Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Improving contrast by flocking the telescope tube

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Improving contrast by flocking the telescope tube

een beetje leesvoer
    http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=514

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=805

Toevallig heb ik twee weken terug nog vloerbedekking gelegd in de buis en in de focusser in de vorm van zwarte vilt. Het was een rotklus omdat de buis iets meer dan 15cm in diameter is. De reflecties in de buis zijn aanzienlijk verminderd. Het resultaat daarvan is dat het contrast beter is geworden. De zwakke deepsky objecten die voorheen net niet zichtbaar waren steken nu duidelijk af tegen de achtergrond. Dus ik kan het zeker aanraden om te doen. Zwarte vilt met kleeflaag wordt in hobbyzaken verkocht voor een paar euro per meter.

groeten Asellus

Commentaar

Waaaah!!! ik wil ook knutselen met een telescoop :huil:. Maar dan moet ik er eerst 1 hebben 8)

Commentaar

haha.. tja.. ik zou zeggen, ik hou je niet tegen

Commentaar

@ Asellus : krijg je zo geen stoffige spiegel?
          Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
          Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Daar heb je gelijk in denk ik. De spiegel zal wat vaker onder de douche gezet moeten worden. Maar tot nu toe valt het nog mee.
            Je kan ook schotten (baffles) aanbrengen maar die zorgen ervoor dat je telescoop langzamer afkoelt doordat de luchtstroom gehinderd wordt.

Commentaar

Dat denk ik wel ja ik heb er wel aangedacht om schotten oid aan te brengen maar denk er nu al een tijd over om de zaag er in te zetten en de zooi om te bouwen tot een transporteerbare "Truss" en dan eventueel iets als stof of kunststof er om de buizen heen om toch de spiegel te beschermen tegen stof en dauw.en licht van de zijkanten natuurlijk.
              En een tip: probeer je spiegel schoon te houden want door reinigen krijg je aanslag,krassen enz. en die zijn moeilijk te verwijderen!

Coin

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
                probeer je spiegel schoon te houden want door reinigen krijg je aanslag,krassen enz. en die zijn moeilijk te verwijderen!

Coin

Dat hoeft niet, Natuurlijk moet je hem zo lang mogelijk proberen schoon houden, maar dauw en al dat andere stof wat in de lucht zit geeft ook aanslag. krijg je zoeen mooie gespikelde spiegel van. kijk maar eens met een zaklamp.

Gewoon goed spoelen zoeen spiegel onder de douche ( 10 /15 min ) met lauw water niet er aankomen met zeep of watjes alleen maar spoelen, daarna afspoelen met gedeminiraliseerd water en schoon en zonder vlekken is die weer.

Ik doe het bij veel gebruik van me newton 2 tot 3x per jaar, je merkt echt verschil als die weer lekker schoon is.

Ik merk niet dat me spiegel slechter wordt of dat er aanslag of krasjes heb er van. de meeste spiegels hebben ook een coating wat hem goed beschermd.

Commentaar

Dat denk ik wel ja ik heb er wel aangedacht om schotten oid aan te brengen maar denk er nu al een tijd over om de zaag er in te zetten en de zooi om te bouwen tot een transporteerbare "Truss" en dan eventueel iets als stof of kunststof er om de buizen heen om toch de spiegel te beschermen tegen stof en dauw.en licht van de zijkanten natuurlijk.
                  Dat zal een hele klus worden dan? Ik neem aan dat je een hele nieuwe "buis" moet gaan maken. Of kan je nog stukken van de oude buis gebruiken?
                  Ik zit er aan te denken om in de toekomst ook een 30cm dob aan te schaffen of zelf te gaan maken. Past die 30cm zoals die nu is een beetje fatsoenlijk in een auto?

gr

Commentaar

Die 30 cm? nee niet bepaald :P daarom heb ik het er ook al langer over om er een truss van te maken.
                    in delen te transporteren/steviger/evt. lichter.
                    Gr. coin

Commentaar

en, heb je al wat ideeŽn?

Commentaar

ik wacht nog even en anders doe ik het wel zonder bouwplan.
                        ik probeer twee delen te maken die je kunt sluiten en vervoeren als twee koffers met idem bodemplaat oid plus een foudraal met 8 buizen die per twee verbonden zijn in een soort scharnier, als dit lukt kan ik em es meenemen naar de wal/meeting enz.

Commentaar

hier heb ik nog wel iets gevonden
                          als die hoofdspiegelbak groter zou zijn kan je de UTA daar in zetten voor transport
                          gewoon een ideetje

Commentaar

Dat ontwerp ja . deze zie je steeds meer. bedankt

Commentaar

Voor en nadelen van Truss-constructie

Die 30 cm? nee niet bepaald :P daarom heb ik het er ook al langer over om er een truss van te maken.
                              in delen te transporteren/steviger/evt. lichter.
                              Gr. coin
                              Let op :een trusstube wordt nooit steviger dan een gesloten buis.
                              Mijn Dobby heeft 8 trusstubes: aluminium buizen diameter 16mm, wanddikte 1,5mm, lengte 1,30 meter. Die buizen zijn eigenlijk iets te dun (voor deze lengte en wanddikte), want het geheel is nu al ietsje zwabberig. Dit merk je als je de kijker een duwtje geeft halverwege de trussbuizen.

Ik vindt het een goed idee van je om de buizen per 2 stuks te groeperen.
                              Bij mijn kijker waren de buizen altijd 8 losse buizen: Dit werd mij teveel gepuzzel in het donker.
                              Sinds vorig jaar heb ik de 8 buizen gegroepeerd tot 1 inklapbaar geheel: Maar nu is het weer een nadeel om dat gehele framewerk goed in de spiegelbak te steken. Groepjes van 2 is het beste compromis.

Overigens je kan ook een truss van 6 buizen maken (3 groepjes van 2):
                              Een prachtig voorbeeld is de kijker van Alan Scott:
                              http://www.xmission.com/~alanne/DS3Main.html

Ik ben helemaal jaloers op zijn klemmechanisme van de buizen onderin:
                              Er is helemaal GEEN klemmechaniek! Hij steekt de buizen per twee in de holtes. Daarna bevestigd hij de bovenring: Daarbij moeten alle trussbuizen iets naar binnen worden "gebogen" - hierdoor klemmen ze zich vanzelf vast in hun holletje. Stevig, simpel en dus geniaal!
                              Misschien ga ik dit op termijn ook zo verbouwen.

Nog iets:
                              Ik ga vaak met de kijker op pad. Maar ondanks dat ik een demonteerbare Trusskijker heb, breek ik de kijkerbuis toch maar zelden af: de telescoop past in zijn geheel net in de auto. Dat scheelt bij uitladen weer opbouwen en opnieuw collimeren. Jaaa: de mens blijft toch een beetje lui.

Succes en veel bouwplezier.
                              HArro
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X