Plan is nog maar een paar uurtjes oud e n de boel staat al weer te koop... Draaikont!
                Ahum Roel. was jij niet diegene die onlangs vol trots een polarex kocht en deze twee weken later weer te koop zette ??

In elk geval; goed werk Patrick.
                En 4 spidervanes heeft een voordeel boven 3: je krijgt 4 diffractiestrepen.
                Met 3 spidervanes krijg je er 6 (die zijn weliswaar iets zwakker, maar het zijn er toch 6). het is een kwestie van esthetica wat je mooier vindt.
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

De aanpassingen van zowel de hoofd- als vangspiegel hebben zijn vruchten afgeworpen.

Ik heb hem net onder een vrij heldere lucht uitgebreid kunnen testen en ben tot 260 keer gekomen op Jupiter en M13 met een ragscherp beeld!

De astigmatisme is er volledig uit en zelfs de diffractieringen van de stertest zagen er okay uit. Ik geloof dat de GSO hier een zeer nette F4 spiegel in heeft zitten!

Commentaar

Werken...
                  X