Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Koeling voor je newton of dob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Koeling voor je newton of dob

http://www.pha.jhu.edu/~atolea/WAS/ther ... onians.pdf

voor nog betere beelden 8)

ik moet op mijne 150mm nog eentje plaatsen (niet echt noodzakelijk met zo'n kleine spiegel maar toch)

Commentaar

Ik heb het ook nog niet op me 15cm, maar ook zoeen kleine hoofd spiegel wil wel eens vochtig worden,( teminste bij mij regelmatig) en daar heb je dan geen last van als je er wat lucht opblaast.

bij kleine spiegels tot 15cm denk ik dat je die fan ook kan omdraaien, krijg je ook een constante airflow maar dan via de bovenkant van je buis.
      en hoef je niet meteen een gat in je buis te zagen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
        en hoef je niet meteen een gat in je buis te zagen.
        buis? welke buis? :lol:

Commentaar

zodra ik mn truss klaar heb heb ik genoeg aan een föhn om de condens van mn spiegel te halen, ventilatie heb je immers zat met al die buizen
          Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
          Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
            zodra ik mn truss klaar heb heb ik genoeg aan een föhn om de condens van mn spiegel te halen, ventilatie heb je immers zat met al die buizen
            Ik heb 3 ventilatoren op me hoofd spiegel van me truss en ben bezig met een dauw verwarming voor de vangspiegel, doe ik dat niet heb ik binnen 2 uur alles onder de vocht zitten. en duurt het 2 uur voor dat me hoofdspiegel op temp is

een open truss heeft geen lucht doorstroom zoals een newton heeft, ze zijn nog sneller opgedauwd.

Commentaar

vandaar die föhn en als t echt niet meer wil is het toch zo erg dat zelfs de oculair beslaat. en dat heb ik al een paar x mee gemaakt.
              ook is het dan niet meer echt kraakhelder te noemen.
              Maar ik zal t es aankijken als ik mn truss klaar heb.
              Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
              Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

zijn er ook mensen die hun oculair of zoeker verwarmen? En hoe kan dit het beste gebeuren? Ik had ergens gelezen dat je met een reeks parallel geschakelde weerstanden een flexibel verwarmings element kan maken wat je om je zoeker of oculair kunt binden. Heeft iemand hier ervaring mee?

gr

Commentaar

oculairs verwarmen

Origineel geplaatst door Asellus
                  zijn er ook mensen die hun oculair of zoeker verwarmen? En hoe kan dit het beste gebeuren? Ik had ergens gelezen dat je met een reeks parallel geschakelde weerstanden een flexibel verwarmings element kan maken wat je om je zoeker of oculair kunt binden. Heeft iemand hier ervaring mee?

gr
                  Hallo,
                  Ik verwarm mijn vangspiegel (32cm dobson) met een weerstandsdraad. Dat is dun koperdraad met een weerstandswaarde van (bijvoorbeeld) 10 ohm per meter. Dit soort draad kun je ook gebruiken om je oculairs te verwarmen.

Weerstandsdraad kun je bestellen bij CONRAD per 5 meter lengte en kost een paar euro per rolletje. Ik heb het bij mijn vangspiegel op de achterkant van het glas gelijmd. Zodra de spiegel gaat beslaan, sluit ik twee batterijtjes aan (oplaadbare penlites, 1,2 Volt en 2300 mAH) Die batterijtjes kunnen ca 15 uur lang de vangsiegel verwarmen!!.
                  Ik heb trouwens ook al draad ingebouwd op de oculairs van mijn verrekijker, maar dit nog niet uitgetest.

Als je wat info wil hebben over benodigde draadlengtes en benodigde batterijspanningen, kan ik je wel helpen.

Groet
                  HArro
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Klinkt goed, maar worden de spiegel en de occulairs niet te warm??
                    In dat geval word de seeing weer benadeeld
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                      Klinkt goed, maar worden de spiegel en de occulairs niet te warm??
                      In dat geval word de seeing weer benadeeld
                      beter dat als dauw, zeker op je vangspiegel want je kan stoppen als er dauw op zit

Commentaar

klopt, maar als het net lijkt of je in huis aan het kijken bent voor de verwarming, dan heeft verder kijken ook niet echt veel zin meer.
                        Alhoewel het best wel eens lekker is, om lekker van binnen uit naar de maan te kijken.
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ossi je stelt he wel extreem voor hoor
                          de bedoeling van zo'n weersatndje is de vangspiegel verwarmen zodanig dat die niet kan aandampen niet dat die heet wordt want dat zou invmoed kunnen hebben op de vorm van de vangspiegel
                          bij mijn weten is die vangspiegel dan maar net iets warmer
                          denk maar aan die draadjes die in autoruiten verwerkt zitten,zelfde principe
                          Harro als ik iets fout gezegd heb verbeter me dan aub

Commentaar

vangspiegelverwarming

Origineel geplaatst door skywatcher
                            bij mijn weten is die vangspiegel dan maar net iets warmer
                            denk maar aan die draadjes die in autoruiten verwerkt zitten,zelfde principe
                            Harro als ik iets fout gezegd heb verbeter me dan aub
                            Goed geantwoord Skywatcher:
                            Ik ondervind geen nadelige seeing effecten als de vangspiegelverwarming aan staat.
                            Er staat slechts 2,4 Volt op de vangspiegel. Met de huidige lengte aan weerstandsdraad die tegen de vangspiegel is geplakt komt dat overeen met ca 0,4 Watt. Ik kan je niet zeggen hoeveel de temeratuur-toename van het glasoppervlak is, maar veel zal het niet zijn.
                            Ik vermoed trouwens dat zodra de dauw is vetrokken, dat zelfs 1 batterijtje voldoende is om opnieuw aanslaan te voorkomen. Daarmee ga ik eerdaags experimenteren.

groet
                            HArro
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: oculairs verwarmen

Hallo,
                              Ik verwarm mijn vangspiegel (32cm dobson) met een weerstandsdraad. Dat is dun koperdraad met een weerstandswaarde van (bijvoorbeeld) 10 ohm per meter. Dit soort draad kun je ook gebruiken om je oculairs te verwarmen.

Weerstandsdraad kun je bestellen bij CONRAD per 5 meter lengte en kost een paar euro per rolletje. Ik heb het bij mijn vangspiegel op de achterkant van het glas gelijmd. Zodra de spiegel gaat beslaan, sluit ik twee batterijtjes aan (oplaadbare penlites, 1,2 Volt en 2300 mAH) Die batterijtjes kunnen ca 15 uur lang de vangsiegel verwarmen!!.
                              Ik heb trouwens ook al draad ingebouwd op de oculairs van mijn verrekijker, maar dit nog niet uitgetest.

Als je wat info wil hebben over benodigde draadlengtes en benodigde batterijspanningen, kan ik je wel helpen.

Groet
                              HArro

Hallo Harro,

Klinkt als een goed idee! Die draden zijn er in verschillende weerstand/afstand-waarden? En is die draad ook geisoleerd (ter voorkomen van sluiting)?

Ik zat er aan te denken om een (17Ah) accu aan te schaffen die verschillende voltages kan leveren zodat het vermogen van de draad dan ook te veranderen is. Mocht ik ooit een montering met volgmotoren aan willen gaan schaffen kan ik die gelijk ook daar voor gebruiken.

gr. Asellus

Commentaar

Werken...
                              X