Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polarex eindelijk equatoriaal!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polarex eindelijk equatoriaal!

Ik heb de oude TAL-montering van Steem geschikt gemaakt voor mijn Roelarex (stukje ijzer op maat gezaagd en een paar gaten geboord) en er een stevig houten statief voor gezaagd.

Past best aardig bij elkaar, toch?

Nu alleen nog:
    -een tegengewicht zoeken
    -de tegengewichtstang opnieuw laten verchromen
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Huh? Hoe kan je zonder tegengewicht komen zitten dan? En volgens mij hoort die stang op een EQ-5! Moehahah. Nee mooi gedaan, stevig statief ook! Heb hem eigenhandig gevoeld. Mooi geworden.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

sweet!

wil ik binnenkort ook eens gaan maken, een houten statief. waar heb je het kruis in het midden van gemaakt?
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Dat ziet er strak Ún retro uit!

Trouwens, zou je eens uit kunnen leggen hoe je zo'n statief nu maakt? Of is dit beroepsgeheim?

Commentaar

Gewoon, balkjes en latjes op maat zagen en in elkaar schroeven. Hij is niet in hoogte verstelbaar dus relatief eenvoudig te maken. Het accessoireplateau is van het originele Polarex-statief gekaapt.

Commentaar

Ow wacht ik heb niet goed gekeken. Ik dacht dat het een in hoogte verstelbaar statief was. Hij ziet er Úcht goed uit!

Commentaar

Die statief lijkt verdacht veel op de mijne :P

Netjes gedaan weer! Ik zou zeggen: verkoop die setup voor een mooie prijs en koop een mega-dob.

Of doe je daar niet aan?
              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
              - EQ3, aandrijving + poolzoker
              - Bresser 10x50
              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

De TAL-montering hebt ik met Steem geruild tegen een stukje zonnefolie, dus om die nou met dikke winst te verkopen zou niet zo netjes zijn...

De Polarex gaat in principe niet weg. Voor zo weinig geld zo'n verzamelobject in de huiskamer is wel erg uniek.
                Maar aperture-fever is moeilijk onder controle te houden, dus wanneer iemand een mooie 10" Dobson o.i.d. wil ruilen zou ik zomaar ineens wat minder nostalgisch kunnen worden....

Commentaar

tja, ik kwam op marktplaats inderdaad al wat symptomen van de aperture-fever tegen roel
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                  X