Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion UK Dobson project

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion UK Dobson project

Yes! Vandaag opgehaald: een reusachtige, zeer nette Orion UK 250 mm Newton OTA. Check die zelfbouwmontering! Deze Newton zal binnenkort worden omgebouwd tot Dobson. Mijn handen jeuken. Wat er in ieder geval gaat gebeuren:

-De binnenzijde van de tubus is mij niet zwart genoeg: dus plakvelours erin!
    -De vangspiegel hangt aan twee dikke gietijzeren staven, dus die wordt vervangen door een 3-vane spider.
    -Centrummarkering op de hoofspiegel.
    -Hoogtelagers bevestigen aan de buisringen.
    -Een mooie houten gelagerde Dobsonmontering maken.
    -Ventilatiegaten en ventilatoren aanbrengen.

Dit alles moet nog voor mijn Frankrijk-astrovakantie klaar zijn! De kijker ligt op dit moment al volledig uit elkaar, komende week begin ik met het plakvelours. In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van mijn kluswerk.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooi spul man! Ik ben heel erg benieuwd

Een 10" Dobson onder een pikdonkere sterrenhemel in Zuid-Frankrijk.. wauw!

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
      Mooi spul man! Ik ben heel erg benieuwd

Een 10" Dobson onder een pikdonkere sterrenhemel in Zuid-Frankrijk.. wauw!
      nice roel ga zo door.

Commentaar

Mooi man! Zou je mischien ook een fototje van de spiders willen maken, ik wil wel eens zien hoe het er nu uitziet bij een europa.

Commentaar

@Skyguy:

Commentaar

Dank! Wat een dikkerds zeg.

Commentaar

Mooie OTA Roel!

Gefeliciteerd!
              Ik heb ook een 10'' gehad, deepsky is echt smullen hiermee!!!
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ah heb jij dat ding gekocht ik zag hem al op marktplaats staan en dacht nog dat is echt wat voor Roel. Gefeliciteerd hoor. Maar eh, waar hebben ze in vredesnaam die montering van gemaakt ?!

Commentaar

Een update:

-De buis is aan de binnenzijde bekleed met plakvelours. Wat een verschil!! Op de eerste foto is de helft al gedaan. Scheelt wel iets, he?

-De spiegelcel was gemonteerd aan een dichte metalen deksel. Slecht voor de luchtdoorstroom en dus ook voor de afkoeltijd. Ik heb er ronde gaten in gezaagd waar later evt. nog ventilatoren in gemonteerd kunnen worden. Ook zijn de standaard collimatiemoren vervangen door handige vleugelmoeren. Waarom heeft niet elke Newton dat??

-De hoogtelagers zijn gemaakt van twee wandklokken van de Leen Bakker! Goedkoper en steviger dan PVC doppen in die maat! Deze heb ik gemonteerd op de originele buisringen zodat de OTA eenvoudig is uit te balanceren zonder tegengewichten etc.

-De montering is bijna af! Gezaagd uit 18mm multiplex en lekker stevig. De horizontale lagering heb ik weer van onderdelen van zo'n TV-draaiplateau gemaakt. Werkt per-fect!

-De focuser is ontdaan van zijn dikke Pritt-lijm-prut-teer-vet en opnieuw ingesmeerd met lithium witvet. Loopt nu dus heerlijk spoepel.

-De dikke 2-vane vangspiegelhouder-balk is vervangen daar een 3-vane spider van m3 schroefdraad. Nog niet ideaal maar alvast een enorme verbetering.

Commentaar

Wat een monster!

Commentaar

Respect Roel!

Dat heb je heel mooi gedaan!

Maak je voor mij ook zo'n rockerbox? In de maat 200mm newton :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                        Maak je voor mij ook zo'n rockerbox?
                        Ha! En dan na twee weken verkopen zeker! En trouwens:als er iemand zelf een rokkerboks kan maken ben jij het wel!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                          Origineel geplaatst door Patrick
                          Maak je voor mij ook zo'n rockerbox?
                          Ha! En dan na twee weken verkopen zeker! En trouwens:als er iemand zelf een rokkerboks kan maken ben jij het wel!
                          zoiets als opzetje 8) :P

Commentaar

-De hoogtelagers zijn gemaakt van twee wandklokken van de Leen Bakker! Goedkoper en steviger dan PVC doppen in die maat!

De horizontale lagering heb ik weer van onderdelen van zo'n TV-draaiplateau gemaakt. Werkt per-fect!
                            Ik buig diep voor u. Dit is echt het summum van creatieve recycling.
                            Roel ik neem mijn petje af.

-De dikke 2-vane vangspiegelhouder-balk is vervangen daar een 3-vane spider van m3 schroefdraad. Nog niet ideaal maar alvast een enorme verbetering.
                            Voordeel is dat je de boel hiermee kan opspannen. Let wel op dat je buis niet teveel vervormt.
                            Een punt van aandacht: 3 vanes geeft ZES diffractiespikes.
                            Als je 4 vanes neemt zijn het er... nee, geen acht, maar VIER. (tenminste als ze goed tegenover elkaar zijn uitgelijnd). Iedere Vane geeft nl. een heldere spike aan de ene kant en een wat zwakkere "echo" aan de andere kant van het object.
                            Aan jou de keus waar je visueel de voorkeur aan geeft.
                            In mijn dobson zijn het 6 spikes, maar als ik een nieuwe kijker zou maken geef ik (gevoelsmatig) de voorkeur aan 4 spikes.
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dat van de spikes wist ik. Deze 6 spikes zijn dan wel wat minder fel dan bij de 4-vane spider.

Diffractiespikes zie je gelukkig alleen bij heldere objecten als planeten en heldere sterren. Zelfs dan vind ik ze niet storend. Wat dat betreft ben ik misschien een beetje een rare, maar ik vind het eigenlijk wel wat hebben. Ik ben ook al zo'n rare die 2" inch oculairen niet zo fantastisch vind en liever een Dobmontering gebruikt dan een EQ-6... En niet alleen vanwege het prijsverschil!

Daar komt nog bij dat ik veel meer een deepskywaarnemer ben dan een planetenwaarnemer en bij die wazige vlekjes zul je nooit last hebben van spikes!

Morgen zet ik een stip op de hoofdspiegel en kan de boel weer in elkaar. Ik zet de stip gewoon precies in het midden. Mocht het optisch centrum niet exact in het midden van de spiegel liggen heb ik in ieder geval wel een markeringspunt voor de ruwe collimatie. Later kan ik dan via de stertest de boel nauwkeuriger afstellen. Met de vleugelmoertjes is dat een fluitje van een cent!

Commentaar

Werken...
                              X