Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lijm/kit tussen de laagjes in mijn polarising filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lijm/kit tussen de laagjes in mijn polarising filter

Ik heb een zgn. maan filter, tenminste onder die naam heb ik hem gekocht. Ik geklood dat er GTO Polerising filter op staat en het lijken mij 2 schijfjes gepolarisseerd glas die met een bepaalde draaihoek op elkaar geplakt zijn. De draaihoek bepaald zover ik het begrijp de hoeveelhied licht dat het doorlaat.

Nu gebruik ik dat ding eigenlijk nooit omdat het gewoon niet echt goed werkt. Ik zou hem graag donkerder maken maar dat kan alleen als ik die plakjes glas van elkaar kan scheiden.

Heeft iemand advies hoe ik dit zou kunnen proberen?

In het slechtste geval breek ik de glaasjes en dan kan ik het overgebleven filter ringetje ergens anders voor gebruiken (bv. zelfgemaakt IR filter met 'ouderwets' fotofilm - heb ik wel eens gelezen?)
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Als de glaasjes geheel op elkaar gelijmd zijn dan denk ik dat er niet echt een oplossing is,ben ik bang.

Als de lijm alleen op de randjes zit kan je proberen om er met een scherp mesje tussen te snijden.
    Je kan dan misschien ook heel voorzichtig met een fijn slijpsteentje (zo een waar je messen mee kan slijpen of een dremel ofzo) het randje van het glas incl. lijm weg te slijpen,maar dat is een mega-klus.
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Gooi h'm in de aceton of thinner
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Koop een variabel polarisatie filter, dat kost minder moeite denk! Dikke kans dat 1 van de 2 laagjes een plastic laagje is wat je er nooit goed af krijgt...
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Zal de thinner of aceton misschien proberen. Tja en als het niet goed gaat... dan ga ik wel een zonnebril dragen bij de volgende volle maan.
          Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Koop ook meteen zo'n witte stok met strepen. 8)

Oh nee,het is een maan filter.
            Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Werken...
            X