Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een stip (ringetje) op de hoofdspiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een stip (ringetje) op de hoofdspiegel

Om de hoofdspiegel van mijn Newton uit te lijnen gebruik ik altijd een plastic fotopotje met een gaatje erin. Die stop ik in de oculairhouder, kijk er doorheen en stel net zolang aan de hoofdspiegelbouten totdat het kijkgaatje precies in het ringetje op de hoofspiegel valt. Er zijn vast nauwkeuriger methoden, maar zo doe ik het altijd, met prima resultaat. Zelfs bij F/5 kijkers.

Maar wat nu als er geen ringetje op de hoofdspiegel zit?

Dan maken we er toch n? Ik heb voor mijn Vixen 114 mm vanmiddag het volgende gedaan:
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ja, en jij doet het wel extreem 'doe-het-zelf'. Veel mensen gebruiken een verstevigingsring voor perforatiegaatjes in papier, te verkrijgen in de kantoorbenodighedenwinkel. Maar ik geef meteen toe, dat ik ook geen duizend spiegels van een centrummarkering voorzie en per stuk worden die ringetjes niet verkocht.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
      per stuk worden die ringetjes niet verkocht.
      CelestRoel (c) ColliCorona's (r):
      Topkwaliteit collimatieringen voor Newtons.

Slechts 6,99 per stuk
      Eenmalige aanbieding: 10 voor 65,-!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

bent weer lekker bezig met je bedrijfie he

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Slechts 6,99 per stuk.
          Ben ik mooi goedkoop weggekomen dan.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Roel,
            top!! deze handige en gedetailleerde uitleg.
            Een centrale stip is een enorm hulpmiddel om de kijker te collimeren.

Overigens belangrijk om te vermelden: Dit geldt alleen voor sferische spiegels. Bij parabolische spiegels (groter dan 150mm) is het OPTISCHE centrum niet altijd het midden van de glasschijf.
            In mijn 317mm spiegel bijvoorbeeld ligt het optische centrum 3mm NAAST het midden.
            Dit optische centrum moet je dan vinden door te stertesten bij diverse collimatiestanden, totdat het meest optimale beeld te zien is. Op die plaats moet dan de stip worden gezet.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Harro kan je in een paar woorden uitleggen waarom het optische centrum niet in het midden ligt? (bij parabool > 150mm)
              Heeft dat soms iets te maken met de aanwezigheid van de vangspiegel?

Commentaar

dat heeft te maken met het slijpen, het is bijna onmogelijk om de parabool in het midden van de spiegel te houden. met een sfeer gaat dat automatisch.

Commentaar

Bij een zelf geslepen spiegel kan ik me wel iets voor stellen, maar bij een machinaal geslepen zou dat toch exact in het midden moeten kunnen lijkt me zo.
                  Maar goed ik had om een kort antwoord gevraagd en deze is duidelijk.
                  Bedankt.

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                    Bij een zelf geslepen spiegel kan ik me wel iets voor stellen, maar bij een machinaal geslepen zou dat toch exact in het midden moeten kunnen lijkt me zo.
                    Maar goed ik had om een kort antwoord gevraagd en deze is duidelijk.
                    Bedankt.
                    Zolang je maar een perfecte cirkel met dezelfde snelheid laat draaien. Dan krijg je hem vanzelf exact in het midden. Ooit gezien bij the making of the VLT. Ik weet niet of de spiegels in onze scoopjes ook zo gemaakt worden, vloeibaar glas is volgens mij best duur.
                    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Nee, nze"spiegels worden gewoon uit platen glas gezaagd. Als je wil weten hoe grote spiegels als die van de VLT worden gemaakt, google dan maar even op "spin-casting"
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                      X